fietser aan zebrapad . Stoppen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

fietser aan zebrapad . Stoppen?

Bericht door Lieve »

Je moet niet stoppen voor een fietser die wil oversteken, dacht ik te hebben begrepen,
maar als er eentje aan een zebrapad staat, waarom zou je die dan niet overlaten en een voetganger wel?
Ik stop daar eigenlijk altijd voor. :?
Een fietser die naast zijn fiets staat wordt die een voetganger?
en moet ik die dan over laten gaan?
en een fietser met 1 voet op de grond blijft dat een fietser of wordt dat ook een voetganger?
Ik kwam dit vandaag enkele keren tegen. Hoe doe ik dat op een examen het beste?
groetjes, Lieve
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

maar als er eentje aan een zebrapad staat
Als hij staat, dus niet rijdt, dan is het een voetganger en moet je hem voorrang verlenen.

Als hij al rijdende via het zebrapad wenst over te steken, dan moet je geen voorrang verlenen, want dan is het een bestuurder die foutief gebruik maakt van een oversteekplaats voor voetgangers.

Tijdens het examen moet je laten zien dat je de wegcode kent. Dus in het tweede geval, niet stoppen (behalve als hij al aan het oversteken is, want anders rijd je hem omver, wat ook niet de bedoeling is).
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Dus als hij op zijn zadel zit en met 1 voet op de grond steunt,
of als hij met zijn fiets tussen zijn benen staat,
dan mag ik veronderstellen dat hij al fietsend wil oversteken en mag ik voor hem niet stoppen?
groetjes, Lieve
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: fietser aan zebrapad . Stoppen?

Bericht door Inazuma »

Lieve schreef: Een fietser die naast zijn fiets staat wordt die een voetganger?
en moet ik die dan over laten gaan?
Dat is absoluut een voetganger (met een fiets aan de hand) : stoppen :!:
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: fietser aan zebrapad . Stoppen?

Bericht door Lieve »

Inazuma schreef:
Lieve schreef: Een fietser die naast zijn fiets staat wordt die een voetganger?
en moet ik die dan over laten gaan?
Dat is absoluut een voetganger (met een fiets aan de hand) : stoppen :!:
:D Ja dat is de makkelijkste.

En in de andere gevallen?
2) zittend op zadel, 1 of 2 voeten op de grond
3) 2 voeten op de grond, fiets tussen de benen
groetjes, Lieve
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

In geval twee is dat een fietser.

In geval drie is dat iemand die het zichzelf heel moeilijk maakt :lol:
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: fietser aan zebrapad . Stoppen?

Bericht door Inazuma »

8)
Lieve schreef: :D Ja dat is de makkelijkste.

En in de andere gevallen?
2) zittend op zadel, 1 of 2 voeten op de grond
3) 2 voeten op de grond, fiets tussen de benen


De vraag is vanaf wanneer een fiets bereden wordt - want een niet bereden fiets is geen voertuig, en geen voertuig betekent in dit geval geen bestuurder.


Ik durf daar eigenlijk geen uitsluitsel over geven.


Maar als hij verder rijdt, wordt hij gelijk weer een fietser-bestuurder die een maneuver (de rijbaan oversteken) uitvoert, en daarmee aan alle weggebruikers voorrang dient te verlenen.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

eugeen schreef:In geval drie is dat iemand die het zichzelf heel moeilijk maakt :lol:
haha, ja eigenlijk wel :lol: maar met 1 voet dan op een pedaal wordt hij weer een fietser?

Als ik op het examen stop..., denk je dat dat fout wordt gerekend?
groetjes, Lieve
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Lieve schreef:
eugeen schreef:In geval drie is dat iemand die het zichzelf heel moeilijk maakt :lol:
haha, ja eigenlijk wel :lol: maar met 1 voet dan op een pedaal wordt hij weer een fietser?

Als ik op het examen stop..., denk je dat dat fout wordt gerekend?
Voorrang verlenen waar jezelf voorrrang hebt = het verkeer achter je onnodig ophouden dus als de examinator vindt dat het een bestuurder is gaat hij je er een opmerking voor geven.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Voorrang verlenen waar jezelf voorrrang hebt = het verkeer achter je onnodig ophouden dus als de examinator vindt dat het een bestuurder is gaat hij je er een opmerking voor geven.
Daarin schuilt het addertje :lol:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Lieve schreef:Ik stop daar eigenlijk altijd voor.
Je bewijst daar je medeburgers een heel slechte dienst mee, want je versterkt dat soort wegpiraten in hun overtuiging dat ze al fietsend voorrang zouden hebben op een oversteekplaats voor voetgangers.

