Misserie met het parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Misserie met het parkeren

Bericht door Gast »

Ik heb 8 uren les gevolgd via de rijschool. Het parkeren achter een andere wagen ging bij de laatste les totaal niet meer. De wagen staat te ver van het trottoir/de borduur.
Ik doe de volgende stappen voor het parrallel parkeren:
1/ naast een andere wagen staan
2/ achterwaarts rijden tot de helft van de geparkeerde wagen en direct naar rechts afdraaien om een hoek van 45° te bekomen
3/ dan de wielen weer recht zetten en zo verder achteruit rijden
4/ alles naar links draaien

Bij de vorige lessen ging het goed. Alleen bij stap 3, uit eigen ondervinding, rij ik achteruit en maak ik gebruik van mijn rechterzijspiegel om te zien of ik bijna met mijn rechterhoek van de wagen tegen de borduur zit. Zo zit ik niet te ver verwijderd van de rand. Dan alles naar links draaien en dan sta de wagen goed geparkeerd.

Maar bij de laatste les ging het niet omdat ik bij het gebruikde besefde dat zijspiegels beetje anders stonden en ik had de zijspiegels beter van de eerste keer juist moeten instellen. Zo had ik geen referentiepunt meer.

De rijinstructeur zei dat ik niet op dat mag baseren. Hij zegt dat ik de wielen recht moet zetten en recht achteruit moet rijden tot je ergens voor de rechterspiegel van je wagen de hoek van de geparkeerde wagen voor je passeert en dan alles weer naar links moet draaien.

Kortom: het lukt met zijn tip en wat ik deed bij stap 3 lukt enkel wanneer ik de zijspiegel juist geregeld staat.

Weet er iemand hoe je dat beter en gemakkelijker moet aanpakken?
Het is me eerder gelukt en bij de laatste les niet.
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

De rijinstructeur zei dat ik niet op dat mag baseren. Hij zegt dat ik de wielen recht moet zetten en recht achteruit moet rijden tot je ergens voor de rechterspiegel van je wagen de hoek van de geparkeerde wagen voor je passeert en dan alles weer naar links moet draaien.
Geen paniek.

Er zijn bestuurders die na een jaar nog niet kunnen parkeren. Dus niet wanhopen als het na enkele uren nog niet gaat.

Vraag aan je begeleider dat hij dit vaak met jou oefent. Daar is maar een methode om dat vlot te leren. Dat is oefenen.

Wat je instructeur zei is juist.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Vraag hoe best te parkeren is hier al dikwijls gesteld, meestal geef ik dit antwoord:

- ga op een halve meter naast de wagen staan
- jouw achterwielen gelijk aan de achterkant van de wagen (dit omdat je dan rekening houd met de achterbouw van jouw wagen, er zijn wagens waarbij dit maar 20 cm is maar ook waar dit 1 meter is), als je achterwielen gelijk staan dan zal het altijd lukken
- terwijl je heel traag vertrekt draai je onmiddellijk het stuur volledig naar rechts af. blijf achteruitrijden tot je het de hoek van de andere wagen op 45 graden ziet. (TIP: 45° is het punt dat je ziet als je je rechteroog sluit en met je linker zo ver je kunt naar rechts kijkt) maar dit inschatten doe je door veel te oefenen)
-daarna het stuur volledig naar links afdraaien (snel maar niet te snel) en verder indraaien.

Zo heeft Jozef het hier ooit neergeschreven en heb ik het geleerd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie