neerschakelen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
svendmae
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mar 2008, 11:24

Bericht door svendmae »

Wat ik nu ook vaak doe, maar weet niet of dit goed is:

ik rij in 4e, en als ik aan het einde van een straat kom, rem ik af tot ik traag genoeg rij, om dan van 4e direct terug te schakelen naar 2e om dan, als er geen tegenliggers afkomen, weer te kunnen aanzetten hé.

Maar mag dit wel, dat schakelen van 4e naar 2e?
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

rem ik af tot ik traag genoeg rij
Je bedoelt toch zonder de rem in te drukken ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

svendmae schreef:Wat ik nu ook vaak doe, maar weet niet of dit goed is:

ik rij in 4e, en als ik aan het einde van een straat kom, rem ik af tot ik traag genoeg rij, om dan van 4e direct terug te schakelen naar 2e om dan, als er geen tegenliggers afkomen, weer te kunnen aanzetten hé.

Maar mag dit wel, dat schakelen van 4e naar 2e?
Er is geen enkele reden waarom dit niet zou mogen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
svendmae
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mar 2008, 11:24

Bericht door svendmae »

eugeen schreef:
rem ik af tot ik traag genoeg rij
Je bedoelt toch zonder de rem in te drukken ?

Neenee. Ik rij rustig 55 in 4e, rem dan af (met de voetrem dus) tot minder dan 30, en verleg vervolgens naar 2e. Vind dat ik te veel tijd verlies als ik telkens eerst wat vertraag, naar 3e verleg, opnieuw vertraag, en dan pas naar 2e.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

svendmae schreef:Ik rij rustig 55 in 4e, rem dan af (met de voetrem dus) tot minder dan 30, en verleg vervolgens naar 2e.
Dat is een goede manier.
svendmae schreef:Vind dat ik te veel tijd verlies als ik telkens eerst wat vertraag, naar 3e verleg, opnieuw vertraag, en dan pas naar 2e.
Inderdaad, en dat is ook nergens voor nodig.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Bij ons in het examencentrum in Bree moet je daar niet mee afkomen.

Als je daar rechtstreeks van 4de naar 2de schakelt mag je er zeker van zijn dat op je papier staat dat de leerling niet kan schakelen.

Dus mensen kijk uit: wettelijk gezien is het geen enkel probleem om van 4de naar 2de te schakelen maar op je praktijkexamen kan je dit beter laten om te bewijzen dat je kan schakelen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Bij ons in het examencentrum in Bree moet je daar niet mee afkomen.

Als je daar rechtstreeks van 4de naar 2de schakelt mag je er zeker van zijn dat op je papier staat dat de leerling niet kan schakelen.
Wat is hun argumentatie daar achter dan wel, want ook rijtechnisch is daar eigenlijk niets mis mee.

Remmen op de motor is OK als je afstand en tijd hebt, maar dat is niet altijd en overal mogelijk.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Inazuma schreef:
Benny Stinkens schreef:Bij ons in het examencentrum in Bree moet je daar niet mee afkomen.

Als je daar rechtstreeks van 4de naar 2de schakelt mag je er zeker van zijn dat op je papier staat dat de leerling niet kan schakelen.
Wat is hun argumentatie daar achter dan wel, want ook rijtechnisch is daar eigenlijk niets mis mee.

Remmen op de motor is OK als je afstand en tijd hebt, maar dat is niet altijd en overal mogelijk.
Ben het hier ook mee eens. Ik geef eerlijk toe dat ik op mijn examen erop gelet heb, maar het nadien zelfden of nooit nog gebruikt heb. behalve dan als is voor een rood licht in de verte.
KennYmans

Bericht door KennYmans »

Stel dat ik tijdens mijn praktijk examen bv. in 3de aan het rijden ben, het word rood ( nog voldoende afstand ) en ik schakel naar 2de maar ik laat de koppeling iets te snel los dus hij schokt dan, word ik dan gebuisd of is dat geen fout?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Direct ermee buizen zul je niet maar een fout is het zeker wel.

Het is de bedoeling dat jij je voertuig onder controle hebt en dit is dus in dit geval niet zo.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Zie ook in het praktijkboek:

p. 75: REMMEN EN TERUGSCHAKELEN

http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Het is de bedoeling dat jij je voertuig onder controle hebt en dit is dus in dit geval niet zo.
Waarom zou je je voertuig niet onder controle hebben wanneer je van 4de vertraagt, bijremt en ineens naar 2de schakelt indien 2de de juiste versnelling is op dat moment :?:
Gast

Bericht door Gast »

ik ken veel mensen die dat soms ook nog eens hebben iets te snel losgelaten
dus ik denk niet dat het is omdat ze de wagen niet goed onder controle kunnen houden :P
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Anonymous schreef:ik ken veel mensen die dat soms ook nog eens hebben iets te snel losgelaten
dus ik denk niet dat het is omdat ze de wagen niet goed onder controle kunnen houden :P
Misschien kunnen die mensen over het algemeen de wagen wel goed onder controle houden. Maar op dat ogenblik is dat niet het geval.

Dat kan vele oorzaken hebben: verstrooid, vermoeid, zenuwachtig, ...
Kennymans

Bericht door Kennymans »

Jozef schreef:
Anonymous schreef:ik ken veel mensen die dat soms ook nog eens hebben iets te snel losgelaten
dus ik denk niet dat het is omdat ze de wagen niet goed onder controle kunnen houden :P
Misschien kunnen die mensen over het algemeen de wagen wel goed onder controle houden. Maar op dat ogenblik is dat niet het geval.

Dat kan vele oorzaken hebben: verstrooid, vermoeid, zenuwachtig, ...
oke ty
Plaats reactie