Rijschool touring te Hasselt praktijklessen rijbewijs cat D

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Vosje

Rijschool touring te Hasselt praktijklessen rijbewijs cat D

Bericht door Vosje »

Dag lieve mensen,

Heeft iemand al ervaring met Het rijden van auticars van die rijschool ??

Ik heb mijn lessen geannuleerd bij rijschool Hendriks te Genk naar een slechte ervaring tijdens mijn eerste 2 uur les en dat komt door de autocar zelf

De stuur was enorm groot en de schakelhendel lag ver van mijn handbereik vooral in de 3 en 5 versnelling als ik moet trugschaklen van 5 naar 4 of schaklen van 3 naar vier dan moet ik zodanig de stuur loslaten en met 1 hand vasthouden dat de stuurhouding echt foutieve is en bovendien shcakelen is echt kracht uitoefenen.

Door mijn lichaamelijke gestalte (1m70 bij 60 kg ) kan ik dat ding echt niet rijden alles is stroef en hard
Ik had nader gevraagd naar een andere mischien een nieuwere autocar maar mijn verzoek werd niet ingewilligd.

Dus overstappen naar touring rijschool Hasselt

Heeft iemand wat dat betreft al ervaring mee ???


Alvast bedankt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Daar dit dus ook mijn werkgever is ga ik er niet op antwoorden :wink:
Moet trouwens ook bekennen dat ik geen flauw idee heb hoe deze voertuigen zijn omdat rijbewijs D mijn ding niet is.

Wat ik je wel kan aanraden is er naar toe te stappen en je probleem gewoon uit te leggen, daarna zou ik zelfs nog (voor je beslist uiteraard) me het voertuig laten tonen.

Ze bijten daar niet dus vragen staat vrij :wink:

Veel succes.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Lijkt mij een bizar verhaal.
1,70 en niet tot bij de bedieningsorganen geraken :shock: wat hebben die mensen dan gedaan die een stuk kleiner zijn :?:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer je bij die rijschool hebt gereden met de bus die ik op deze foto zie staan, en je kan bij dat voertuig niet aan de bedieningsorganen en aan het stuur, vraag ik me af of je wel geschikt bent om met een bus te gaan rijden...

Wanneer je uit een auto voor de eerste keer in een vrachtwagen of bus stapt, lijkt alles reusachtig groot. Het is een kwestie van te wennen aan de afmetingen.

Het schakelen verloopt inderdaad wat stroever dan bij een personenwagen, de schakelwegen liggen verder weg doordat de versnellingspook op de grond staat en langer is; stroever doordat de versnellingsbak niet direct bij de bestuurder zit maar verder weg, in de buurt van de motor en de aangedreven as.

Het stuur is groot mdat je meer kracht moet kunnen uitoefenen. Ik wil echt niet met een bus of vrachtwagen rijden waar ze een stuur van een Volkswagen Golf in monteren, dan moeten ze het stuur zodanig bekrachtigen dat je geen gevoel van richting meer hebt.

Wat ik je kan aanraden: even doorbijten...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt allen voor uw antwoorden

Ik heb deze probleem besproken met de verantwoordelijke .. helaas hebben ze geen andere bus die geschikt is voor het afleggen van de examen

Het is dus ook niet de bus op de foto van de rijschool portalsite .. maar een bus die meer op de lijnbussen van de stads/streekvervoer lijkt . wat lager qua hoogte .

Ik heb onlangs een rijtest afgelegd bij Hermes in Eindhoven echt vreemd maar schakelen en sturen ging makkelijk .

Misschien vergis ik me maar die bus van Hendriks rijschool kan ik echt niet rijden ..!!

Ik ben dus overgestapt naar rijschool touring in Hasselt vanaf 26 begin ik met lessen ben benieuwd ..

Nogmaals bedankt voor uw advies
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Veel succes :wink:

Je ervaringen (goede of slechte) mag je gerust hier posten, dan kunnen wij er misschien ook iets van leren.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef:Misschien vergis ik me maar die bus van Hendriks rijschool kan ik echt niet rijden ..!!
Ik hoop dan maar voor jou dat je na het behalen van je rijbewijs zo geen Bova Futura in handen krijgt; het is namelijk een vrij populair en veel gebruikt type bus...

