Omgebouwde bus: C of D?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Johnny

Omgebouwde bus: C of D?

Bericht door Johnny »

Hallo,

Ik wil een bus van 18 ton binnenin ombouwen om er mee naar beurzen te rijden en daarin gasten te ontvangen.
De zetels gaan er uit, en ik installeer een ontvangstruimte- salon...

Dit wil dus zeggen dat dit geen voertuig meer is om personen te vervoeren...dus geen rijbewijs D.

Een rijbewijs C halen dan?

Groeten
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dag Johnny,

Een BUS is een voertuig dat bestemd is voor het vervoer van personen.
(meer dan 8, bestuurder niet inbegrepen).
Of er al dan niet personen inzitten heeft geen belang.

Een VRACHTAUTO is een voertuig dat bestemd is voor het vervoer van ZAKEN.

Je moet eens kijken wat op het gelijkvormigheidsattest van je voertuig staat. Als er een drastische ombouwing gebeurt moet je daarvoor toelating krijgen, vrees ik.
johnny

Bericht door johnny »

Een grote mobilhome ( meer als 3,5 ton) is toch ook niet echt voor 't vervoer van zaken...
Maar daarvoor heb je toch ook een C-rijbewijs nodig?

Ik zou hem dus na de ombouwing moeten laten keuren en daarna ga ik weten met welk rijbewijs ik moet rijden?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

johnny schreef:Ik zou hem dus na de ombouwing moeten laten keuren
Dat zul je alleszins moeten doen, want de laatste keer dat het voertuig ingeschreven was, was dat wellicht als autobus.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

johnny schreef:Een grote mobilhome ( meer als 3,5 ton) is toch ook niet echt voor 't vervoer van zaken...
Maar daarvoor heb je toch ook een C-rijbewijs nodig?

Ik zou hem dus na de ombouwing moeten laten keuren en daarna ga ik weten met welk rijbewijs ik moet rijden?
7° Categorie D:
auto’s bestemd voor personenvervoer, met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg.
5° Categorie C:
andere auto’s dan die van categorie D, met een maximale toegelaten massa van meer dan 3500 kg; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld waarvan de maximale toegelaten massa niet meer dan 750 kg bedraagt;
Altijd eerst definitie D toetsen, ookal komt C voor in het alfabet.
Plaats reactie