Rev-match

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Priapisme

Rev-match

Bericht door Priapisme »

Hallo

Ik ben al geruime tijd bezig met het oefenen op het terugschakelen met gas bij. Ik probeer zo te 'rev-matchen' zodat alles schokloos verloopt. Maar dat is blijkbaar niet zo gemakkelijk. Af en toe lukt het mij wel eens en ik moet zeggen dat het echt wel soepel en vlot aanvoelt. Helaas weet ik daarna niet hoe ik het deed. Hebben jullie aub tips voor mij? bv. over hoe snel ik mijn koppeling mag lossen, dosering van gas(hoeveel?), moet ik gas geven tijdens het lossen van mijn koppeling of voor dat ik mijn koppeling laat opkomen, enz...

Dank bij voorbaat!!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Je moet helemaal geen gas geven (verloren brandstof) als je terugschakelt want de bedoeling is dat je wil vertragen.

2 zaken kunnen alvast de het overvloeien wat verzachten:
1. Lichtjes remmen helpt om het gewicht van je auto in beweging wat tegen te houden tijdens het terugschakelen.
Lichtjes remmen heeft nog het voordeel dat je stoplichten branden en je zo je achterliggers beter verwittigt.
2. Als je de koppeling laat opkomen, en ze begint te pakken (aangrijpingspunt) hou dan uw voet 1 à 2 seconden stil tot de motor de overgang heeft kunnen opvangen en laat dan pas uw kopplelingpedaal heel traag helemaal opkomen.

Je moet dus leren werken met 2 voeten tesamen. Rem en koppeling gelijktijdig kunnen bedienen.
Laatst gewijzigd door de rijprof op 13 aug 2008, 00:08, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rev-match

Bericht door Inazuma »

Priapisme schreef: Af en toe lukt het mij wel eens en ik moet zeggen dat het echt wel soepel en vlot aanvoelt. Helaas weet ik daarna niet hoe ik het deed.
Da's vrij typisch ...
Het is heel lastig uit te leggen wat je juist wanneer doet.

bv. over hoe snel ik mijn koppeling mag lossen,
Het is niet de bedoeling dat je de koppeling veel trager laat opkomen dan anders, want dan vang je het snelheidsverschil weer op met de koppeling en dat is nu net niet de bedoeling.

dosering van gas(hoeveel?)
Net genoeg om geen schokje vooruit te krijgen, en net genoeg om geen schokje van het vertragen te krijgen - meer valt daar echt niet over te zeggen, het is een zuivere kwestie van aanvoelen.
moet ik gas geven tijdens het lossen van mijn koppeling of voor dat ik mijn koppeling laat opkomen, enz...
Als je te snel gas geeft - dus als de koppeling nog niet volledig ontkoppeld is - ga je een schokje vooruit krijgen. Niet de bedoeling.

Als je vertrekt en de koppeling laat opkomen, voel je ook wanneer de koppeling begint aan te grijpen - dat is bij het ontkoppelen ook zowat de voetpositie om een vleugje gas te beginnen geven bij het terugschakelen.

Druk je de koppeling verder in dan die positie zonder gas bijgeven, dan ga je het motortoerental zien zakken tot (bijna) stationair toerental.
Het is die dip die je probeert op te vangen.



Nu, bij het remmen op de motor verwacht men op het examen dat je het terugschakelen bij eerder lage toerentallen doet, en daar gaat dat gemakkelijker schokvrij.


Maar het is leuk om het ook bij wat hogere toerentallen (en daarmee hogere snelheden) te kunnen in andere rijsituaties
Priapisme

Bericht door Priapisme »

Erg bedankt voor de duidelijke reacties. Toch nog een vraagje: Als je bv in de derde versnelling zit aan 2000 toeren en je wilt terugschakelen naar tweede, dan moet je toch een tikje gas geven tot ongeveer 3000 toeren. Klopt dat?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Neen, je moet helemaal geen gas geven (dat is brandstof verspillen).

Aan 2000 toeren in 3de is te vroeg om naar 2de te gaan.
Rond de 1500 toeren is beter.
Misschien schakelde je te vroeg terug en vandaar die schokken.

Ik herhaal nog even dat je ondertussen ook moet meeremmen met de voetrem. (zie mijn vorig bericht)
Laatst gewijzigd door de rijprof op 13 aug 2008, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Priapisme schreef:Als je bv in de derde versnelling zit aan 2000 toeren en je wilt terugschakelen naar tweede, dan moet je toch een tikje gas geven tot ongeveer 3000 toeren. Klopt dat?
Op je rij-examen moet je niet bij 2000 tpm gaan terugschakelen ;)
De examinator gaat dat niet zo graag zien / horen.
Rem verder af op de motor, of rem bij met de voetrem en schakel daarna terug.


Op hoeveel tpm je uitkomt bij terugschakelen hangt af van auto tot auto, van versnelling tot versnelling (van 3 naar 2 is anders dan van 5 naar 4), en van versnellingsbak tot versnellingsbak (5 of 6).

Van 2000 tpm in 3 naar 2 zal in mijn auto ergens rond de 2600-2800 uitkomen - het toerental waarbij ik opschakel om rond de 2000 tpm uit te komen ;)

Ik schakel niet op bij de 2000 tpm die men vaak aanbeveelt, omdat de ervaring geleerd heeft dat dit niet al te goed werkt in deze eerder grote wagen met een in verhouding kleine cilinderinhoud - onder de 1800 tpm gaat het verbruik enkel omhoog, niet omlaag ...
Priapisme

Bericht door Priapisme »

Hallo, ik weer.

Ik heb al flink geoefend op het terugschakelen door te 'rev-matchen' en dat lukt al aardig. Ik doe zo: gas los, koppeling in, terugschakelen en tegelijkertijd een tikje gas geven, daarna koppeling los.

Nu mijn volgende vraag is: als ik nu wil terugschakelen om te accelereren om bv. een auto in te halen. Moet ik dan bij het terugschakelen gas geven tot bij het gewenste toerental, gas los, koppeling los en dan terug gas geven of moet mijn gaspedaal gedurende de hele procedure ingedrukt blijven? Als beide technieken fout is, corrigeer mij dan. Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd, daarom dat ik het hier eerst eens wil vragen.. Nog bedankt bij voorbaat.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Priapisme schreef:Ik heb al flink geoefend op het terugschakelen door te 'rev-matchen' en dat lukt al aardig. Ik doe zo: gas los, koppeling in, terugschakelen en tegelijkertijd een tikje gas geven, daarna koppeling los.
De Rijprof heeft ondertussen al enkele malen uitgelegd dat je bij schakelen GEEN gas hoeft te geven.
De Rijprof schreef:Je moet helemaal geen gas geven (verloren brandstof) als je terugschakelt want de bedoeling is dat je wil vertragen.
De Rijprof schreef:Neen, je moet helemaal geen gas geven (dat is brandstof verspillen).
Nu vraag jij voor de derde keer of en hoeveel gas je moet geven bij het schakelen.

Doe jezelf en ons een plezier en lees de voorgaande antwoorden nog eens...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Priapisme

Bericht door Priapisme »

Ja, dat weet ik wel. Maar ik heb het niet over het afremmen. Ik kan vlot terugschakelen zonder gas te geven bij het remmen op de motor. Ik heb het over het accelereren door terug te schakelen om een auto in te halen bij hogere toerentallen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ook bij het opschakelen moet je geen gas geven tijdens het ontkoppelen.

Het gas geven bij het schakelen is eigenlijk een gewoonte uit de prehistorie van de auto's. Om een niet gesynchroniseerde versnellingsbak te kunnen schakelen zonder dat het kraakt moest je een beetje gas geven bij het terugschakelen om het toerental van de motor gelijk te brengen aan het toerental van de versnellingsbak.
Maar om naar een hogere versnelling te schakelen mocht je net geen gas bijgeven, het toerental van de motor moest dan immers zakken om gelijk te komen met de versnellingsbak.

De enige wagens die nu nog met een ongesynchroniseerde versnellingsbak rijden zijn rallywagens. Meer en meer worden die echter gerobotiseerd, waardoor tussengas ook hier overbodig wordt.

Veel belangrijker dan tussengas geven is de nodige feeling krijgen in het bedienen van de pedalen. In het begin zal je bij het schakelen schokjes te verwerken krijgen, mettertijd zal dit wel verminderen en kan je schokvrij schakelen.
De Rijprof schreef:Neen, je moet helemaal geen gas geven (dat is brandstof verspillen).
Dus, tenzij je beslist van op je eentje de laatste oliereserves op te souperen, kun je beter geen tussengas geven bij het schakelen. :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Priapisme schreef:
Ja, dat weet ik wel. Maar ik heb het niet over het afremmen. Ik kan vlot terugschakelen zonder gas te geven bij het remmen op de motor. Ik heb het over het accelereren door terug te schakelen om een auto in te halen bij hogere toerentallen.
Ik heb het gevoel dat je de sportieve rijtechnieken wil leren.
Die leer je niet in een rijschool. (eerder afleren)

Als je snel wil optrekken hoef je niet noodzakelijk in hele hoge toerentallen te rijden. De meeste moderne auto's halen hun maximum koppel reeds rond de 2000 à 2500 toeren.
Hoge toerentallen en veel lawaai maken is echter een valse indruk waarbij je denkt dat je snel optrekt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Priapisme

Bericht door Priapisme »

De meeste moderne auto's halen hun maximum koppel reeds rond de 2000 à 2500 toeren.
Dat is het probleem. Ik weet niet hoe een moderne wagen rijdt. De auto waar ik mee rij is zo'n 15 jaar of ouder. Dat is de enigste auto waar ik mee rij en op aan het oefenen ben. :wink:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

De eerste keer dat je terugschakeld om stevig door te trekken zou ik dat niet doen om in te halen en al zeker niet bij drukker verkeer.
Probeer dat eerst enkele keren op een verlaten veldweg ofzo waar je niemand kan hinderen.
Je zal al snel merken dat dit eigenlijk niet zo eenvoudig is om dit zonder schokken te doen.
Eigenlijk is dat niet zo vaak nodig om in te halen. Wel kan het soms van pas komen wanneer je zwaar geladen een berg op moet en voelt (of weet) dat je niet boven de berg zal geraken in die versneling.
Een beetje vlot 1 of meer versnellingen lager schakelen kan dan handig zijn.

Dat is, net zoals altijd bij het schakelen, een gewoonte die je moet aanleren en leren aanvoelen wat je voertuig doet bij die bepaalde handelingen. Is van ieder voertuig verschillend.
Wanneer je voelt dat je voertuig eerst vertraagd voor je je gaspedaal indrukt is het omdat je te laat bent en wanneer je de koppeling hoort/voelt slippen is het omdat je te vroeg/teveel het gaspedaal indrukt. De bijhorende schokken zal je wel voelen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

De Rijprof schreef:Je moet helemaal geen gas geven (verloren brandstof) als je terugschakelt want de bedoeling is dat je wil vertragen.
Een slechtere raad zou je de kandidaat-bestuurders vrijwel niet kunnen geven.

Bij het koppelen is het altijd de bedoeling dat het motortoerental zoveel mogelijk afgestemd is op de snelheid van de ingaande as van de versnellingsbak. In principe zou je het koppelingspedaal plots moeten kunnen laten opkomen zonder dat je iets voelt. Vertraagt de wagen, dan heb je te weinig gas gegeven; versnelt de wagen, dan heb je teveel gas gegeven.
Als je de koppeling laat opkomen, en ze begint te pakken (aangrijpingspunt) hou dan uw voet 1 à 2 seconden stil tot de motor de overgang heeft kunnen opvangen en laat dan pas uw kopplelingpedaal heel traag helemaal opkomen.
Dit is extreem sletig voor de koppeling, en wordt enkel gedaan door een dwaas die het motortoerental niet aanpast aan de snelheid van de ingaande as van de versnellingsbak.
Je moet dus leren werken met 2 voeten tesamen. Rem en koppeling gelijktijdig kunnen bedienen.
Dat is enkel aangewezen voor zeer jonge beginnelingen. Een al ietwat meer ervaren bestuurder weet ook met de tip van rechtervoet het rempedaal te bedienen, en tegelijkertijd met de hiel van de rechtervoet het gaspedaal te bedienen tijdens het terugschakelen.

Ja, voor een belachelijk Belgisch praktijkexamen zou je wellicht nog wel slagen, "Rijprof". In Duitsland zou je het alvast mogen vergeten met jouw simplistische opvattingen.
Priapisme

Bericht door Priapisme »

Een al ietwat meer ervaren bestuurder weet ook met de tip van rechtervoet het rempedaal te bedienen, en tegelijkertijd met de hiel van de rechtervoet het gaspedaal te bedienen tijdens het terugschakelen.
Spijtig dat ik dit niet kan doen door de stand en vorm van mijn pedalen. Mijn gaspedaal is veel kleiner dan mijn rempedaal en zit er dieper in. Ik heb op filmpjes gezien op het internet dat je gaspedaal er blijkbaar langwerpiger moet uitzien om dit te kunnen. :? Dus als ik wil remmen heb ik geen keus en moet ik mijn koppelingspedaal wel laten opkomen zoals de rijprof hier beschrijft.
Plaats reactie