inhaalverbod bij rijstrookvermindering
rijstrookvermindering
Gewoon om eens over na te denken.
1 Stel dat het zeer druk is op een weg met twee rijstroken in de gevolgde richting, file verkeer, buiten bbk. Vrachtagens mogen niet inhalen.
Mag een vrachtwagen dan in de tweede rijstrook rijden?
2 C35 zelfde weg zelfde omstandigheden. Mogen auto s in de linkse strook rijden?
3 Wanneer spreekt men van file, moet er dan file zijn in alletwee de rijstroken, stel dat er alleen een file is (traag rijdend) in de rechtse strook? Rij je dan links voorbij of haal je in?
Wie hierop de antwoorden weet kan de vraag op de rijstrookvermindering met c35 beantwoorden.
1 Stel dat het zeer druk is op een weg met twee rijstroken in de gevolgde richting, file verkeer, buiten bbk. Vrachtagens mogen niet inhalen.
Mag een vrachtwagen dan in de tweede rijstrook rijden?
2 C35 zelfde weg zelfde omstandigheden. Mogen auto s in de linkse strook rijden?
3 Wanneer spreekt men van file, moet er dan file zijn in alletwee de rijstroken, stel dat er alleen een file is (traag rijdend) in de rechtse strook? Rij je dan links voorbij of haal je in?
Wie hierop de antwoorden weet kan de vraag op de rijstrookvermindering met c35 beantwoorden.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
1. Neen
2. Neen
3. Links. Het sneller rijden wordt in file rijden niet als inhalen beschouwd
2. Neen
3. Links. Het sneller rijden wordt in file rijden niet als inhalen beschouwd
Wie weet het juiste antwoord?Wie hierop de antwoorden weet kan de vraag op de rijstrookvermindering met c35 beantwoorden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Daar gaat het dus mis .De Rijprof schreef:Ik interpreteer 16.2 als een toelating.Als 16.2 nu een toelating tot inhalen zou geven, dan ging een C35 erboven ...
16.2 geeft geen toelating om in te halen, maar stelt wat geen inhalen is.
Andere omstandigheden is wanneer er geen F13/F15 staat of Art 9.4 of 9.5 niet van toepassing zijn.Uitzonderlijk wordt sneller rijden in een andere file niet als inhalen beschouwd.
D.w.z. dat het (inhalen) sneller rijden in een andere file in deze (REGEL) volgens de omstandigheden 9.4 & 9.5 toegelaten is omdat het dan niet als inhalen wordt beschouwd.
In andere omstandigheden is het dus wél inhalen.
Andere omstandigheden zie ik als er o.a. een C35 bijstaat.
Dan spreken we wel over inhalen en zal een C35 toepasselijk zijn.
Welke regel, want er is nauwelijks een regel in de wegcode te vinden die stelt of je ergens mag inhalen ...Als er een verkeersteken bijstaat (C35) komt de regel te vervallen.
Niet, en dat is net een probleem want het wordt wel degelijk zo toegepast in de rechtspraak.Waar staat dat geschreven? En wanneer wel en wanneer niet?Maar dat betekent niet dat alle verkeerstekens boven eender welke verkeersregel gaan.
Met 6.2 heeft men een zeer algemene regel opgesteld, die echter maar beperkt toepasbaar is.
Er is ook geen lijst of zo van welk bord boven welke regel gaat ...
Verkeerstekens gaan enkel boven verkeersregels waarmee ze in tegenspraak zijn ; bvb de regel zegt dat iets mag, het verkeersteken dat het niet mag (of andersom) : dan geldt het verkeersteken.
Als Art 16.2 het inhalen zou toelaten waar F15/13 staan of 9.4 / 9.5 van toepassing is, dan was een C35 daarmee tegenstrijdig en ging die wel boven de regel.
Maar Art 16.2 stelt dus niet dat je ergens of in bepaalde omstandigheden mag inhalen, het stelt wel omstandigheden vast waarbij sneller rijden gewoonweg geen inhalen is, en dat is het grote verschil nu net ...
Re: rijstrookvermindering
Ja. Het is immers geen inhalen volgens Art 16.2peugeot schreef:Gewoon om eens over na te denken.
1 Stel dat het zeer druk is op een weg met twee rijstroken in de gevolgde richting, file verkeer, buiten bbk. Vrachtagens mogen niet inhalen.
Mag een vrachtwagen dan in de tweede rijstrook rijden?
Ja, er is ook hier geen inhalen aldus 16.2.2 C35 zelfde weg zelfde omstandigheden. Mogen auto s in de linkse strook rijden?
Dat is dus de 10-puntenvraag ...3 Wanneer spreekt men van file, moet er dan file zijn in alletwee de rijstroken, stel dat er alleen een file is (traag rijdend) in de rechtse strook? Rij je dan links voorbij of haal je in?
Nergens is bepaald wat file is.
Zelfs inhalen is niet eens omschreven, en het is ook niet de definitie uit het woordenboek ... we moeten het daarvoor doen met een omkering van een negatief artikel, zijnde 16.2 .
Het is dus onmogelijk te zeggen waar het inhalen stopt en het filerijden begint, of wanneer de verkeersdichtheid het gebruik van meerdere rijstroken toelaat zonder dat het inhalen is.
Men laat dat oordeel aan een rechter die er niet eens bij was en achteraf moet oordelen op basis van fragmentarische, bevooroordeelde aanwijzingen ...
Als de verbaliserende agent en jij iets anders onder file verstaan, begint de zever al.
Als de rechter er wat anders onder verstaat als jij, hang je ...
rijstrookvermindering
Antwoorden
vraag 1 Duidelijk ja
Vraag 2 Duidelijk ja
Vraag3 Zoals Inazuma zegt een vraag voor 10 punten.
Ik spreek alleen voor deze situatie
C35 bij art 9.4 niet mogelijk ( niet in bbk )
C35 mag alleen buiten bbk
ART 9.5 file verkeer geen inhalen
Is bedoeld om rechts te kunnen voorbijrijden wanneer die file sneller rijdt dan de linkse. Voertuigen die in de ene file sneller rijden dan in de andere. Conclusie: één file is niet vodoende. Verkeer in meerdere files.
Als er links geen file is kan je ook in deze file niet sneller rijden dan in de andere file. Uitzondering als de rechtse file stilstaat mag je wel links voorbijrijden
OPLOSSING: Wanneer er geen verkeer is moet men rechts rijden vermits buiten BBK.
Wanneer het zeer druk is en file in de twee stroken mag men de rijstroken benutten tot het einde. Geen inhalen C35 niet van toepassing.
Wanneer er normaal tot weinig verkeer is en dus niet van FILES (meervoud) kan spreken. Als men dan rechts rijdt is er geen probleem, je mag niet meer inhalen C35. Als men in de linkse strook rijdt moet men ophouden met inhalen en met de zelfde snelheid gaan rijden dan de voertuigen in de rechtse strook om dan aan dezelfde snelheid te kunnen invoegen.
Wanneer er alleen rechts een file STAAT mag je die links voorbijrijden.
Wanneer er alleen rechts een file RIJDT mag je die niet links inhalen of beginnen inhalen. Je mag er voorlopig wel met dezelfde snelheid blijven rijden tot je kan invoegen.
Als er geen camera s hangen kan je dit alemaal moeilijk bewijzen natuurlijk.
vraag 1 Duidelijk ja
Vraag 2 Duidelijk ja
Vraag3 Zoals Inazuma zegt een vraag voor 10 punten.
Ik spreek alleen voor deze situatie
C35 bij art 9.4 niet mogelijk ( niet in bbk )
C35 mag alleen buiten bbk
ART 9.5 file verkeer geen inhalen
Is bedoeld om rechts te kunnen voorbijrijden wanneer die file sneller rijdt dan de linkse. Voertuigen die in de ene file sneller rijden dan in de andere. Conclusie: één file is niet vodoende. Verkeer in meerdere files.
Als er links geen file is kan je ook in deze file niet sneller rijden dan in de andere file. Uitzondering als de rechtse file stilstaat mag je wel links voorbijrijden
OPLOSSING: Wanneer er geen verkeer is moet men rechts rijden vermits buiten BBK.
Wanneer het zeer druk is en file in de twee stroken mag men de rijstroken benutten tot het einde. Geen inhalen C35 niet van toepassing.
Wanneer er normaal tot weinig verkeer is en dus niet van FILES (meervoud) kan spreken. Als men dan rechts rijdt is er geen probleem, je mag niet meer inhalen C35. Als men in de linkse strook rijdt moet men ophouden met inhalen en met de zelfde snelheid gaan rijden dan de voertuigen in de rechtse strook om dan aan dezelfde snelheid te kunnen invoegen.
