extra rijvaardigheid /slipcursus/...

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
mattias

extra rijvaardigheid /slipcursus/...

Bericht door mattias »

Hallo allemaal,
dankzij jullie site en de professionele hulp van de turnhoutse autorijschool haalde ik zonder problemen mijn rijbewijs van de eerste keer. Ik kan dus wel rijden met de auto en heb de technieken van remmen, koppelen,... goed onder de knie. Nu ik sinds 2 maanden zelf rondrij met de auto zonder L merk ik dat er veel onverwachte dingen kunnen gebeuren, vaak te wijten aan andere bestuurders die niet goed kunnen rijden of zich van niets iets aantrekken of door slechte weersomstandigheden. Ik vroeg me dus af of er ergens nog een bijkomende cursus gevolgd kan worden voor mensen die hun rijbewijs net hebben maar die hun techniek willen perfectioneren en bv. opstakels vermijden op een spekgladde baan, leren wat je moet doen als je wagen begint te slippen, betere controle in de bochten als het geregend heeft, vertrouwd worden met ABS,... Bovendien zou ik ook wel wat milieuvriendelijker willen leren rijden, maar dit slechts op de tweede plaats na veiligheid.

Ik hoor mensen altijd praten over een slipcursus maar vind daar eigenlijk niets over, bestaat dat ergens? En bestaan er 'gevorderde cursussen' voor meer wagencontrole, want de meeste rijscholen begeleiden enkel mensen die hun rijbewijs nog willen halen?

Ik woon in Beerse, dus ik zoek iets in de streek rond turnhout, geel, antwerpen desnoods en misschien Leuven want daar zit ik op kot.

Mvg
Mattias
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik heb slipcursus eens ingetikt op google en dat leverde 820 reactie's op.

Ik heb ze niet nagekeken maar als jij dit wel doet(of daarbij je woonplaats intikt) zal er misschien wel iets te vinden zijn. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
mattias

Bericht door mattias »

Ja maar ik wil eigenlijk vooral de ervaring weten van mensen die zoiets gevolgd hebben en waar ze dat deden.

Is het aan te raden, wat leer je allemaal, moet je al zeer goed kunnen rijden of matig,...
Rafael
Administrator
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Van Jozef heb ik de volgende site een tijdje geleden gekregen, waar de "vervolledigingsstage" zeer interessant is.

RACB

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, deels door de kostprijs. Vermoedelijk neem ik hier deel aan na mijn studies. ;-)
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

mattias schreef:Ja maar ik wil eigenlijk vooral de ervaring weten van mensen die zoiets gevolgd hebben en waar ze dat deden.

Is het aan te raden, wat leer je allemaal, moet je al zeer goed kunnen rijden of matig,...
Je kan er als beginnend bestuurder alleen maar wat van opsteken.
Er zijn doorgaans diverse cursussen op steeds hoger niveau.
De programma's staan beschreven op de websites van de inrichters.

Met 2 maanden je rijbewijs start je best in een basis-cursus of een speciale jongerencursus.

Dit is het programma van één zo'n jongerencursus :

Programma :

- Ongevallen bij jongeren, het lot ?
- Actief rijden en de ideale rijhouding
- Preventief rijden, concept en gevolgen
- Bewustmaken van het kijken en het belang van de gerichte blik
- Preventief remmen
- Noodstop op verschillende wegdekken, met en zonder ABS,
- Noodstop met ontwijking van obstakels
- Praktische toepassing van "preventief rijden" tijdens een rit op een speciaal gekozen route op de openbare weg






Informeer eens bij je verzekering of ze geen speciale rijvaardigheidscursussen hebben voor jongeren of samenwerken met "slipscholen" / rijvaardigheidscentra en nadien korting geven op je verzekering.

Meerdere automerken organiseren ook cursussen voor hun klanten.
Plaats reactie