Maak hen veeleer duidelijk dat dit geenszins het geval is. Als meerderen dat doen, zal er misschien eens een belletje gaan rinkelen.
Inazuma schreef:De vraag is vanaf wanneer een fiets bereden wordt - want een niet bereden fiets is geen voertuig, en geen voertuig betekent in dit geval geen bestuurder.

Ik durf daar eigenlijk geen uitsluitsel over geven.
Van zodra hij voortbewogen wordt door zijn fiets, doordat hij op één of ander onderdeel van zijn fiets zit, staat, hangt of ligt, is het een fietser. Hoe de fiets daarbij voortbewogen wordt (omdat het bergaf is, omdat hij op de pedalen duwt of zich afzet tegen de grond, maakt daarbij niets uit).
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Inazuma schreef:De vraag is vanaf wanneer een fiets bereden wordt - want een niet bereden fiets is geen voertuig, en geen voertuig betekent in dit geval geen bestuurder.

Ik durf daar eigenlijk geen uitsluitsel over geven.
Van zodra hij voortbewogen wordt door zijn fiets, doordat hij op één of ander onderdeel van zijn fiets zit, staat, hangt of ligt, is het een fietser. Hoe de fiets daarbij voortbewogen wordt (omdat het bergaf is, omdat hij op de pedalen duwt of zich afzet tegen de grond, maakt daarbij niets uit).

Alleen :

Wat met een fietser die zijn fiets niet voortbeweegt, en ook niet voortbewogen wordt door zijn fiets - nl. als hij stil staat :?:

Berijdt men een fiets als men op het zadel zit, maar niet rijdt :?:

Berijdt men een fiets als men niet eens op het zadel zit, maar schrijlings over de middenbuis staat en niet rijdt :?:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Wat met een fietser die zijn fiets niet voortbeweegt, en ook niet voortbewogen wordt door zijn fiets - nl. als hij stil staat :?:
Als hij stil staat omdat hij daardoor genoopt wordt door de omstandigheden (bijvoorbeeld een rood verkeerslicht), blijft hij een fietser. Anders zou hij in dat geval niet op de rijbaan mogen blijven staan, doch zou hij als voetganger op het trottoir thuishoren.
Berijdt men een fiets als men op het zadel zit, maar niet rijdt :?:
Ja (de persoon is solidair met de fiets: als de fiets beweegt, beweegt hij mee).
Berijdt men een fiets als men niet eens op het zadel zit, maar schrijlings over de middenbuis staat en niet rijdt :?:
Neen. Het voortbewegen van de fiets volstaat niet voor het voortbewegen van de persoon.

Ander voorbeeld: al wat oudere dames vertrekken nogal eens met de fiets door bijvoorbeeld links ervan te gaan staan, de linkervoet op het linkerpedaal te plaatsen, de rechtervoet tegen de grond af te duwen om op gang te komen, en dan slechts plaats te nemen op de fiets. Al die tijd zijn die dames fietsers die in overtreding zijn met AR 8.3 alinea 2 (de bestuurder moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben).
Ricolos
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2008, 14:52

Bericht door Ricolos »

Mijn opinie en hoe ik ze in het verkeer toepas:
Staat de persoon naast z'n fiets met zijn 2 voeten op de grond (langs dezelfde kant) dan is het een voetganger.
In alle andere gevallen een fietser.
Denk gewoon ff logisch na:
Je ziet een persoon met een fiets. Als je die fiets op dezelfde manier vasthoudt als de persoon die je ziet; wat zou jij dan doen? Al fietsend oversteken? Of te voet oversteken?
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Je zou het ook zo kunnen zien:
staat hij stil aan het zebrapad, dan mag hij over.
Is hij niet gestopt of afgestapt, dan mag hij niet over.

Vandaag was ik zelf de fietser en er werd vaak voor mij gestopt wanneer ik stilstond aan een zebrapad. Vond ik erg hoffelijk. :D

Zou het niet kunnen dat de regel zo moet geïnterpreteerd worden?
Uit stilstand krijg je voorrang op het zebrapad

Eigenlijk was dat ook het eerste antwoord dat op mijn vraag werd gegeven:
eugeen schreef: Als hij staat, dus niet rijdt, dan is het een voetganger en moet je hem voorrang verlenen.

Als hij al rijdende via het zebrapad wenst over te steken, dan moet je geen voorrang verlenen, want dan is het een bestuurder die foutief gebruik maakt van een oversteekplaats voor voetgangers.

Tijdens het examen moet je laten zien dat je de wegcode kent. Dus in het tweede geval, niet stoppen (behalve als hij al aan het oversteken is, want anders rijd je hem omver, wat ook niet de bedoeling is).
Ik denk dat ik het zo ga doen. Wat denk je?
groetjes, Lieve
Plaats reactie