camion tot mobilhome ombouwen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

camion tot mobilhome ombouwen

Bericht door Gast »

Wat ik mij dus afvraag hé... Voor 'ne camion hebt ge een ander rijbewijs nodig dan voor een auto, oké.
Maar als ge zo'n beest wilt ombouwen tot een giga mobilhome, mag daar dan volk in vervoerd worden zoals in een gewone mobilhome?
Want als dat niet mag koop ik mij beter een bus, maar ik weet niet waar ik alle stoeltjes dan moet laten, hihi :D

(Weet niet waar ik dit anders moet plaatsen)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Wat betreft het rijbewijs: je mag een vrachtwagen inrichten als mobilhome, en die besturen met een rijbewijs C, wanneer er niet meer dan 8 zitplaatsen aanwezig zijn, plus de bestuurder:

Categorie C:
andere auto’s dan die van categorie D, met een maximale toegelaten massa van meer dan 3500 kg;
7° Categorie D:
auto’s bestemd voor personenvervoer, met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend;
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Informeer eerst bij de technische keuring hoe het precies zit met de inrichting van zitplaatsen voor gebruik tijdens het rijden in het woongedeelte, als je meer personen wil meenemen dan er in de vrachtwagen officiëel voorzien zijn.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: camion tot mobilhome ombouwen

Bericht door digital »

Anonymous schreef:Want als dat niet mag koop ik mij beter een bus, maar ik weet niet waar ik alle stoeltjes dan moet laten, hihi :D
Ik weet niet wat je van plan bent maar het lijkt mij gemakkelijker om een keuring te krijgen voor een bus waar je de extra stoeltjes eruit haalt dan voor een vrachtwagen waar je de stoeltjes moet bijplaatsen.
Bovendien rijdt een bus veel soepelder dan een vrachtwagen.

Merk op dat je hiervoor steeds een rijbewijs C of D moet bezitten in functie van het aantal zitplaatsen.

De extra stoeltjes kun je verkopen op internet. :D
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: camion tot mobilhome ombouwen

Bericht door Stefan Peeters »

digital schreef:Ik weet niet wat je van plan bent maar het lijkt mij gemakkelijker om een keuring te krijgen voor een bus waar je de extra stoeltjes eruit haalt dan voor een vrachtwagen waar je de stoeltjes moet bijplaatsen.
Dat weet ik nog zo niet... best eens eerst navragen in een keuringscentrum.
Kijk even bij www.goca.be --> autokeuring --> kampeervoertuig --> keuring.
digital schreef:Bovendien rijdt een bus veel soepelder dan een vrachtwagen.
Niet altijd. Het hangt vooral af van de lengte van de wielbasis en de soort ophanging.
Een volledig luchtgeveerde vrachtwagen is net zo zacht als een bus, en dikwijls zit je als chauffeur zelfs comfortabeler.
Bovendien is een tweedehandse vrachtwagen meestal een pak goedkoper dan een tweedehandse bus.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie