Spoorvoertuigen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Filip Lammens

Spoorvoertuigen

Bericht door Filip Lammens »

Beste,

reeds de eerste vraag die ik op uw website tegenkwam was al fout. Misschien is het interessant om geen foute informatie in verband met een dergelijk delicaat onderwerp te verspreiden, aangezien dit geen goede reclame is voor uw bedrijf.

De vraag in kwestie:

Is het verkeersreglement ook van toepassing op spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken?

de mogelijke antwoorden op uw site:

A. Ja.
B. Neen.

Terwijl het correcte antwoord is:

C. Neen, behalve voor wat betreft de verkeerslichten en de bevelen van bevoegde personen

mvg,
Filip
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

OPENBARE WEG VRAAG 1

Beste,

Het antwoord op de site is juist.
Het verkeersreglement is niet van toepassing op spoorvoertuigen, behalve in enkele uitzonderingen die u in het hoofdstuk theorie kunt lezen.

U moet ook altijd een vraag lezen en antwoorden op de vraag, zoals ze er staat, en niet mogelijke antwoorden bij fantaseren.

Als er gevraagd wordt of op een kruispunt met verkeerslichten en het licht is groen, de voertuiigen mogen verder rijden JA of NEEN, dan heb je maar keuze uit die twee antwoorden.

Dan moet je niet zeggen: C: Maar als er een politieagent staat met zijn armen in de hoogte...

Laatst aangepast door eugeen op Do Okt 27, 2005 5:41 am, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Filip,

Hartelijk dank voor je bereidheid om bij de dragen tot de correctheid van de informatie op deze site. In tegenstelling tot een ander populair verkeersgerelateerd forum, hechten we daar zeer veel belang aan vanuit onze inzet voor meer verkeersveiligheid.

Graag wil ik even toelichten waarom het verkeersreglement niet geldt voor de bestuurders van spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken.
Quote: Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.

Artikel 1

De Koning stelt de algemene reglementen vast betreffende de politie over het verkeer op de wegen van voetgangers, van middelen van vervoer te land en dieren, alsmede van de middelen van vervoer per spoor die de openbare weg gebruiken.
Als een wet een bevoegdheid toekent aan de Koning, dan worden er door de Koning (in de praktijk: op voorstel van de bevoegde minister) in uitvoering daarvan één of meer koninklijke besluiten uitgevaardigd.

In het raam van voormeld wetsartikel werden onder meer onderstaande koninklijke besluiten uitgevaardigd:
Quote: Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Artikel 1

Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.

Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.
Dit reglement wordt in de omgangstaal het verkeersreglement of de wegcode genoemd, en er wordt dikwijls naar verwezen met de afkorting AR (Algemeen Reglement). De straatcode is niet hetzelfde: onder deze term werden slechts een aantal wijzigingen aan het verkeersreglement uit een recent verleden gegroepeerd.

De zin in het rood geeft een duidelijk en ondubbelzinnig antwoord op de vraag waarover je het had. Er is in het verkeersreglement meermaals sprake van verplichtingen van weggebruikers voor wie het verkeersreglement geldt jegens de bestuurders van spoorvoertuigen die de openbare weg gebruiken. Maar er is nergens sprake van enige verplichting voor de bestuurders van die spoorvoertuigen.

Welke is dan de rechtsbron van een aantal verplichtingen van bestuurders van die spoorvoertuigen? Wel, dat is een ander koninklijk besluit, dat eveneens uitgevaardigd werd in toepassing van hogergenoemde wet:
Quote: Koninklijk besluit van 15 september 1976 houdende reglement op de politie van personenvervoer per tram, pre-metro, metro, autobus en autocar

Art. 27.

° 1. Wanneer een spoorvoertuig de rijbaan gebruikt dient de bestuurder zich te gedragen naar het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer wat de verkeerslichten betreft en naar de specifieke signalisatie vermeld in artikel 6 van dit politiereglement.

De bestuurder van een autobus of autocar dient zich evenwel volledig te gedragen naar het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

° 2. De bestuurder moet zijn voertuig vertragen of stilhouden wanneer er gevaar dreigt.

De bestuurder van een spoorvoertuig moet vertragen en desnoods stoppen wanneer het ingevolge een verkeersopstopping gevaarlijk is de snelheid te behouden of verder te rijden.

° 3. Behoudens speciale toelating is het de bestuurder verboden te breken:

a) door een afdeling van een militaire kolonne bestaande uit een op mars zijnde troep of een voertuigenkonvooi waarvan de gang geregeld wordt door bevoegde personen of daartoe gemachtigde militairen

(b) door een groep kinderen of scholieren :
- ofwel in rijen, vergezeld van een leider
- ofwel die de rijbaan oversteekt onder de controle van een jeugdverkeersbrigade, van een leider of van een gemachtigd opzichter.

c) door een lijkstoet

d) door een stoet die uitgaat met de toestemming van de plaatselijke overheid

e) door een groep renners die aan een wielerwedstrijd deelnemen.

(f) door een groep deelnemers aan een wandel- of loopwedstrijd.

° 4. Bij het naderen van groep deelnemers aan een wielerwedstrijd dient de bestuurder stil te houden.

° 5. De bestuurder moet de aanwijzingen volgen die gegeven worden :

1° ter vergemakkelijking van de beweging der legerkolonnes, door daartoe gemachtigde militairen

2° om de veiligheid te verzekeren :
a) van de wielerwedstrijden en van de wandel- of loopwedstrijden, door daartoe gemachtigde signaalgevers
b) van de groepen wielertoeristen, door wegkapiteins
c) van de groepen ruiters, door groepsleiders.

° 6. De stilstand van de voertuigen is verboden op de gedeelten van de openbare weg speciaal voorbehouden aan de voetgangers of aan andere gebruikers.

° 7. De bestuurder dient de eigen signalisatie van de uitbater strikt in acht te nemen.

° 8. De bestuurder dient zijn voertuig stil te houden op elk bevel van een bevoegd persoon, drager van het kenteken van zijn functies, en blijven stilstaan zolang deze het noodzakelijk acht voor de verkeersveiligheid of voor het uitvoeren van politiemaatregelen of toezicht waarvoor de bevoegde overheid verantwoordelijk is.

° 9. De voertuigen mogen niet langer op de openbare weg stilstaan dan voor de dienst vereist is.

° 10. Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet de bestuurder van een spoorwegvoertuig onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen, zo nodig moet hij stoppen.
Zoals je ziet, hebben de bestuurders van spoorvoertuigen op de openbare weg heel wat verplichtingen tegenover de andere weggebruikers. De bekende uitspraak "de tram is altijd in zijn recht" is dan ook maar een fabeltje. Maar die verplichtingen gelden niet omdat ze onderworpen zouden zijn aan het verkeersreglement, doch uit hoofde van laatstgenoemd koninklijk besluit.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

beste Filip,

Quote: Beste,

reeds de eerste vraag die ik op uw website tegenkwam was al fout. Misschien is het interessant om geen foute informatie in verband met een dergelijk delicaat onderwerp te verspreiden, aangezien dit geen goede reclame is voor uw bedrijf.
we zijn geen bedrijf
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Met "bedrijf" bedoelde Filip allicht dit initiatief op het web. Maar Benny onderstreept terecht dat het geen bedrijf is. We doen dit in onze vrije tijd, gratis, enkel voor de voldoening om mensen te helpen veilige bestuurders te worden.
Plaats reactie