Voorrichtingspijlen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jos Vanstiphout

Voorrichtingspijlen

Bericht door Jos Vanstiphout »

Ik rij op de voorsorteringspijlen naar links op de middenstrook.
Een bestuurder uit de tegenovergestelde richting wil naar zijn linkderkant afslaan (dus over de middenstrook).
Terwijl ik al op de voorsorteringspijlen rij, rijdt hij de middenstrook op en rijdt mij dus tegen de pijlen in tegemoet. Tot we stilstaan tegenover elkaar. Hij kan niet verder naar links omdat er constant verkeer is op de rechterstrook (waar hij overwil).
Volgens mij had hij moeten stoppen op zijn rechterstrook tot hij in één bewegeing naar links kon afslaan. Ook al houdt hij zo het verkeer achter zich tegen.
Mag een chauffeur tegen de voorrichtingspijlen in rijden omdat hij een eind verder naar links moet afslaan?

[mod: verplaatst]
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ik veronderstel dat je een situatie bedoelt als op onderstaande afbeelding, waarbij jij de blauwe wagen bent en je tegenligger de rode::

Afbeelding

Dan heeft je tegenligger duidelijk een fout begaan, hij rijdt immers links van een doorlopende witte lijn waar dat niet toegelaten is:
72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.


Bovendien hindert hij daarbij zijn tegenliggers:
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrichtingspijlen

Bericht door Inazuma »

Jos Vanstiphout schreef: Mag een chauffeur tegen de voorrichtingspijlen in rijden omdat hij een eind verder naar links moet afslaan?
Vaak - maar helaas niet overal zo in de praktijk - wordt links van een voorsorteringspijl naar links een doorlopende streep getrokken tot aan het kruispunt waar men wil afslaan.

Een tegenligger die daar toch rijdt, zou dan links rijden van een doorlopende streep die de rijrichtingen scheidt, en dat is verboden.


Bij gebrek aan zo'n doorlopende streep om de rijrichtingen te scheiden, is er eigenlijk niets dat een bestuurder die links wil afslaan, verbiedt om daar te gaan rijden - behalve het feit dat hij de tegenliggers niet mag hinderen, maar dat gaat net zozeer op voor die tegenligger die ook wil afslaan naar links ...

Met onderbroken strepen vormt men dan eigenlijk een weg met 3 rijstroken, waarvan de middelste gedeeld wordt door de rijrichtingen.
Leidt tot zeer gevaarlijke situaties.


Waar is het ergens :?:
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

xantingo schreef:Dan heeft je tegenligger duidelijk een fout begaan, hij rijdt immers links van een doorlopende witte lijn waar dat niet toegelaten is:
72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.


Bovendien hindert hij daarbij zijn tegenliggers:
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
Ik volg je hierin.

Bovendien maakt hij ook een overtreding tegen artikel 77
77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
Wanneer hij op het kruispunt naar links gaat, terwijl de pijlen voor hem naar rechts wijzen begaat hij een overtreding.
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Ik veronderstel dat je een situatie bedoelt als op onderstaande afbeelding, waarbij jij de blauwe wagen bent en je tegenligger de rode::
In dat geval rijdt de rode tegenligger links van een doorlopende streep (en verdrijvingsvlak zelfs) die de rijrichtingen scheidt.
Dat mag dus niet.
Artikel 72.2


Dat zijn de simpele gevallen .


Kijk via http://maps.live.com/ bvb eens naar de N26 Leuvensesteenweg tussen KP Oude Haegestraat en KP Bukenstraat, daar lopen de voorsorteringen in elkaar over (met een sterk vervaagd restant van een streep ertussen) en zijn ze aangegeven als een middelste rijstrook met onderbroken strepen.

Aan het KP met de Industrieweg op die N26 (Kampenhout sas) heb je bvb ook een voorsortering in de middelste rijstrook, terwijl die middelste rijstrook in de andere richting gebruikt wordt om af te slaan naar aanpalende eigendommen.

Zelfde scenario op de n26 aan de Audenhovestraat / Pontstraat.


Ik vind in de wegcode niets terug dat verbiedt om een rijstrook met een voorsorteringspijl voor de andere rijrichting te gebruiken bij een richtingsverandering, voor zover geen andere overtredingen begaan worden (zoals links van een onderbroken streep rijden).

Ik vind daar ook niet van terug dat deze rijstrook door de voorsorteringspijlen voorbehouden zou zijn voor de rijrichting waarin deze pijlen staan.
Plaats reactie