B+E vereist ook zonder aanhangwagen?
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
B+E vereist ook zonder aanhangwagen?
Bij Dockx Rental verhuren ze de Maxi Load. Je hebt er volgens de website geen rijbewijs C voor nodig, maar wel een B+E. Waarom zou die E vereist zijn?
-
- Administrator
- Berichten: 4325
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
De E is nodig omdat het mtm van de sleep meer dan 3.5 ton bedraagt.
De B volstaat omdat het trekkend voertuig een mtm van -3.5 ton heeft.
3° Categorie B:
* auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;
* samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.
4° Categorie B+E:
samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarvan het samenstel niet onder de categorie B valt;
Dit bestond al langer:
maar in verhuring zal het niet zo interessant zijn omdat niet iedereen ermee kan rijden (geleed voertuig).
De oplossing van Dockx stond op Trailer 2007 in Kortrijk. De laadbak staat niet vast op het onderstel, maar is een oplegger die zodanig gekoppeld wordt dat hij niet draait op de koppelschotel. Doordat de as van de oplegger vlak bij de achteras van de motorwagen zit, krijg je het effect (en het uitzicht), en de rij-eigenschappen van een vrachtwagen met dubbele achteras.
Als ik het goed heb, was het Noyens, maar op hun website vind je dit model nog niet terug...
De B volstaat omdat het trekkend voertuig een mtm van -3.5 ton heeft.
3° Categorie B:
* auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;
* samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.
4° Categorie B+E:
samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarvan het samenstel niet onder de categorie B valt;
Dit bestond al langer:
maar in verhuring zal het niet zo interessant zijn omdat niet iedereen ermee kan rijden (geleed voertuig).
De oplossing van Dockx stond op Trailer 2007 in Kortrijk. De laadbak staat niet vast op het onderstel, maar is een oplegger die zodanig gekoppeld wordt dat hij niet draait op de koppelschotel. Doordat de as van de oplegger vlak bij de achteras van de motorwagen zit, krijg je het effect (en het uitzicht), en de rij-eigenschappen van een vrachtwagen met dubbele achteras.
Als ik het goed heb, was het Noyens, maar op hun website vind je dit model nog niet terug...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Bedankt, beste mensen, maar ik vraag me af of we het over dezelfde Dockx en hetzelfde voertuig hebben.
Ik ben daarom intussen maar naar Dockx Rental in Aartselaar geweest, en heb volgende uitleg gekregen:
Ik ben daarom intussen maar naar Dockx Rental in Aartselaar geweest, en heb volgende uitleg gekregen:
De website is verkeerd. De Max Load is geen sleep. Je hebt er een rijbewijs C voor nodig, en hij is begrensd op 90 km/h.
-
- Administrator
- Berichten: 4325
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Ik heb nog even verder gesnuffeld:
in Nederland worden de opleggers gebouwd door Veldhuizen Wagenbouw, onder meer leverbaar bij
Mitsubishi en bij Nissan
Op onderstaande foto heb ik met de rode pijl de achterlichten van de trekker aangeduid; met oranje de reclame die Dockx maakt met zijn BE rijbewijs...
in Nederland worden de opleggers gebouwd door Veldhuizen Wagenbouw, onder meer leverbaar bij
Mitsubishi en bij Nissan
Op onderstaande foto heb ik met de rode pijl de achterlichten van de trekker aangeduid; met oranje de reclame die Dockx maakt met zijn BE rijbewijs...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Bedankt, Eugeen en Xantingo.
Het is me nu meer dan ooit duidelijk dat de medewerker van Dockx Rental in Aartselaar met wie ik gesproken heb, me verkeerde informatie verstrekt heeft.
Dat je met de Maxi Load met een rijbewijs B+E mag rijden, staat niet alleen op hun website, maar ook op hun dergelijke voertuigen (zoals Xantingo aanduidt), en op de folder die ik meegekregen heb.
Het is me nu meer dan ooit duidelijk dat de medewerker van Dockx Rental in Aartselaar met wie ik gesproken heb, me verkeerde informatie verstrekt heeft.
Dat je met de Maxi Load met een rijbewijs B+E mag rijden, staat niet alleen op hun website, maar ook op hun dergelijke voertuigen (zoals Xantingo aanduidt), en op de folder die ik meegekregen heb.
-
- Administrator
- Berichten: 4325
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
De snelheid van dergelijke voertuigen is altijd beperkt tot 90 km/u.
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur :
a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.
De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.
Volgens het technisch reglement moeten voertuigen bestemd voor het vervoer van zaken met een mtm van meer dan 3.5 ton bovendien voorzien zijn van een snelheidsbegrenzer die afgesteld staat op 90 km/u.
Voor mij is het echter onduidelijk of dit slaat op het mtm van het motorvoertuig of van de sleep. Ik zoek het nog verder uit.
@bibi: je haalt op andere fora zeer scherp uit naar snelheidsbegrenzers, en nu begin je problemen te zien in dergelijke voertuigen die te snel rijden. Waar trek je nu eigenlijk de lijn?
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur :
a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.
De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.
Volgens het technisch reglement moeten voertuigen bestemd voor het vervoer van zaken met een mtm van meer dan 3.5 ton bovendien voorzien zijn van een snelheidsbegrenzer die afgesteld staat op 90 km/u.
Voor mij is het echter onduidelijk of dit slaat op het mtm van het motorvoertuig of van de sleep. Ik zoek het nog verder uit.
@bibi: je haalt op andere fora zeer scherp uit naar snelheidsbegrenzers, en nu begin je problemen te zien in dergelijke voertuigen die te snel rijden. Waar trek je nu eigenlijk de lijn?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Bangelijke oplossing eigenlijk ... ook voor al die overladen mobilhomesxantingo schreef:Ik heb nog even verder gesnuffeld:
in Nederland worden de opleggers gebouwd door Veldhuizen Wagenbouw,
(in een aanhangwagen achter een auto mag je echter geen personen vervoeren ... )
Ze hebben daar nog leuk speelgoed
http://www.hovertrack.nl/
Zoals ik, dacht ik, m'n lijn ondertussen redelijk duidelijk gemaakt heb.xantingo schreef:@bibi: je haalt op andere fora zeer scherp uit naar snelheidsbegrenzers, en nu begin je problemen te zien in dergelijke voertuigen die te snel rijden. Waar trek je nu eigenlijk de lijn?
-Toegelaten 90km/u
-Mogelijkheid 95-100km/u
Wel door bestuurders met rijbewijs C, CE, D of DE.
Niet voor iemand die bvb. al jaren de idioot uithangt met een Axiammeke, en toevallig een B heeft, plots tegen 140 met zo'n gehuurd voertuig alles en iedereen inhaald op de autosnelweg.
Een groot deel van die voertuigen heb ik reeds gezien op de weg en inderdaad bangelijk wanneer je ziet hoe ze soms geladen zijn, rijstijl en wie er achter het stuur zit.Inazuma schreef:Bangelijke oplossing eigenlijk ... ook voor al die overladen mobilhomesxantingo schreef:Ik heb nog even verder gesnuffeld:
in Nederland worden de opleggers gebouwd door Veldhuizen Wagenbouw,
(in een aanhangwagen achter een auto mag je echter geen personen vervoeren ... )
Ze hebben daar nog leuk speelgoed
http://www.hovertrack.nl/