Oldtimer lijnbus
Oldtimer lijnbus
Hallo
Al vanalles overal opgezocht maar het blijft een ingewikkelde kwestie...
Mijn man en ik zijn van plan om een oude lijnbus te kopen. We zijn bus & tramliefhebbers en daarom zouden we er graag eentje restaureren. Eerst hadden we een Van Hool Al 119 in gedachten, maar deze zijn onvindbaar geworden, of in te slechte staat. Dus is ons oog gevallen op een ander zeldzaam type; de Van Hool A120/01 van 1978. We hebben er eentje gevonden maar:
deze is omgebouwd vanbinnen, met kasten & een chemisch toilet, maar achteraan nog ongeveer 10 zitplaatsen.... Op de achterkant van de bus hangen van die refecterende stroken, dus we vermoeden dat men een rijbewijs C nodig heeft...
Nogal onnozel eigenlijk, want het blijft een bus van opbouw in feite, en we hebben geen C maar wel beide een D (omdat we bij De Lijn werken)
Nu is de vraag: is het moeilijk deze terug in te schrijven als bus, en wat moeten we daar voor doen? We zouden de bus liefst 'gewoon' inschrijven, dus zonder O-platen.
Weet er iemand ook toevallig wat het kost aan taksen en verzekeringen? We hebben al vanalles gehoord maar niemand schijnt het echt te weten...
Mocht het nodig zijn; we hebben foto's van de bus (binnen & buitenkant)
Hopelijk kan er hier iemand ons helpen, wij zijn u zeer dankbaar!
Groeten
Anja & Dennis
www.allemaalbusjes.tk
Al vanalles overal opgezocht maar het blijft een ingewikkelde kwestie...
Mijn man en ik zijn van plan om een oude lijnbus te kopen. We zijn bus & tramliefhebbers en daarom zouden we er graag eentje restaureren. Eerst hadden we een Van Hool Al 119 in gedachten, maar deze zijn onvindbaar geworden, of in te slechte staat. Dus is ons oog gevallen op een ander zeldzaam type; de Van Hool A120/01 van 1978. We hebben er eentje gevonden maar:
deze is omgebouwd vanbinnen, met kasten & een chemisch toilet, maar achteraan nog ongeveer 10 zitplaatsen.... Op de achterkant van de bus hangen van die refecterende stroken, dus we vermoeden dat men een rijbewijs C nodig heeft...
Nogal onnozel eigenlijk, want het blijft een bus van opbouw in feite, en we hebben geen C maar wel beide een D (omdat we bij De Lijn werken)
Nu is de vraag: is het moeilijk deze terug in te schrijven als bus, en wat moeten we daar voor doen? We zouden de bus liefst 'gewoon' inschrijven, dus zonder O-platen.
Weet er iemand ook toevallig wat het kost aan taksen en verzekeringen? We hebben al vanalles gehoord maar niemand schijnt het echt te weten...
Mocht het nodig zijn; we hebben foto's van de bus (binnen & buitenkant)
Hopelijk kan er hier iemand ons helpen, wij zijn u zeer dankbaar!
Groeten
Anja & Dennis
www.allemaalbusjes.tk
-
- Administrator
- Berichten: 4325
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Dit voertuig is wellicht ingeschreven als "kampeerwagen":
10. "kampeerwagen", is een voertuig van categorie M voor speciale doeleinden waarvan de constructie woonaccommodatie omvat die ten minste bestaat uit de volgende uitrustingen :
zitplaatsen en een tafel,
slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd,
kookgelegenheid,
en opbergfaciliteiten.
Deze uitrusting moet vast zijn bevestigd; de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk opklapbaar is;
Wat betreft het rijbewijs: wanneer er meer dan 8 zitplaatsen zijn (bestuurder niet inbegrepen) moet dit voertuig bestuurd worden met een rijbewijs D:
7° Categorie D:
auto’s bestemd voor personenvervoer, met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend;
Wil je ze terug ombouwen naar bus moet je natuurlijk eerst weten hoe ze momenteel ingeschreven is.
Best kan je met die gegevens iemand contacteren bij een van de keuringscentra, die gaan je daar meer uitleg over kunnen verschaffen.
10. "kampeerwagen", is een voertuig van categorie M voor speciale doeleinden waarvan de constructie woonaccommodatie omvat die ten minste bestaat uit de volgende uitrustingen :
zitplaatsen en een tafel,
slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd,
kookgelegenheid,
en opbergfaciliteiten.
Deze uitrusting moet vast zijn bevestigd; de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk opklapbaar is;
Wat betreft het rijbewijs: wanneer er meer dan 8 zitplaatsen zijn (bestuurder niet inbegrepen) moet dit voertuig bestuurd worden met een rijbewijs D:
7° Categorie D:
auto’s bestemd voor personenvervoer, met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend;
Wil je ze terug ombouwen naar bus moet je natuurlijk eerst weten hoe ze momenteel ingeschreven is.
Best kan je met die gegevens iemand contacteren bij een van de keuringscentra, die gaan je daar meer uitleg over kunnen verschaffen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Dank voor het antwoord!
De bus is misschien ingeschreven als kampeerwagen, maar eventueel met een rijbewijs D?
Denk niet dat ze er echt moeilijk over gaan doen, gewoon de kasten eruitgooien en dan zetels terugsteken. Hopelijk moet dat chemisch toilet er niet uit, want dat is niet zo evident. Maar een touringcar heeft dat meestal ook dus...
We zullen ons licht eens opsteken bij het keuringscenter. Daar zullen ze allicht ook wel weten te vertellen wat de taksen & verzekeringen gaan kosten?
Met vriendelijke groeten
Anja & Dennis
De bus is misschien ingeschreven als kampeerwagen, maar eventueel met een rijbewijs D?
Denk niet dat ze er echt moeilijk over gaan doen, gewoon de kasten eruitgooien en dan zetels terugsteken. Hopelijk moet dat chemisch toilet er niet uit, want dat is niet zo evident. Maar een touringcar heeft dat meestal ook dus...
We zullen ons licht eens opsteken bij het keuringscenter. Daar zullen ze allicht ook wel weten te vertellen wat de taksen & verzekeringen gaan kosten?
Met vriendelijke groeten
Anja & Dennis
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Inderdaad, bus is nog eigendom van onze werkgever.Inazuma schreef:Informeer eerst bij de eigenaar hoe de bus precies is ingeschreven - staat op het inschrijvingsbewijs - en welk rijbewijs de bestuurder nodig had.
Zo te zien is de vorige eigenaar toch ook De Lijn
De mekanieker die ons het buske liet zien wist ons te vertellen dat men een C nodig heeft om 'm te mogen besturen... Maar de bus heeft meer dan 9 zitplaatsen, dan is het toch een D??? De mens kan zich natuurlijk vergissen of is mss ook niet zeker
(Het is dan mss een mobilhome, maar als die meer als 8 zitpl heeft is er toch een D voor nodig dacht ik?)
Ik snap er niets meer van... Het is allemaal zo ingewikkeld!
We zullen in elk geval nog eens goed navragen hoe het nu zit want de bus moet terug worden ingeschreven voor een D.
Toch vast bedankt voor de reacties
Met vriendelijke groeten
Anja & Dennis
Die zitbanken achteraan zijn meer dan waarschijnlijk geen reglementaire zitplaatsen (ttz : ze zijn niet bedoeld voor gebruik tijdens het rijden)busje_33 schreef: De mekanieker die ons het buske liet zien wist ons te vertellen dat men een C nodig heeft om 'm te mogen besturen... Maar de bus heeft meer dan 9 zitplaatsen, dan is het toch een D???