Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Epco »

Hallo,

Onze auto heeft VW Park Assist, en ik wou even vragen of het toegelaten is dit te gebruiken tijdens het file parkeren op het examen?

Let op: het gaat niet over de parkeersensoren (die staat er trouwens ook op), maar Park Assist is een volledig automatisch systeem. De auto draait dus zelf aan het stuur om te parkeren; de bestuurder moet enkel gas geven en remmen.

In de folder van het examencentrum staat er dat alle parkeerhulpsystemen (die een wezenlijk deel van het voertuig uitmaken) mogen gebruikt worden. Maar ik wou het toch maar even vragen hier...

PS. ik heb begrepen dat een elektrische handrem (die links van de bestuurder staat, en waar de begeleider dus niet aan kan in noodsituaties) sinds 2009 toch zou toegelaten zijn om het examen af te leggen?

Alvast bedankt!
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Wouter »

Over de handrem: dat is inderdaad toegelaten.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door de rijprof »

GOCA-folder schreef:Parkeerhulpsystemen, camera’s en
prisma’s bedoeld om de kandidaat te helpen bij de manoeuvres zijn toegelaten.
De hulpsystemen moeten wezenlijk deel uitmaken van het voertuig.
Denk eraan dat niet enkel het parkeren op zich belangrijk is maar ook het rondkijken en voorrang verlenen aan andere weggebruikers.
Klik ook eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Wouter »

Dus het mag? (ja ik ben zelf ook wel nieuwsgierig...)

Ik zou het best wel schandalig vinden. Schaf heel dat manoeuvre anders ineens af eh, waarom niet... (ja, het rondkijken etc moet nog altijd gebeuren, maar als die mensen dan morgen ineens zelf moeten parkeren ipv enkel gas geven, denk je dat ze dan nog zo goed zijn in het rondkijken, als ze dat nooit hebben moeten leren? ik denk het niet... ==> gevaar op de baan)
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Epco »

accer schreef:Ik zou het best wel schandalig vinden. Schaf heel dat manoeuvre anders ineens af eh, waarom niet... (ja, het rondkijken etc moet nog altijd gebeuren, maar als die mensen dan morgen ineens zelf moeten parkeren ipv enkel gas geven, denk je dat ze dan nog zo goed zijn in het rondkijken, als ze dat nooit hebben moeten leren? ik denk het niet... ==> gevaar op de baan)
"Schandalig" vind ik toch wat kort door de bocht. Eigenlijk is het gewoon een technische evolutie, en waar trek je de lijn wat niet meer mag? De parkeersensoren helpen toch ook, en dit mag ook? De volgende stap is dat de auto zichzelf parkeert. Waarschijnlijk doen heel wat wagens dat binnen x aantal jaar.

Ik gebruik die park assist bijna altijd. Dat wil niet zeggen dat ik niet kan parkeren, na 10 jaar in Brussel centrum verbleven te hebben voorheen... En ik kijk zeker nog goed rond ook! En zijn trouwens ook sensoren rondom de wagen die erg gevoelig zijn voor alle objecten die kunnen afkomen, waardoor je nog kan vertragen moest er een gevaar zijn.

PS. dan kan je ook "hill assist" schandalig vinden? De rem blijft "plakken" als je hem op een helling loslaat, tot je gas geeft. Is ook handig, wat helemaal niet wil zeggen dat ik niet meer zou kunnen vertrekken op een helling... Het zijn gewoon technische evoluties waar je uiteindelijk niet meer onderuit kunt...

Maar nu weet ik nog niet of die park assist mag of niet...
Laatst gewijzigd door Epco op 30 mar 2011, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Epco »

de rijprof schreef:Denk eraan dat niet enkel het parkeren op zich belangrijk is maar ook het rondkijken en voorrang verlenen aan andere weggebruikers.
Waarom ga je er vanuit dat ik daar niet aan zou denken? Het is niet nodig om belerend te zijn; ik vroeg enkel of dit techische systeem toegelaten is of niet.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Wouter »

Mijn rekenmachine kan veel beter tellen dan ikzelf, moeten we nu onze kinderen niet meer leren rekenen in de lagere school?
Nog een beter voorbeeld: de technologie bestaat, om een auto volledig computergestuurd te laten rijden. Je moet enkel maar ingeven naar waar je wil. Stel je voor, dat ooit in de toekomst, effectief zo de eerste auto's uitkomen. Mag je dan met zoiets een rijexamen gaan doen, terwijl de overgrote meerderheid auto's nog "gewoon" zijn? Da zou ik wel eens willen zien dan...

Epco schreef:waar trek je de lijn wat niet meer mag
Ik wil toegeven dat zo'n lijn moeilijk kan zijn (ik zou mij baseren op "zijn die hulpmiddelen standaard?") maar daar zitten we toch nog ver genoeg af met die park assist systemen, om niet in het grijze gebied te vallen hoor...
Epco schreef:parkeersensoren helpen toch ook, en dit mag ook
Ik had liever gezien van niet. Morgen stapt deze kersverse bestuurder in een auto zonder hulpsysteem, probeert zich te parkeren maar heeft dat nooit geleerd, en kan dat dus eigenlijk niet (hoewel hij dus toch aan zijn rijbewijs geraakt is), en bolt zo heel vrolijk tegen uw of mijn wagen. Liever niet, dank u...
Epco schreef:Ik gebruik die park assist bijna altijd. Dat wil niet zeggen dat ik niet kan parkeren
Als je het toch kan, dan lever je zelf het bewijs dat er eigenlijk geen nadeel is aan die park assist verbieden op het examen. Hem toelaten daarentegen, dan wordt je rijopleiding (nog) gebrekkiger.

Ik beweer ook niet dat mensen die park assist gebruiken, niet zelf kunnen parkeren. Ik beweer wel dat mensen die NOOIT gewoon LEREN parkeren, en dat dus ook niet moeten kunnen demonstreren op een examen, niet "zelf" zullen kunnen parkeren. En dan ook geen volwaardig rijbewijs verdienen, aangezien in de meer dan overgrote meerderheid van de situaties, parkeren nog altijd "zelf" moet gebeuren, volledige park assist is totaal nog geen standaard.
Zoals ik eerder al zei: als je volledige park assist toelaat, dan kan je even goed het hele manoeuvre afschaffen. Met park assist leren rijden en examen doen is GEEN representatieve opleiding en evaluatie voor wat het huidige dagdagelijkse verkeer je zal voorschotelen, dus schaf het manoeuvre dan maar ineens helemaal af, het slaat toch op niet veel meer dan. (das n beetje extreem verwoord waarom ik park assist op een examen "schandalig" vind)

Epco schreef:dan kan je ook "hill assist" schandalig vinden
Je krijgt een beperking als je examen aflegt met een automaat.
Leren vertrekken op een helling is moeilijker dan leren schakelen (en gewoon leren vertrekken), waarom mag dat dan wel automatisch gebeuren?
Leren parkeren is moeilijker dan leren schakelen, waarom mag dat dan wel automatisch gebeuren?

Ik vind inderdaad "hill assist" ook schandalig. Er bollen er zo al genoeg veel te dicht richting mijnen auto achteruit omdat ze niet vertrokken geraken, waarvan een aantal ertegen hadden geweest als ik mij daar niet rap achteruit uit de voeten had gemaakt. Hoe meer mensen gaan leren rijden met hulpsystemen, terwijl de kans héél groot is ze daarna in hun leven nog gaan rijden zonder die hulpsystemen, hoe meer deze gevaarlijke situaties gaan voorvallen.


Om terug te komen op je concrete vraag: wat ik begrijp uit de folder van goca mag het blijkbaar ja.
Laatst gewijzigd door Wouter op 01 apr 2011, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door de rijprof »

Waarom ga je er vanuit dat ik daar niet aan zou denken? Het is niet nodig om belerend te zijn; ik vroeg enkel of dit techische systeem toegelaten is of niet.
Het antwoord werd reeds gegeven.
folder GOCA schreef:Parkeerhulpsystemen, camera’s en
prisma’s bedoeld om de kandidaat te helpen bij de manoeuvres zijn toegelaten.
De hulpsystemen moeten wezenlijk deel uitmaken van het voertuig.
Voor jou, die reeds lange tijd een rijbewijs heeft, is raad geven i.v.m. rondkijken misschien niet meer nodig maar dit forum richt zich tot beginnende bestuurders die hun examen nog moeten afleggen. Is een tip geven belerend? :roll:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Epco »

Enfin, volgende week ga ik met mijn wagen (als begeleider) naar het examen - en dan weet ik jullie te vertellen wat de examinator zal zeggen van het park assist systeem...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Benny Stinkens »

Epco schreef:en dan weet ik jullie te vertellen wat de examinator zal zeggen van het park assist systeem...
Ik zou het fijn vinden als je dit dan ook doet :idea:

Zoals je merkt is het volgens de richtlijnen die goca zelf geschreven heeft dus toegelaten, maar we moeten toegeven dat het voor ons een beetje een grijze zone is omdat we het nog nooit meegemaakt hebben.

Als je dus inderdaad je ervaring hier wil posten, help je ons de mensen te helpen die na jullie komen, waarvoor we je dankbaar zijn :idea:

Ik wens jullie alvast veel succes voor het examen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Gast »

Ik kan het niet helpen, maar het woord "oneerlijk" (naast mss wel "onveilig" door te veel vertrouwen in de hedendaagse technologie en bij het rijden met een iets minder moderne auto) schiet mij hier toch ook te binnen.
Dus iedereen die rijk genoeg is om zich zo'n auto aan te schaffen zou dan nog eens het extra "voordeel" hebben dat hij niet meer moet kunnen parkeren op het praktijkexamen???
Wetgeving in België... :roll:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door bert.covens »

Ik ben zelf ook razend benieuwd of dit toegelaten wordt of niet op een praktijkexamen. Ik hoop alleen dat jouw kandidaat er minstens 10x vlotter mee omkan dan deze kwibus.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Gast »

Ik snap niet eens goed waarom die vraag hier gesteld wordt ... als ge klaar bent voor het praktijkexamen hebt ge zo'n technologisch snufje toch niet nodig? Mits ge voor uw rijbewijs wilt gaan zulde wel goed kunnen parkeren e, allé zo denk ik dan toch weer ;) Dus ik sluit me aan bij de rest van de meningen hier: belachelijk moest het toegelaten worden op een praktijkexamen.
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Epco »

bert.covens schreef:Ik ben zelf ook razend benieuwd of dit toegelaten wordt of niet op een praktijkexamen. Ik hoop alleen dat jouw kandidaat er minstens 10x vlotter mee omkan dan deze kwibus.
Lach er maar mee; eenmaal je het systeem goed kent parkeert het je snel, van de eerste keer, en altijd perfect in elke parkeerplaats. Zelf op plaatsen die zo krap zijn dat je oorspronkelijk denkt dat het niet gaat lukken. Ook voor de omstaande auto's is er eigenlijk geen kans meer op schade.

Ik weet niet waarom jullie zo tegen moderne snufjes zijn. Ik geef toe dat men manueel ook nog moet kunnen parkeren, maar als je dit hebt, en het werkt heel erg goed en snel... waarom dan niet? Als ik zie hoe de gemiddelde chauffeur zijn wagen parkeert, zou het een goede zaak zijn moest iedereen dat hebben...
Laatst gewijzigd door Epco op 31 mar 2011, 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Volledig automatisch Park Assist systeem toegelaten?

Bericht door Epco »

Gast schreef:Ik snap niet eens goed waarom die vraag hier gesteld wordt ... als ge klaar bent voor het praktijkexamen hebt ge zo'n technologisch snufje toch niet nodig? Mits ge voor uw rijbewijs wilt gaan zulde wel goed kunnen parkeren e, allé zo denk ik dan toch weer ;) Dus ik sluit me aan bij de rest van de meningen hier: belachelijk moest het toegelaten worden op een praktijkexamen.
Wel wat pretentieus van U om te zeggen dat ik die vraag niet mag stellen hier... Ben jij dan niet nieuwsgiering naar het antwoord?

Trouwens, uw oordeel van het belachelijk te vinden heeft geen enkele invloed op de regels van het examencentrum.
Plaats reactie