Volle lijnen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Perry

Volle lijnen

Bericht door Perry »

Weldra heb ik mijn praktisch examen en gisteren ben ik tijdens mijn oefensessie op een twijfelpunt terechtgekomen.

Ik ga uit van de mening "een volle lijn mag men niet overschrijden", maar bij getekende parkeervakken in het centrum van een stad kan men toch niet anders doen dan overschrijden?

In mijn concreet geval stonden er geen auto's aan beide kanten, maar die vakken stonden zowel links als rechts getekend dat ik constant zou moeten zwenken. Op een bepaalde plaats stonden ze tegenover elkaar getekend zodat ik niets anders kon dan over dat vak te rijden.

Maar wanneer er een auto dan instaat, dan kan je niets anders dan je richtingsaanwijzer gebruiken en de lijnen ontwijken.

Rare situatie en weinig duidelijkheid daaromtrent. Kun je daarbij even helpen?

Alvast dank!
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

een volle lijn mag men niet overschrijden
Je bedoelt: een volle lijn tussen twee rijstroken. Daar mag je niet over rijden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Je mag ook niet over de parkeervakken rijden.

Voor meer informatie hierover kan je best even de zoekfunctie gebruiken. Tik "parkeervakken" in en je zal meerdere topics vinden met deze vraag.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Perry

Bericht door Perry »

Bedankt om mij door te verwijzen. Had nochtans al gezocht, maar niets gevonden!

Dus als ik het goed moet samenvatten, kom dit op het volgende neer:

75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.

--> Mag ik over zo’n parkeerzone rijden?

Antwoord
Neen, tenzij je om een ander voertuig te kunnen kruisen die ruimte nodig hebt.

15.3. Wanneer het kruisen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.

Op sommige parkeerzones mag je echter wel rijden, wanneer er geen sprake is van een gelijkgrondse berm.

2.41. "Gelijkgrondse berm": de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit.

Het blijft echter een delicate kwestie.
Strikt genomen mag je er niet over rijden, aangezien het gedeelte rechts van de brede doorlopende lijn voorbehouden is om stil te staan en te parkeren.

De politie bevestigde dat er eigenlijk niet over deze vakken mag gereden worden. Ze zijn ook een beetje bedoeld als verkeersremmer. Maar er werd daaraan toegevoegd dat een agent niet moeilijk gaat doen, als er geen wagens geparkeerd staan en er toch iemand over deze parkeervakken rijdt… maar een examinator wel…

Voor al degene die met hetzelfde probleem zouden zitten, het volgend antwoord wat samengevat uit de andere topics.

Dank voor mij door te wijzen!

P.S. Zal er in de toekomst geen verduidelijking volgen in de verkeerswet? Dit lijkt me toch wenselijk...

Groeten![/b]
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Als je dit bedoelt, dan mag je daar ook niet over rijden.
In sommige straten zijn die parkeervakken echter wel ongelukkig getekend, zodat je soms haast niet anders kunt.

In bovenstaand geval moet je dus de tegenligger voor laten gaan en dan mag jij verder rijden. (Ook als er geen auto geparkeerd staat).
Perry

Bericht door Perry »

Inderdaad, zo'n situatie bedoelde ik. En het was heel ongelukkig getekend, want er was constant links en rechts afwisselend één parkeervak getekend op de rijbaan. Dus kun je niet anders dan constant slalommen...

Het was in Hooglede dacht ik, zal anders later eens een foto gaan nemen.
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

zal anders later eens een foto gaan nemen.
Heel graag.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Perry schreef: 75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden

--> Mag ik over zo’n parkeerzone rijden?

Antwoord
Neen, tenzij je om een ander voertuig te kunnen kruisen die ruimte nodig hebt.
Je mag niet over een parkeerzone aangegeven volgens Artikel 75.2 rijden, en moet voorrang verlenen VOOR een dergelijke parkeerzone indien je daar een tegenligger moet kruisen.

Je moet deze markeringen zien als een hindernis aan jouw zijde, waardoor de rijbaan versmalt.


Als het nodig is om een ongeval te vermijden, wijk je hier natuurlijk over uit, maar dan ben je al in de fout gegaan ...


Over parkeervakken op de rijbaan - die dus niet in een parkeerzone volgens Art 75.2 liggen - mag je zonder meer rijden.
Nergens in de wegcode is bepaald dat dit niet zo mogen.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:Afbeelding

Als je dit bedoelt, dan mag je daar ook niet over rijden.
Daar ben ik het niet mee eens ...


Rechts ligt de werkelijke rand van de rijbaan.
Deze is duidelijk breder dan de wegmarkering die de vakken aangeeft.


De wegmarkering die de werkelijke rand van de rijbaan aangeeft [hier in Boechout op een rijbaan zonder rijstroken moet die ongeveer 15cm zijn], is volgens de voorschriften voor het aanbrengen van deze markering altijd SMALLER dan de denkbeeldige rand van de rijbaan [zou hier in de gegeven omstandigheden 20cm breed moeten zijn].

Zie :
http://wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art17


Hieruit kan weinig anders volgen dan de conclussie dat er hier geen denkbeeldige rand van de rijbaan aangebracht is, en dat deze parkeervakken op de rijbaan liggen.

De wegcode bepaalt echter nergens dat hierover niet gereden mag worden ...
Plaats reactie