Wanneer er alleen rechts een file STAAT mag je die links voorbijrijden.
Wanneer er alleen rechts een file RIJDT mag je die niet links inhalen of beginnen inhalen. Je mag er voorlopig wel met dezelfde snelheid blijven rijden tot je kan invoegen.
Als er geen camera s hangen kan je dit alemaal moeilijk bewijzen natuurlijk.
rijprof,
Als de rijbaan van snelweg meer dan twee rijstroken heeft in de gevolgde richting mag een vrachtwagen niet in de uiterst linkse strook rijden, ook niet bij fileverkeer.
Bij de vraag die ik stelde gaat het om een andere reglementering en is er geen verbod om in de linkse strook te rijden maar wel een verbod om in te halen.
Bij inhaalvebod kan je wel FILES vormen.
Als de rijbaan van snelweg meer dan twee rijstroken heeft in de gevolgde richting mag een vrachtwagen niet in de uiterst linkse strook rijden, ook niet bij fileverkeer.
Bij de vraag die ik stelde gaat het om een andere reglementering en is er geen verbod om in de linkse strook te rijden maar wel een verbod om in te halen.
Bij inhaalvebod kan je wel FILES vormen.
-
- Administrator
- Berichten: 4325
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Als de rijbaan van een autosnelweg meer dan twee rijstroken heeft in de gevolgde richting mag eender welk voertuig of sleep met een mtm van meer dan 3.5 ton niet op een andere dan de 2 rechts gelegen rijstroken rijden.peugeot schreef:rijprof,
Als de rijbaan van snelweg meer dan twee rijstroken heeft in de gevolgde richting mag een vrachtwagen niet in de uiterst linkse strook rijden, ook niet bij fileverkeer.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Ja natuurlijk Xantingo, dat weten we allemaal.
Ik heb gewoon het woord vrachtwagen gebruikt in mijn vraag omdat ik er vanuit ga dat elke vrachtwagen onder deze reglementering valt.
Het was om duidelijk te maken aan de rijprof dat er een verschil is tussen een inhaalverbod op de tweede strook en het verbod om de linkse strook te gebruiken op snelwegen met meer dan twee rijstroken in de gevolgde richting.
Ik heb gewoon het woord vrachtwagen gebruikt in mijn vraag omdat ik er vanuit ga dat elke vrachtwagen onder deze reglementering valt.
Het was om duidelijk te maken aan de rijprof dat er een verschil is tussen een inhaalverbod op de tweede strook en het verbod om de linkse strook te gebruiken op snelwegen met meer dan twee rijstroken in de gevolgde richting.
-
- Administrator
- Berichten: 4325
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
peugeot, het gaat niet om het woord vrachtwagen.peugeot schreef:Ja natuurlijk Xantingo, dat weten we allemaal.
Ik heb gewoon het woord vrachtwagen gebruikt in mijn vraag omdat ik er vanuit ga dat elke vrachtwagen onder deze reglementering valt.
Het was om duidelijk te maken aan de rijprof dat er een verschil is tussen een inhaalverbod op de tweede strook en het verbod om de linkse strook te gebruiken op snelwegen met meer dan twee rijstroken in de gevolgde richting.
Ten eerste gaat het over ALLE voertuigen en slepen met een mtm van meer dan 3.5 ton. Dat zijn ook bussen, cars, jeeps met aanhangwagen, auto's met zware caravans,...
Ten tweede is het niet verboden op het linkervak te rijden, maar enkel toegestaan op de twee rechtse rijstroken te rijden.
Bovendien, niet elke vrachtwagen valt noodzakelijk onder dit verbod, er zijn ook nog lichte vrachtwagens met een mtm tot 3500 kg, die wel vrij groot kunnen zijn maar niet onder dit verbod vallen.
En aangezien jij de taalpurist bent die de finesses van de wegcode zelfs gaat zoeken in franstalige teksten, lijkt het mij niet zo dat je de juiste bewoordingen niet wilde gebruiken, maar wel dat je de laatste wijzigingen in de wegcode niet kende.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Xantingo, je hebt er voor de zoveelste keer weer niets van begrepen.xantingo schreef:peugeot, het gaat niet om het woord vrachtwagen.peugeot schreef:Ja natuurlijk Xantingo, dat weten we allemaal.
Ik heb gewoon het woord vrachtwagen gebruikt in mijn vraag omdat ik er vanuit ga dat elke vrachtwagen onder deze reglementering valt.