Of ga je tegen de eventuele werkgever zeggen dat je wel een rijbewijs D hebt, dus met een bus kan rijden, maar niet met dat type?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
vosje

Bericht door vosje »

als ik mijn rijbewijs haal dan mag ik per 1 oktober beginnen bij Hermes

ze hebben bussen vooral van deze merk / model

Afbeelding

Bij mijn rijschoool in Hasselt huren bussen van een vervoersbedrijf ergens in de kiewitstraat e k moet eens langs om te zien in welke bus ga ik lessen nemen.

wat is eigenlijk mis met die bussen van Bova Futura die u noemde ???
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

vosje schreef:wat is eigenlijk mis met die bussen van Bova Futura die u noemde ???
Bij mijn weten niets, ik merk net dat je zei dat je bij rijschool Hendriks niet met de bus van de foto moest rijden, en die bus op de foto is een Bova Futura.
Een beetje slecht gelezen van mij dus.

Maar toch vind ik dat je als bezitter van een rijbewijs D met elk type bus moet kunnen rijden; ook met het type dat bij rijschool Hendriks gebruikt wordt.

In ieder geval, wanneer je bij Hermes een tijd kan rijden met een bus die je wel ligt, zal je meer ervaring opdoen en zal het later wellicht geen probleem vormen om met andere bussen te rijden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

Vandaag langs geweest bij de busbedrijf waar ik ga lessen de bus is een stuk ouder , een Renault CARROSA of CAROSA de versnelling ligt anders dan die bus van Hendriks geruststellend dan .
vosje

Bericht door vosje »

xantingo schreef:
Maar toch vind ik dat je als bezitter van een rijbewijs D met elk type bus moet kunnen rijden; ook met het type dat bij rijschool Hendriks gebruikt wordt.
.
Dat klopt xantingo Alleen is het een kwestie van even wennen netals bij personenauto's .
Maar het wel wel fijn om voor de examen een voortuig helemaal te beheersen anders kunnen situaties van paniek ontstaan tijdens de examen .
vosje

Bericht door vosje »

ben gisteren geslaaaaaaagd maar door de nieuwe europese richtlijn moet ik een andere examen doen om toch de code 95 op me rijbewijs te krijgen echt pech!!!
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

vosje schreef:ben gisteren geslaaaaaaagd maar door de nieuwe europese richtlijn moet ik een andere examen doen om toch de code 95 op me rijbewijs te krijgen echt pech!!!
Tsja ...

anderzijds : als je nu slaagde, zal je ook wel door de andere testen doorkomen.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Effe zitten neuzen voor die code 95.
Blijkt dat ik na 21 jaar met de vrachtwagen en enkele miljoenen kilometers zonder noemenswaardige ongevallen opnieuw zal moeten leren rijden. :shock: :roll:
Of zie ik dat verkeerd :?:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef:Effe zitten neuzen voor die code 95.
Blijkt dat ik na 21 jaar met de vrachtwagen en enkele miljoenen kilometers zonder noemenswaardige ongevallen opnieuw zal moeten leren rijden. :shock: :roll:
Of zie ik dat verkeerd :?:
Indien je beroepsmatig met de vrachtwagen wil blijven rijden zal je de vakbekwaamheid vroeg of laat moeten behalen.
In jouw geval moet je echter niet te snel panikeren:

VRIJSTELLINGEN
De vereiste vakbekwaamheid is NIET van toepassing op bestuurders:
van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederen- en personenvervoer voor privé-doeleinden;


TIJDELIJKE VRIJSTELLINGEN
Zijn vrijgesteld van de verplichting tot het beschikken over een bewijs van vakbekwaamheid :
tot 10 september 2016, de bestuurders die houder zijn of zijn geweest van een rijbewijs van groep C, mits dat uiterlijk op 9 september 2009 is afgegeven;


Meer informatie vind je hier.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie