autobestuurder met een L weet niet meer wat doen ?.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
sofie + tim

autobestuurder met een L weet niet meer wat doen ?.

Bericht door sofie + tim »

Ik ga links afslaan op een kruispunt met verkeerslichten en er is één rijstrook aangeduid met linkse pijlen op de wegmarking,ik rij tot aan het laaste pijlje links op het kruispunt en vanaf nu weet ik niet meer waar ik moet beginnen links af te draaien :oops: :?: ,er staan zoveel witte onderbroken lijnen op het kruispunt.

Is dit mogelijk a.u.b. om uitleg + verschillende foto's of tekeningen erbij te zetten. :wink: :?: .
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ja mag altijd foto's van dat kruispunt nemen en dan zulle wij je graag uitleg geven.
sofie + tim

Niet toe gelaten op de computer van de BiB.Daaaaaag XXX.

Bericht door sofie + tim »

Ik mag geen foto's mee brengen naar de bibliotheek computer om virus tegen te gaan :wink: .

alles goed verstaan Eugeen?daarom,okéé :oops: .
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Een onderbroken witte streep mag je overschrijden om links af te slaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: autobestuurder met een L weet niet meer wat doen ?.

Bericht door Inazuma »

sofie + tim schreef:Ik ga links afslaan op een kruispunt met verkeerslichten en er is één rijstrook aangeduid met linkse pijlen op de wegmarking,ik rij tot aan het laaste pijlje links op het kruispunt en vanaf nu weet ik niet meer waar ik moet beginnen links af te draaien :oops: :?: ,er staan zoveel witte onderbroken lijnen op het kruispunt.
Dit is een probleemsituatie in de wegcode en op de wegen zelf ...

De pijlen OP een kruispunt hebben eigenlijk geen betekenis gekregen, en op de kruispunten zelf is vaak onduidelijk wat er van de weggebruikers nu precies verwacht wordt.
Je komt in de praktijk alle mogelijke en onmogelijke combinaties tegen ...


De algemene regel is rechts van de tegenligger kruisen, ook wanneer beiden linksaf gaan. (Art 15.1)


Van de regel kan afgeweken worden door verkeerstekens (Art 6.2)
Maar de pijlen OP een kruispunt hebben in de wegcode dus geen dergelijke betekenis gekregen.
Dus kijk je naar de wegmarkeringen die de rijstroken aangeven.
Je zal vaak zien dat de afslaande rijstrook doorgetrokken wordt op het kruispunt, en dat er midden op het kruispunt een schuine, onderbroken streep ligt .
Dat is eigenlijk de markering die aangeeft dat je links voor de tegenligger mag kruisen - je volgt dan de naar links afbuigende rijstrook - en die wordt vaak aangevuld met voorsorteringspijlen OP het kruispunt.


Vaak staan er wel pijlen maar geen rijstrookmarkeringen of zijn deze vervaagd - meestal kruist men daar dan ook links-voor.



OP de kruispunten waar dergelijke markeringen ontbreken is het eigenlijk rechts-achter kruisen ...


In de praktijk kruist men op de meeste grote kruispunten met verkeerslichten linksvoor, zelfs zonder wegmarkeringen - maar ook weer niet overal !
When in Rome, do as the Romans do ...
Al is dat lastig als je als eerste Romein aan de lichten staat en niet weet wat de andere Romeinen daar normaal uitspoken.

Op de kleinere kruispunten kruist men normaal zoals verplicht rechts-achterdoor.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: autobestuurder met een L weet niet meer wat doen ?.

Bericht door bibi585 »

Inazuma schreef:Op de kleinere kruispunten kruist men normaal zoals verplicht rechts-achterdoor.
Vervelend wanneer je met een langer (aanhangwagen, vrachtwagen, oplegger,...) voertuig op de baan bent.
Vaak rijden tegenligger(s) dan "het gat dicht" en staat het gehele kruispunt geblokkeerd. :roll:
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: autobestuurder met een L weet niet meer wat doen ?.

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef:
Inazuma schreef:Op de kleinere kruispunten kruist men normaal zoals verplicht rechts-achterdoor.
Vervelend wanneer je met een langer (aanhangwagen, vrachtwagen, oplegger,...) voertuig op de baan bent.
Vaak rijden tegenligger(s) dan "het gat dicht" en staat het gehele kruispunt geblokkeerd. :roll:
Inderdaad ...
Maar het rechts-achterdoor afslaan is nog steeds wat er normaal verwacht wordt.
Plaats reactie