motorfiets en filerijden

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gast

motorfiets en filerijden

Bericht door Gast »

Mag je met de motorfiets in een file tussen twee stroken auto's rijden? En hoe wordt dit verbeterd op een theorie-examen?
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: motorfiets en filerijden

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Mag je met de motorfiets in een file tussen twee stroken auto's rijden? En hoe wordt dit verbeterd op een theorie-examen?
Het is praktisch zo goed als onmogelijk om tussen 2 rijstroken met auto's door te rijden en daarbij de wegcode te volgen.

* Elke zijdelingse beweging en elke rijstrookwissel = vooraf aangeven (richtingaanwijzers)

* rijstroken respecteren ...


Als er geen rijstroken gemarkeerd zijn, is het doenbaar, maar waar vind je dat nog ?



Laat dat maar zo op het examen.
(de volgwagen kan dan overigens niet volgen)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: motorfiets en filerijden

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef:hoe wordt dit verbeterd op een theorie-examen?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat het op een theorie-examen goedgekeurd zou worden.
Je kan immers, zoals Inazuma reeds zei, zelden tussen een file door rijden en toch de wegcode volgen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het komt erop neer dat je de voertuigen op de rechter rijstrook wel langs links op die rijstrook mag inhalen, maar de voertuigen op de linkerrijstrook niet langs rechts op die rijstrook mag inhalen.

In de praktijk is er inderdaad meestal onvoldoende ruimte om dit veilig te kunnen uitvoeren.

Als je het toch doet, houdt dan rekening met de veiligheidsregels:
  • niet meer dan 10 km/h sneller rijden dan de ingehaalde voertuigen.
  • van zodra de andere voertuigen sneller dan 30 km/h gaan rijden: weer invoegen en niet meer er tussendoor rijden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: motorfiets en filerijden

Bericht door Jozef »

xantingo schreef:
Anonymous schreef:hoe wordt dit verbeterd op een theorie-examen?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat het op een theorie-examen goedgekeurd zou worden.
Ik vermoed dat men een vraag daaromtrent op het theorie-examen niet zal stellen om discussies te vermijden vanwege andersluidende rechtspraak.

Er werd immers enige tijd geleden een autobestuurder die op de linkerrijstrook reed, en zonder deze te verlaten binnen die rijstrook een weinig naar rechts uitgeweken was op het ogenblik dat een motorrijder hem langs rechts inhaalde, gedeeltelijk aansprakelijk gesteld voor het ongeval.

De rechter motiveerde zijn vonnis met het feit dat dergelijk motorrijden dermate frequent geworden is, dat de automobilist er rekening had moeten mee houden.
Plaats reactie