neerschakelen
Wat ik nu ook vaak doe, maar weet niet of dit goed is:
ik rij in 4e, en als ik aan het einde van een straat kom, rem ik af tot ik traag genoeg rij, om dan van 4e direct terug te schakelen naar 2e om dan, als er geen tegenliggers afkomen, weer te kunnen aanzetten hé.
Maar mag dit wel, dat schakelen van 4e naar 2e?
ik rij in 4e, en als ik aan het einde van een straat kom, rem ik af tot ik traag genoeg rij, om dan van 4e direct terug te schakelen naar 2e om dan, als er geen tegenliggers afkomen, weer te kunnen aanzetten hé.
Maar mag dit wel, dat schakelen van 4e naar 2e?
-
- Administrator
- Berichten: 4325
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Er is geen enkele reden waarom dit niet zou mogen.svendmae schreef:Wat ik nu ook vaak doe, maar weet niet of dit goed is:
ik rij in 4e, en als ik aan het einde van een straat kom, rem ik af tot ik traag genoeg rij, om dan van 4e direct terug te schakelen naar 2e om dan, als er geen tegenliggers afkomen, weer te kunnen aanzetten hé.
Maar mag dit wel, dat schakelen van 4e naar 2e?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
eugeen schreef:Je bedoelt toch zonder de rem in te drukken ?rem ik af tot ik traag genoeg rij
Neenee. Ik rij rustig 55 in 4e, rem dan af (met de voetrem dus) tot minder dan 30, en verleg vervolgens naar 2e. Vind dat ik te veel tijd verlies als ik telkens eerst wat vertraag, naar 3e verleg, opnieuw vertraag, en dan pas naar 2e.
-
- Administrator
- Berichten: 4325
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Dat is een goede manier.svendmae schreef:Ik rij rustig 55 in 4e, rem dan af (met de voetrem dus) tot minder dan 30, en verleg vervolgens naar 2e.
Inderdaad, en dat is ook nergens voor nodig.svendmae schreef:Vind dat ik te veel tijd verlies als ik telkens eerst wat vertraag, naar 3e verleg, opnieuw vertraag, en dan pas naar 2e.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Bij ons in het examencentrum in Bree moet je daar niet mee afkomen.
Als je daar rechtstreeks van 4de naar 2de schakelt mag je er zeker van zijn dat op je papier staat dat de leerling niet kan schakelen.
Dus mensen kijk uit: wettelijk gezien is het geen enkel probleem om van 4de naar 2de te schakelen maar op je praktijkexamen kan je dit beter laten om te bewijzen dat je kan schakelen.
Als je daar rechtstreeks van 4de naar 2de schakelt mag je er zeker van zijn dat op je papier staat dat de leerling niet kan schakelen.
Dus mensen kijk uit: wettelijk gezien is het geen enkel probleem om van 4de naar 2de te schakelen maar op je praktijkexamen kan je dit beter laten om te bewijzen dat je kan schakelen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Wat is hun argumentatie daar achter dan wel, want ook rijtechnisch is daar eigenlijk niets mis mee.Benny Stinkens schreef:Bij ons in het examencentrum in Bree moet je daar niet mee afkomen.
Als je daar rechtstreeks van 4de naar 2de schakelt mag je er zeker van zijn dat op je papier staat dat de leerling niet kan schakelen.
Remmen op de motor is OK als je afstand en tijd hebt, maar dat is niet altijd en overal mogelijk.
Ben het hier ook mee eens. Ik geef eerlijk toe dat ik op mijn examen erop gelet heb, maar het nadien zelfden of nooit nog gebruikt heb. behalve dan als is voor een rood licht in de verte.Inazuma schreef:Wat is hun argumentatie daar achter dan wel, want ook rijtechnisch is daar eigenlijk niets mis mee.Benny Stinkens schreef:Bij ons in het examencentrum in Bree moet je daar niet mee afkomen.
Als je daar rechtstreeks van 4de naar 2de schakelt mag je er zeker van zijn dat op je papier staat dat de leerling niet kan schakelen.
Remmen op de motor is OK als je afstand en tijd hebt, maar dat is niet altijd en overal mogelijk.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Zie ook in het praktijkboek:
p. 75: REMMEN EN TERUGSCHAKELEN
http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
p. 75: REMMEN EN TERUGSCHAKELEN
http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Misschien kunnen die mensen over het algemeen de wagen wel goed onder controle houden. Maar op dat ogenblik is dat niet het geval.Anonymous schreef:ik ken veel mensen die dat soms ook nog eens hebben iets te snel losgelaten
dus ik denk niet dat het is omdat ze de wagen niet goed onder controle kunnen houden
Dat kan vele oorzaken hebben: verstrooid, vermoeid, zenuwachtig, ...
oke tyJozef schreef:Misschien kunnen die mensen over het algemeen de wagen wel goed onder controle houden. Maar op dat ogenblik is dat niet het geval.Anonymous schreef:ik ken veel mensen die dat soms ook nog eens hebben iets te snel losgelaten
dus ik denk niet dat het is omdat ze de wagen niet goed onder controle kunnen houden
Dat kan vele oorzaken hebben: verstrooid, vermoeid, zenuwachtig, ...