ABS

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Remmen met ABS heeft het voordeel dat je kunt blijven sturen terwijl je remt omdat de wielen niet blokkeren.

Dus met andere woorden: als je met een auto zonder ABS voluit gaat remmen (zeker op nat wegdek) en je wielen blokkeren dan ga je gewoon rechtdoor, je kunt je hindernis dus niet ontwijken.

Terwijl als je met een auto met ABS voluit gaat remmen kun je dus blijven sturen en kun je je hindernis wel ontwijken.

Wat de stopafstand betreft heb ik zo mijn twijfels.

één ding is zeker, verkorten doet die niet hoewel veel mensen overtuigd zijn van wel.

Waar ik dus aan twijfel is of hij hetzelfde blijft of zelfs langer wordt.

Waarom mijn twijfel? Er is een verlies van remkracht omdat die steeds onderbroken wordt maar langs de andere kant is bij een gewoon remsysteem de meeste remkracht bij het begin van het remmen.

Dus ABS werkt zo: rem, los, rem, los, rem, los, rem, los, enz…waarbij volgens mij bij los er een verlies is een bij rem een winst (eerste remkracht) waardoor het eigenlijk een nuloperatie wordt.

Dus mijn conclusie is dat ABS er voor zorgt dat we kunnen blijven sturen terwijl we (hard) remmen maar de stopafstand blijft hetzelfde.

Ben benieuwd wat mij collega’s ervan denken, want wat ik hierboven geschreven heb komt allemaal uit mijnen rechterduim.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dank je Benny voor deze uitleg.

Ook over mijn 2de en 3de vraag zou ik graag zekerheid hebben, omdat deze vragen gesteld worden op de examens.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

In het boek "wees wegwijs blz 63 " staat : Het voertuig blijft controleerbaar maar de remafstand wordt langer.

Er staat niets bij of het over droog of nat wegdek gaat.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

ABS : Anti-Blokier System

Systeem dat ervoor zorgt dat de wielen niet blokkeren tijdens het remmen. De verschillende ABS-systemen zijn gebaseerd op het principe van het pompend remmen waarbij de remmen elektronisch geactiveerd worden. Sensoren sturen ononderbroken informatie over de rotatiesnelheid van elk wiel door aan het besturingstoestel. Wanneer er gevaar voor blokkering is, stuurt het besturingstoestel commando’s voor de bijstelling door aan de hydraulische eenheid, en de remdruk die naar dat wiel wordt verstuurd wordt constant gehouden of verminderd. Dankzij het ABS, blijft het voertuig volkomen bestuurbaar bij remmaneuvers, dreigt er minder slipgevaar, en zijn de remafstanden doorgaans korter.

Bron: www.volkwagen.be

Doorgaans duidt aan dat het dus niet altijd is.
Het is dus verkeerd om dergelijke vragen te stellen ivm stopafstand.
Enkel dat de wagen bestuurbaar blijft is zeker.
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Car Guide schreef: Bijna alle verkochte wagens zijn vandaag gezegend met ABS-remmen. Hoewel heel wat mensen het bezitten, zijn er nog veel teveel 'gebruikers' die het nut ervan nauwelijks kennen.

De meest gehoorde uitspraak is dat je met ABS 'krachtigere remmen' zou hebben maar daar slaat men de bal helemaal mis. ABS staat in principe voor "Anti Blokkeer Systeem". Het komt er dus op neer dat de wielen tijdens het remmen niet gaan blokkeren. Dat betekent niet dat je sneller gaat stoppen. Meer nog, op droog wegdek kan de remweg langer zijn.

Wat het systeem zo mooi maakt, is dat je de wagen kan besturen tijdens het remmen. Bij geblokkeerde wielen, schuift een wagen enkel rechtdoor, ook al draai je aan het stuur. Een auto met ABS kan je tijdens het remmen wel keurig om de hindernis heen sturen. Op het ogenblik dat het ABS tussenbeide komt hoor en voel je een gekraak in het rempedaal. Dit is volstrekt normaal.

Onervaren bestuurders lossen soms om die reden het pedaal. Je doet er dus goed aan om op een veilige plek eens een noodstop te maken zodat je vertrouwd bent met de reactie van je wagen. Je kan het nut van ABS nog best onthouden met "Altijd Blijven Sturen"!
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Artikel in Leidsch Dagblad schreef: Abs 25 jaar
Abs, het remsysteem dat de elektronische beveiliging van auto's een enorme vlucht gaf, bestaat 25 jaar. Het antiblokkeersysteem, dat Bosch in 1978 voor het eerst produceerde, verhindert bij krachtig remmen dat de wielen blokkeren.


Op die manier blijft het voertuig ook in zo'n grenssituatie bestuurbaar. Abs zat al op vliegtuigen, maar wordt sinds 25 jaar op auto's en motorfietsen toegepast. Het verbetert de rijstabiliteit en verkort meestal de remweg, hoewel er situaties zijn -zoals in sneeuw- dat de remweg met abs langer wordt. Inmiddels rusten fabrikanten wereldwijd ruim tweederde van hun nieuwe voertuigen uit met abs.
Al in het begin van de vorige eeuw dachten constructeurs erover na hoe het blokkeren van de wielen van auto's, railvoertuigen en vliegtuigen zou kunnen worden verhinderd. Robert Bosch vroeg in 1936 een octrooi aan voor een voorloper van abs. Pas met de komst van de elektronica werd het een heus antiblokkeersysteem. In 1978 kwam Bosch' abs in productie: eerst in de S-klasse van Mercedes en korte tijd later ook in de 7-serie van BMW. Intussen is het systeem verder ontwikkeld. Want ook de in veel auto's aanwezige antislipregeling (asr) maakt gebruik van de abs-installatie, net als het elektronische stabiliteitsprogramma (esp), dat door zelfstandig in te grijpen op motor en remmen de kans op slippen in bocht- en grenssituaties vermindert. Bosch bouwde in 1999 het 50-miljoenste abs-systeem.
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Autoweek schreef: Remweg met ABS

Soms zijn twee vrienden even eigenwijs en staan met hun mening loodrecht tegenover elkaar. De stelling waarover onze ´strijd´ gaat, is de volgende: een auto met een ABS-systeem heeft op een droog wegdek een langere remweg. Klopt dit?
R. Romsom

Een noodstop met geblokkeerde wielen levert een iets langere remweg op dan een noodstop door een auto met ABS. De verklaring daarvan is simpel: een wiel dat bij maximale remdruk nog net niet blokkeert, heeft vrijwel altijd de meeste grip op de weg. De enige uitzondering is het remmen in rul zand of diepe sneeuw, waar een geblokkeerd wiel door het voor zich uit schuiven van zand of sneeuw de meeste weerstand ondervindt. Dat levert een kortere remweg op dan bij een auto met ABS. Maar op droge weg remt ABS dus korter - mits het systeem optimaal afgeregeld is voor de auto waarop het gemonteerd is. (DB)


GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Verslag testen schreef:
Test met eBS.
Een aanhanger met eBS en een auto met ABS beiden doormiddel van een schakelaar aan- en uit te zetten.
Op een rechte weg
* auto zonder ABS aanhanger zonder hulprem de remweg is dan 39,3 meter
* auto zonder ABS aanhanger met hulprem is de remweg 37,6 meter
* auto met ABS aanhanger zonder hulprem is de remweg 32,3 meter
* auto met ABS aanhanger met hulprem is de remweg 31,3 meter
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Rijkswaterdienst / Dienst weg en waterbouwkunde schreef: Met het ABS-systeem wordt de remweg overigens niet langer. ABS is een remsysteem in auto's dat voorkomt dat de wielen bij remmen gaan blokkeren. Hierdoor blijft de auto bestuurbaar.
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Auto en Motortechniek schreef: De remassistent, in het Duits Bremsassistent genoemd en in het Engels Brake Assist, assisteert de bestuurder bij een noodstop. Steeds meer auto’s met een ABS-remsysteem zijn hiermee uitgerust. Bij een auto met ABS is het zaak om voor de kortste remweg snel en zo krachtig mogelijk op het rempedaal te trappen. Het ABS-systeem regelt vervolgens de remdruk, zodat de capaciteiten van het remsysteem optimaal worden benut zonder gevaar van blokkeren. Bovendien kan er tijdens het in werking zijn van het ABS-systeem gewoon worden gestuurd. Dat maakt bij een noodstop een veilige uitwijkmanoeuvre mogelijk. Veel bestuurders zijn, door onwetendheid, terughoudend met het vol intrappen van het rempedaal. Men is bang dat de wielen blokkeren waardoor de auto in een slip zou kunnen raken. Die vrees is bij een auto met ABS onterecht, dus is het zaak dat elektronica de bestuurder een handje (of voetje zo u wilt) helpt. Dat doet de remassistent. In de vacuà¼mrembekrachtiger is een wegsensor geïntegreerd die registreert met welke snelheid (afgelegde weg als functie van de tijd) er geremd wordt. Een regelapparaat bepaalt mede aan de hand van dit signaal of er sprake is van een noodremming en opent vervolgens een magneetklep in de vacuà¼mrembekrachtiger waarna de volle bekrachtigingsdruk op het remsysteem komt te staan, ongeacht de door de bestuurder uitgeoefende pedaalkracht. Zodra de bestuurder het rempedaal op laat komen wordt de remassistent uitgeschakeld. Een rembekrachtiger met remassistent wordt ook wel ‘actieve rembekrachtiger’ genoemd omdat deze zelfstandig in het remsysteem kan ingrijpen. Het maakt ook deel uit van veiligheidssystemen als ESP. Testen met verschillende bestuurders hebben aangetoond dat bij een noodstop vanaf 100 km/h de remweg dankzij de remassistent tot wel 33 meter wordt verkort. Wanneer we daarbij bedenken dat 84% van de echte paniekremmingen in een botsing resulteren, terwijl dit percentage bij auto’s met een remassistent slechts 16% bedraagt, is het duidelijk dat de remassistent een belangrijke bijdrage levert aan de actieve veiligheid. Inmiddels zijn er ook volledig mechanisch werkende uitvoeringen van de remassistent in productie, die gezien de lagere prijs interessant zijn voor compacte auto’s. Binnenkort zal de remassistent ongetwijfeld tot de standaard uitrusting gaan behoren.
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

ABS

Bericht door GRO »

Op het examen worden regelmatig vragen gesteld i.v.m. ABS

Kan een van de moderators even duidelijk uitleggen:

1. Wat het verschil is in remmen met en zonder ABS.
2. Op droog wegdek: is de remafstand met ABS dan korter / hetzelfde of langer dan remmen zonder ABS
3. Op nat wegdek: is de remafstand met ABS dan korter / hetzelfde of langer dan remmen zonder ABS
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Wat kan ik hier nog aan toevoegen, behalve dan een uitnodiging om de werking van ABS met gezond verstand te benaderen, in het besef dat de wetten van de fysica onveranderlijk zijn, en er bijgevolg geen ruimte is voor fabeltjes in dit verband?

In normale omstandigheden kan een band de grootst mogelijke remkracht op het wegdek overbrengen als het wiel nog net niet blokkeert. Zodra het wiel blokkeert en de band over het wegdek schuift, vermindert de remvertraging aanzienlijk.

Vóór er ABS bestond, werd autobestuurders daarom aangeleerd om bij een noodstop pompend te remmen, zodat het blokkeren van het wiel even opgeheven werd telkens het rempedaal wat gelost werd.

ABS doet precies hetzelfde. De sensoren meten de omwentelingssnelheid van het wiel. Zodra daaruit blijkt dat het wiel geblokkeerd dreigt te geraken omdat zijn omwentelingssnelheid te snel afneemt, wordt de remkracht heel even vermindert.

ABS kan dit echter vele malen sneller en nauwkeuriger dan een bestuurder.

Het resultaat daarvan is enerzijds dat de auto bestuurbaar blijft, omdat ABS er zal voor zorgen dat, ook wanneer een deel van de adhesiekracht van de band met het wegdek moet aangewend worden om stuurkrachten over te brengen (tegenwerking van de middelpuntvliedende kracht), het wiel toch nog net niet zal blokkeren, zodat de overblijvende adhesiekracht voor het overbrengen van de remkracht beschikbaar blijft.

Bovendien zal ABS er door zijn snelheid en precisie toe leiden dat in normale omstandigheden de remweg onmiskenbaar korter wordt. Deze kortere remweg werd aanvankelijk door de Duitse autoverzekeraars beloond met een korting van 10% op de verzekeringspremie ten tijde dat ABS nog een dure optie was (oorspronkelijk bijvoorbeeld 80.000 frank bij Mercedes-Benz).

Er zijn twee uitzonderingen waarbij ABS tot een langere remafstand leidt.

Het eerste is het geval van een losse ondergrond, zoals bijvoorbeeld nog niet vastgereden sneeuw. Bij een noodstop zonder ABS zullen de voorwielen zich hierbij als het ware ingraven in de sneeuw door de lastenwissel, waardoor er bij wijze van spreken een muur van sneeuw zich ophoopt vóór het wiel, en de wagen daardoor vrij snel tot stilstand komt.

Oorpronkelijk werd voor dit geval door Audi een schakelaar voorzien waarmee het ABS kon uitgeschakeld worden. Later is Audi daar evenwel van afgestapt, omdat bleek dat de bestuurders vergaten achteraf het ABS weer in te schakelen.

Het tweede geval is het rijden van Formule 1 wedstrijden met profielloze banden bij droog weer, aangezien er dan geen water dient afgevoerd te worden van het wegdek (zodra het wegdek nat wordt, gaan Formule 1 rijders naar de pitstop om regenbanden). Formule 1 rijders maken op droog wegdek gebruik van het lijmeffect van het rubber van de sterk verhitte banden aan het wegdek (de banden zijn dan ook versleten na een wedstrijd).

Inmiddels hebben een aantal merken een toevoeging aan het ABS systeem aangebracht, die noodzakelijk bleek om de veiligheid te verhogen.

Met een ABS systeem bereik je namelijk de kortste remweg door bij een noodstop het rempedaal met volle kracht maximaal in te trappen.

Vele bestuurders bleken dit evenwel niet te doen, vanwege de gewoonte die zij aangeleerd hadden om ook bij een noodstop het rempedaal niet met volle kracht in te trappen, doch pompend te remmen. Het resultaat hiervan was een verminderde doeltreffendheid van het ABS systeem.

Constructeurs zoals Mercedes-Benz zorgen er daarom tegenwoordig voor dat, als het rempedaal snel ingetrapt wordt, de computer ervan uitgaat dat een noodstop gewenst is, en hij zelf de remkracht nog verhoogt, zodat het ABS optimaal zijn werk kan doen.

Wat ongevalsonderzoek betreft, dient er een onderscheid gemaakt te worden tussen blokkeersporen en remsporen. Een wagen met ABS laat geen blokkeersporen meer achter, omdat de wielen effectief niet meer blokkeren. Maar hij laat wel sporen achter op de plaatsen waar de wielen bijna blokkeerden en het ABS systeem tussenkwam. Door het aanbrengen van een speciale vloeistof op het wegdek kunnen deze blokkeersporen duidelijker zichtbaar gemaakt worden.

Ten slotte: sedert 1 juni 2005 moeten alle in de EU geleverde nieuwe wagens uitgerust zijn met ABS. Volkswagen heeft deze verplichting nog vergeefs proberen tegen te houden met de Lupo. Laat de uitrusting van een nieuwe wagen met ABS dus niet meer door een verkoper gebruiken als een argument om je wat minder korting te geven!
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik heb vandaag contact opgenomen met GOCA en hen voorgelegd dat studies i.v.m. ABS, vergeleken met gewone rem, elkaar tegenspreken.

Volgens sommigen is:
Bij droog wegdek de remafstand met ABS korter, volgens anderen langer
Bij nat wegdek de remafstand met ABS korter of hetzelfde of langer
Bij sneeuw en zand met ABS langer.

Goca heeft mij nadien teruggebeld met de melding dat, gezien de uiteenlopende testresultaten, niet zal gevraagd worden of de remafstand met abs op een droog of nat wegdek korter of langer is dan met gewone remmen.

De vraag die zou kunnen gesteld worden is:

Bij een nat wegdek, is de remafstand dan langer dan bij een droog wegdek.
Kimobum

Bericht door Kimobum »

Remafstand is zowel bij droog als nat wegdek langer.
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Kimobum schreef:Remafstand is zowel bij droog als nat wegdek langer.
Heb je er ergens testwaarden over gevonden :?:
Plaats reactie