Examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Examen

Bericht door Gast »

Ik heb een vraagje. Ik heb na het examen de opmerking gekregen dat ik teveel pinkte. Ik pink namelijk als ik op de baan geparkeerde auto's voorbij rijd. Volgens de examinator mag dit niet, omdat je bij eventuele zijstraten je niet duidelijk maakt wat je van plan bent. Je zou namelijk ook kunnen afslagen in die straat.

Ik heb echter hier geleerd dat dit verplicht is? Voor elk manoeuvre moet je toch pinken? De examinator zei dat je gewoon moet blijven verder rijden en goed op voorhand langzaam beginnen te sturen naar links zodat je ze zo voorbij kan rijden. Maar dat is volgens mij ook verkeerd aangezien je zo veel mogelijk rechts moet rijden.

Wie is er nu eigenlijk juist? Want op mijn examenblad staat nu bij richtingsverandering: slecht (kenbaar maken en uitwijken als vereist). Ik heb dan ook verteld over dit forum en dat je bij elk manoeuvre moet pinken, maar hij zei nog steeds dat dit niet zo is.

Ook zou ik te snel voorbij kruispunten met voorrang van rechts rijden. Ik zou volgens hem bij elk kruispunt terug moeten schakelen naar tweede, behalve als ik al van ver kan zien of er iemand gaat uitkomen. Ik reed in derde en ik remde af bij elk kruispunt en heb geen enkele keer voorrang van rechts geweigerd aan iemand, dus ik zie hier ook niet in waarom ik dan nog trager zou moeten rijden?
Gast

Re: Examen

Bericht door Gast »

is het niet zo dat je kort moet pinken als je een 'hindernis' voorbijrijdt? Waarschijnlijk pink je de hele tijd..

mvg
Gast

Re: Examen

Bericht door Gast »

Nee, ik pink echt maar heel even naar links totdat ik de zijdelingse verplaatsing gedaan heb en dan pink ik terug naar rechts als ik een rij auto's voorbij ben om de normale plaats op de rijbaan terug in te nemen.

Maar volgens die examinator is dat nergens voor nodig omdat de auto's achter mij ook wel weten dat ik niet op die geparkeerde auto's ga inrijden. :s
bartvral
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mar 2010, 18:39

Re: Examen

Bericht door bartvral »

volgens de wet moet je bij alle zijdelingse verplaatsingen richting aangeven, zowel bij het voorbijsteken van een fietser, als bij een rij geparkeerde auto's.
Zo staat het toch in dat praktijkboek.
Gast

Re: Examen

Bericht door Gast »

Als ik een straat wil inslaan dan steek ik mijn pinker op tijd aan en laat ik hem aanstaan. Als ik een hindernis passeer, dan pink ik erg kort om mijn achterligger niet te misleiden. Mss pink je te lang?
Gast

Re: Examen

Bericht door Gast »

Ik pink zo lang dat ik de zijdelingse verplaatsing doe. Zo moet dit ook bij mijn weten?
bartvral
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mar 2010, 18:39

Re: Examen

Bericht door bartvral »

Gast schreef:Ik pink zo lang dat ik de zijdelingse verplaatsing doe. Zo moet dit ook bij mijn weten?
best dat je ze aansteekt als je je zijdelings verplaatst en dan uitzet, wanneer je dan weer invoegt zet je ze weer aan.
Als je ze de hanse tijd aan laat staan, kunnen andere bestuurders denken dat je ergens links moet afslaan, parkeren,... wat tot verwarring kan leiden.
Gast

Re: Examen

Bericht door Gast »

bartvral schreef:
Gast schreef:Ik pink zo lang dat ik de zijdelingse verplaatsing doe. Zo moet dit ook bij mijn weten?
best dat je ze aansteekt als je je zijdelings verplaatst en dan uitzet, wanneer je dan weer invoegt zet je ze weer aan.
Als je ze de hanse tijd aan laat staan, kunnen andere bestuurders denken dat je ergens links moet afslaan, parkeren,... wat tot verwarring kan leiden.
Uiteraard... Dit is ook wat ik doe. Maar volgens die examinator MAG ik gewoon NIET pinken. :s
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Examen

Bericht door Benny Stinkens »

Onderstaande is wettekst:
Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Een examinator staat niet boven de wet :wink:
Ook zou ik te snel voorbij kruispunten met voorrang van rechts rijden. Ik zou volgens hem bij elk kruispunt terug moeten schakelen naar tweede, behalve als ik al van ver kan zien of er iemand gaat uitkomen. Ik reed in derde en ik remde af bij elk kruispunt en heb geen enkele keer voorrang van rechts geweigerd aan iemand, dus ik zie hier ook niet in waarom ik dan nog trager zou moeten rijden?
Hier moet je mee uitkijken, want de examinator heeft in dit geval wel gelijk. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Examen

Bericht door Gast »

Maar tegen hoe snel moet ik dan voorbij zo'n kruispunt rijden? Ik rijd er maar tegen 30 km/h voorbij, als ik nog trager moet gaan, hinder ik toch het verkeer achter mij?

En ik moet dus wel degelijk pinken bij het voorbijrijden van geparkeerde auto's op straat? Maar hij heeft gezegd dat ik dit de volgende keer niet meer mag doen, dus nu weet ik niet meer wat ik moet doen op mijn volgende examen?

Pff, ik hoop echt dat ik de volgende keer een andere examinator heb, want hier heb ik A geleerd en hij verwacht dat ik B doe. Op de duur weet je gewoon niet meer wat je moet doen.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Examen

Bericht door wooter »

30 km/u in 3e versnelling is niet een geschikte versnelling.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Examen

Bericht door de rijprof »

Ik rijd er maar tegen 30 km/h voorbij
Maar tegen 30 is op de meeste kruispunten veel te snel!
Stel je eens de vraag of je nog veilig kunt stoppen als er plots een auto uit de straat van rechts komt.
Het speciale aan kruispunten met de voorrang aan rechts is nu net dat je daar met een aangepaste snelheid moet aankomen.
Die aangepaste snelheid hangt af van het uitzicht dat je hebt om nog veilig en rustig te kunnen stoppen, ook met een achterligger.

Soms kun je met veel uitzicht een kruispunt naderen aan een snelheid van 50 km/u, soms 30 km/u, soms 15 km/u, soms 5 km/u en soms moet je volledig stoppen en heel traag vooruitkruipen vooraleer je iets kunt zien.

Vertraag dus vroeg genoeg, zodat je achterligger ook rustig kan anticiperen en rij zo traag als nodig om rustig en veilig te kunnen stoppen.

Wat betreft het pinken moet je elke zijdelingse verplaatsing tijdig aankondigen.
Pink daarbij al wat op voorhand en pink maar enkele keren (b.v. 3x).
Pink best niet vlak voor een kruispunt als je rechtdoor wil rijden wanneer dit tot verwarring zou kunnen leiden voor andere weggebruikers.
Misschien was het dat wat de examinator bedoelde?
wegcode schreef:Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Examen

Bericht door Gast »

Ok, dan zal ik de volgende keer zeer traag voorbij kruispunten met voorrang van rechts rijden. Dat weet ik dan weeral. ;-)

Maar de examinator zei me letterlijk dat ik niet mocht pinken bij het voorbij rijden van een geparkeerde auto. Ik moet stilletjes aan mijn rijlijn naar links laten gaan en dan terug stilletjes aan naar rechts en dit zonder te pinken. Mijn rijlijn zo aanpassen doe ik, maar ik pinkte ook omdat dit zo hoort? Dus ik was met stomheid verslagen toen ik hoorde wat de examinator zei. Ik heb hem dan ook verteld over dit forum, maar hij bleef bij zijn standpunt.

Nu, dat ik er niet door ben, ligt niet alleen aan dit, maar het heeft zeker meegeholpen en ik zou wel graag willen weten hoe ik dit nu volgende keer moet doen, want ik wil niet weer de beoordeling slecht krijgen op richting aangeven.

Ik vond eigenlijk niets van de commentaar terecht behalve dat ik 50 reed waar 70 toegelaten was (maar toen hij vroeg hoe snel ik er mocht en ik zei dat ik 70 mocht, heb ik meteen mijn snelheid ook aangepast) en dat ik voorbij de haaietanden pas gestopt was. Maar dat was dan weer omdat de auto van de rotonde niet aangaf dat hij ging afslaan en daardoor dacht ik dat hij dus verder zou gaan over de rotonde en ik reed dus wat verder, maar hiermee blokkeerde ik de toegang voor hem om de rotonde te verlaten.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Examen

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Maar tegen hoe snel moet ik dan voorbij zo'n kruispunt rijden? Ik rijd er maar tegen 30 km/h voorbij, als ik nog trager moet gaan, hinder ik toch het verkeer achter mij?
Je moet er zoveel vertragen als nodig is om een opduikende weggebruiker van rechts nog normaal voorrang te kunnen verlenen - dus zonder daarvoor een noodstop te moeten gaan doen.

Hoe minder zicht je op het verkeer van rechts hebt, hoe "later" er nog een voorrangsgerechtigde weggebruiker kan opdagen, en meer je dus zal moeten vertragen.

De bestuurders achter je moeten ook voorrang verlenen ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Examen

Bericht door de rijprof »

Wat dat pinken betreft, is hetgeen deze examinator zegt niet correct.
Je moet je zijdelingse verplaatingen tijdig aankondigen, zo staat het in de wettekst en een examinator staat niet boven de wet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie