stationeren op een plaats voor gehandicapten.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
netnix
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2008, 19:50

stationeren op een plaats voor gehandicapten.

Bericht door netnix »

Kan ik een boete krijgen als ik stilsta op een plaats voor gehandicapten ?

Let wel : ik zit in mijn wagen...!!

[mod: verplaatst]
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Stilstaan is enkel de tijd die nodig is om iemand te laten in- of uitstappen of om te laden en te lossen.
Wanneer je in je wagen zit te wachten ben je geparkeerd.

2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken


Dat mag je niet op een plaats voor mindervaliden wanneer je daarvoor niet de vereiste kaart bezit.

Artikel 27bis
De parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°c) zijn voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door de personen met een handicap die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3. of van het door artikel 27.4.1. hiermee gelijkgestelde document.
Die kaart of dit document moet aangebracht worden op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het op die plaatsen geparkeerde voertuig.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Het is niet omdat je in je auto blijft zitten dat je daarom stilstaat.
Stilstaan is:
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Je mag op een parkeerplaats voor personen met een handicap even stilstaan om een persoon te laten uitstappen of instappen
(laden of lossen mag ook),
maar onmiddellijk daarna moet je wegrijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Bericht door Gast »

Een vraag met 2 verschillende antwoorden.
Welke mag/moet ik aanvaarden ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Dat van de Rijprof

Xantingo zit er ook niet naast maar ik denk eerder dat hij het niet op de juiste manier geschreven heeft. :wink:
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken

Dat mag je niet op een plaats voor mindervaliden wanneer je daarvoor niet de vereiste kaart bezit.
@ Xantingo,

Je schrijft art 2.22 en 2.23 boven elkaar en dan vermeld je er onder dat dit niet mag als je de vereiste kaart niet bezit.

Stilstaan mag wel op deze plaats dus had je 2.22 moeten weglaten.

@ gast,
Hij heeft volgens mij 2.22 en 2.23 geschreven omdat jij deze 2 niet goed kende want anders had je in je eerste post niet benadrukt dat je in de wagen blijft zitten. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Benny,

Ik meen het ook te weten zoals jij het verwoord.
Stelde de vraag toch maar eens voor de zekerheid, zie: http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... &sk=t&sd=a

Tevens ben ik de gast = Fred, maar niet de topicstarter.

Bedankt voor de respons,

Grt,
Fred.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Gek eigenlijk ...


Art 27bis stelt dat

De parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°c) zijn voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door de personen met een handicap die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3. of van het door artikel 27.4.1. hiermee gelijkgestelde document.


De parkeerplaatsen zijn dus voorbehouden voor gebruik door gehandicapten.


Artikel 70.2.1.3° c) stelt echter dat het parkeren zelf er voorbehouden is voor hen:

c) Een onderbord waarop het hiernavolgend symbool is afgebeeld, duidt aan dat het parkeren voorbehouden is voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.

Als enkel het parkeren voorbehouden is, mogen anderen er niet parkeren, maar wel stilstaan bvb ...

Als de plaats op zich voorbehouden is, mag normaal gezien niemand anders er enig gebruik van maken.


Doorheen de ganse wegcode, is het gebruik van voor bepaalde bestuurders voorbehouden delen van de weg, verboden voor de andere bestuurders - tenzij andere bestuurders nadrukkelijk toelating krijgen om onder welbepaalde voorwaarden, deze delen te gebruiken.

Dat is zo met de fietspaden, trottoirs, de busstroken (72.5) of BOB (72.6), voorbehouden wegen (22quinquies1 )
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Benny Stinkens schreef:@ Xantingo,
Je schrijft art 2.22 en 2.23 boven elkaar en dan vermeld je er onder dat dit niet mag als je de vereiste kaart niet bezit.
Stilstaan mag wel op deze plaats dus had je 2.22 moeten weglaten.
Ik heb nergens beweerd dat men er niet mag stilstaan...
Ik heb de artikels 2.22 en 223 geciteerd om aan te tonen wat het verschil is tussen stilstaan en parkeren.
In dezelfde posting heb ik geantwoord dat hij geparkeerd staat wanneer hij in zijn wagen zit te wachten.
En dan heb ik gezegd dat hij dat niet mag zonder de vereiste kaart. :wink:
Wanneer je in je wagen zit te wachten ben je geparkeerd.

2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken

Dat mag je niet op een plaats voor mindervaliden wanneer je daarvoor niet de vereiste kaart bezit.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie