Vrachtwagen opstellen in een straat (in brussel)

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gast

Vrachtwagen opstellen in een straat (in brussel)

Bericht door Gast »

sinds kort rij ik met de vrachtwagen en ik vroeg me het volgende af:

Mag ik mijn vrachtwagen tegenrijrichting opstellen in een straatje met 1 rijvak voor elke richting om te laden en lossen, omdat de bestemde zone voor te laden en lossen is bezet (door andere personenauto's). dan sta ik er juist naast. Mag dat?

Mvg
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vrachtwagen opstellen in een straat (in brussel)

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Mag ik mijn vrachtwagen tegenrijrichting opstellen in een straatje met 1 rijvak voor elke richting om te laden en lossen, omdat de bestemde zone voor te laden en lossen is bezet (door andere personenauto's).
Neen.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art23

23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting


dan sta ik er juist naast. Mag dat?
23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :
3° in één enkele file.



In de meeste gevallen zal je in de praktijk dan ook niet volledig reglementair kunnen stilstaan ...
Gast

Bericht door Gast »

maar dan sta ik juist voor een kruispunt , waardoor ik de situatie erger maak .
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:maar dan sta ik juist voor een kruispunt , waardoor ik de situatie erger maak .
En wat ook niet mag ...


Er zijn talloze plaatsen waar je bij een bezetten laad/los-plaats niet meer reglementair kan laden of lossen. Problematisch.


Doorgaans wordt aan het in dubbele file stilstaan om te laden / lossen het minst zwaar getild ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik heb eerder de indruk dat het de personen auto's zijn die het erger maken.

Staat in die bewuste zone iets wat aanduid dat personenauto's er niet mogen parkeren :?: Zoja is het aan de eigenaar ervan om maatregelen te treffen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie