tram en spoorvtg voorrang

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
kenan

tram en spoorvtg voorrang

Bericht door kenan »

Geacht kan dit of heb ik niet goed begrepen?
Spoorvoertuigen (tram, trein) hebben op een
kruispunt waar de voorrang niet geregeld wordt
door een bevoegd persoon of verkeerslichten of
verkeersborden, altijd voorrang op alle
weggebruikers. Dus ook op de voetgangers.


Wegcode is niet geldig op spoorvoertuigen dacht ik dus of dat er een verkeerslicht of verkeersbord staat of niet heeft toch geen belang? tram heeft toch altijd voorrang behalve bevoegd agent dacht ik ofwel is mijn nederlands onvoldoende? Waarom zetten ze dan verkeersborden en lichten erbij dan?
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: tram en spoorvtg voorrang

Bericht door Inazuma »

kenan schreef: Wegcode is niet geldig op spoorvoertuigen dacht ik dus of dat er een verkeerslicht of verkeersbord staat of niet heeft toch geen belang? tram heeft toch altijd voorrang behalve bevoegd agent dacht ik ofwel is mijn nederlands onvoldoende? Waarom zetten ze dan verkeersborden en lichten erbij dan?
Er is ook een reglementering voor de trams, maar dat is niet de wegcode.

De trams moeten door die reglementering bijvoorbeeld ook de verkeerslichten voor het openbaar vervoer (link) opvolgen .

Die verkeerslichten staan eveneens in de wegcode omdat ook (onder andere) autobussen die lichten moeten opvolgen - en zij moeten natuurlijk wel de wegcode volgen.


Als er geen lichten staan, volgen de sporen meestal de voorrangsweg of het voorrangstraject.
kenan

tram en spoorvtg voorrang

Bericht door kenan »

Geachte
1) Als ik het goed begrijp is het dat de tram het verkeersborden niet hoeft te respecteren.
2) of de gewone lichten behalve de tramlichten van toepassing is op de tram?
Graag een antwoord
Dank bij voorbaat
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: tram en spoorvtg voorrang

Bericht door Inazuma »

kenan schreef: 1) Als ik het goed begrijp is het dat de tram het verkeersborden niet hoeft te respecteren.
Trams hebben een eigen reglementering, die je kan terugvinden in het Koninklijk Besluit van 15 september 1976

Opmerking : Hiervan is echter al een groot deel opgeheven en vervangen door reglementen uitgaande van de verschillende gewesten.


De trambestuurder hoeft de verkeersborden die voor de andere weggebruikers gelden, niet na te leven.

2) of de gewone lichten behalve de tramlichten van toepassing is op de tram?
De verkeerslichten gelden voor de tram :

Art. 27.
§ 1. Wanneer een spoorvoertuig de rijbaan gebruikt dient de bestuurder zich te gedragen naar het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer wat de verkeerslichten betreft en naar de specifieke signalisatie vermeld in artikel 6 van dit politiereglement.


[Dat Artikel 6 heeft het over seininrichtingen.]



Wat je als weggebruiker in verband met trams / spoorvoertuigen moet onthouden, is dat je ze voorrang moet verlenen.

Omdat ze voorrang hebben, en omdat je er niet wil onder terechtkomen.
Plaats reactie