Het was om duidelijk te maken aan de rijprof dat er een verschil is tussen een inhaalverbod op de tweede strook en het verbod om de linkse strook te gebruiken op snelwegen met meer dan twee rijstroken in de gevolgde richting.
Ten eerste gaat het over ALLE voertuigen en slepen met een mtm van meer dan 3.5 ton. Dat zijn ook bussen, cars, jeeps met aanhangwagen, auto's met zware caravans,...
Ten tweede is het niet verboden op het linkervak te rijden, maar enkel toegestaan op de twee rechtse rijstroken te rijden.
Bovendien, niet elke vrachtwagen valt noodzakelijk onder dit verbod, er zijn ook nog lichte vrachtwagens met een mtm tot 3500 kg, die wel vrij groot kunnen zijn maar niet onder dit verbod vallen.
En aangezien jij de taalpurist bent die de finesses van de wegcode zelfs gaat zoeken in franstalige teksten, lijkt het mij niet zo dat je de juiste bewoordingen niet wilde gebruiken, maar wel dat je de laatste wijzigingen in de wegcode niet kende.
Het is wel verboden om op het linkse vak te rijden als er drie vakken zijn zelfs op het derde als er vier vakken zouden zijn.
Maar dat heeft Totaal niets te maken met wat ik duidelijk wou maken.
En het was gewoon een voorbeeld met die vrachtwagen om iets duidelijk te maken. Die andere voertuigen hebben er niets mee te maken.
De rode draad in de tekst heb je blijkbaar weer niet gevonden zoalsin de ander topics waar ik verschillende keren ALLEEN VOOR JOU heb moeten vertalen van het chinees naar een voor jou verstaanbaar dialect.Je slaat de bal er gewoon altijd naast.
Als Eugeen wil mag hij mij van het forum smijten, dan ben jij gerust.
-
- Administrator
- Berichten: 4325
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Tja, ik stond blijkbaar niet op de eerste rij toen het verstand werd uitgedeeld...peugeot schreef:Xantingo, je hebt er voor de zoveelste keer weer niets van begrepen.
De rode draad in de tekst heb je blijkbaar weer niet gevonden zoalsin de ander topics waar ik verschillende keren ALLEEN VOOR JOU heb moeten vertalen van het chinees naar een voor jou verstaanbaar dialect.Je slaat de bal er gewoon altijd naast.
Oh, maak je geen zorgen. Ik ben altijd gerust, daar zal jij niets aan veranderen.peugeot schreef:Als Eugeen wil mag hij mij van het forum smijten, dan ben jij gerust.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Administrator
- Berichten: 4325
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: rijstrookvermindering
Waar vind je in de wegcode dat er meerdere files moeten staan?peugeot schreef:Is bedoeld om rechts te kunnen voorbijrijden wanneer die file sneller rijdt dan de linkse. Voertuigen die in de ene file sneller rijden dan in de andere. Conclusie: één file is niet vodoende. Verkeer in meerdere files.
Als er links geen file is kan je ook in deze file niet sneller rijden dan in de andere file. Uitzondering als de rechtse file stilstaat mag je wel links voorbijrijden
OPLOSSING: Wanneer er geen verkeer is moet men rechts rijden vermits buiten BBK.
Wanneer het zeer druk is en file in de twee stroken mag men de rijstroken benutten tot het einde. Geen inhalen C35 niet van toepassing.
Wanneer er normaal tot weinig verkeer is en dus niet van FILES (meervoud) kan spreken. Als men dan rechts rijdt is er geen probleem, je mag niet meer inhalen C35. Als men in de linkse strook rijdt moet men ophouden met inhalen en met de zelfde snelheid gaan rijden dan de voertuigen in de rechtse strook om dan aan dezelfde snelheid te kunnen invoegen.
Wanneer er alleen rechts een file STAAT mag je die links voorbijrijden.
Wanneer er alleen rechts een file RIJDT mag je die niet links inhalen of beginnen inhalen. Je mag er voorlopig wel met dezelfde snelheid blijven rijden tot je kan invoegen.
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
Volgens dit artikel mag je dus sneller rijden in een rijstrook dan in een naastgelegen rijstrook wanneer voldaan wordt aan:
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.
Concreet: wanneer er druk verkeer is en er is een langzaam rijdende file op een rijstrook mag ik die op een andere rijstrook voorbijrijden.
Links of rechts heeft geen belang, stilstaan of niet heeft ook geen belang.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)