(A3) Spatbord en richtingsaanwijzer verplicht?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

(A3) Spatbord en richtingsaanwijzer verplicht?

Bericht door Gast »

Oke, ik heb enkele vraagjes ovr de bromfiets klasse B ...

1. Is een spatbord verplicht?
2. Moeten er richtingaanwijzers op je brommer hangen? ( deze denk ik van niet, maar ik ben er niet zeker van .. )

Reply plz :D
Alvast bedankt.
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je bromfiets moet dezelfde onderdelen hebben als je hem indertijd gekocht hebt.

Waren er op een nieuwe spatborden, dan moeten die er altijd op zijn. Enz...
xeroonn
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2008, 16:02

Bericht door xeroonn »

eugeen schreef:Je bromfiets moet dezelfde onderdelen hebben als je hem indertijd gekocht hebt.

Waren er op een nieuwe spatborden, dan moeten die er altijd op zijn. Enz...
Je bromfiets moet dezelfde onderdelen hebben, maar je mag wel een Leovince XZ uitlaat erop plaatsen...
Moet ik die uitspraak met een korreltje zout nemen dan?
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Een bepaald type bromfiets (zoals elk ander voertuig) wordt goedgekeurd voor het Belgisch wegenet. Er is dus vastgelegd hoe die bromfiets is samengesteld enz...

Zo wordt hij verkocht ook en in principe moet hij zo blijven ook.

Als er origineel geen spiegel op staat, moet je die ook niet hebben. Geen enkele agent gaat je een bekeuring geven als je er nadien wel een extra spiegel op plaatst.

Als er origineel wel een spiegel op staat, dan kan je wel een bekeuring krijgen als je die spiegel verwijdert.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Enkele vraagjes

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Oke, ik heb enkele vraagjes ovr de bromfiets klasse B ...

1. Is een spatbord verplicht?
Ja.

http://wegcode.be/wet.php?wet=24&node=art25

HOOFDSTUK III: Technische eisen
Artikel 25: Spatborden.
De voertuigen moeten van spatborden zijn voorzien.



2. Moeten er richtingaanwijzers op je brommer hangen? ( deze denk ik van niet, maar ik ben er niet zeker van .. )
Deze zijn in principe niet verplicht voor bromfietsen, maar mogen natuurlijk wel aangebracht zijn.


Als richtingaanwijzers origineel aangebracht zijn op een bromfiets die goedgekeurd is met richtingaanwijzers, mag je ze niet verwijderen.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xeroonn schreef:
eugeen schreef:Je bromfiets moet dezelfde onderdelen hebben als je hem indertijd gekocht hebt.

Waren er op een nieuwe spatborden, dan moeten die er altijd op zijn. Enz...
Je bromfiets moet dezelfde onderdelen hebben, maar je mag wel een Leovince XZ uitlaat erop plaatsen...
Moet ik die uitspraak met een korreltje zout nemen dan?

Je mag wel degelijk gebruik maken van "gelijkwaardige" vervangonderdelen, en die moeten ook niet van het merk zelf zijn.


Ze moeten wel goedgekeurd zijn voor het gebruik dat je er van wil maken.

Voor een richtingaanwijzer wil dat zeggen dat die moet voldoen aan de eisen voor richtingaanwijzers voor gebruik op bromfietsen.
Voor een uitlaat en andere motoronderdelen, o.a. dat ze niet tot een verhoging van het vermogen leiden, de geluidsnormen respecteren, ...
Plaats reactie