B+E vereist ook zonder aanhangwagen?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

B+E vereist ook zonder aanhangwagen?

Bericht door Jozef »

Bij Dockx Rental verhuren ze de Maxi Load. Je hebt er volgens de website geen rijbewijs C voor nodig, maar wel een B+E. Waarom zou die E vereist zijn?
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Uitleg van het bedrijf:

Je hebt een trekker (B) en je hebt een oplegger met aparte nummerplaat (=hun aanhangwagen)

Zij hebben deze constructie laten homologeren zodat rijbewijs BE voldoende is.

Erg vreemd vind ik dat.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

De E is nodig omdat het mtm van de sleep meer dan 3.5 ton bedraagt.
De B volstaat omdat het trekkend voertuig een mtm van -3.5 ton heeft.

3° Categorie B:
* auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;
* samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.

4° Categorie B+E:
samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarvan het samenstel niet onder de categorie B valt;

Dit bestond al langer:
Afbeelding
maar in verhuring zal het niet zo interessant zijn omdat niet iedereen ermee kan rijden (geleed voertuig).
De oplossing van Dockx stond op Trailer 2007 in Kortrijk. De laadbak staat niet vast op het onderstel, maar is een oplegger die zodanig gekoppeld wordt dat hij niet draait op de koppelschotel. Doordat de as van de oplegger vlak bij de achteras van de motorwagen zit, krijg je het effect (en het uitzicht), en de rij-eigenschappen van een vrachtwagen met dubbele achteras.
Als ik het goed heb, was het Noyens, maar op hun website vind je dit model nog niet terug...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bedankt, beste mensen, maar ik vraag me af of we het over dezelfde Dockx en hetzelfde voertuig hebben.

Ik ben daarom intussen maar naar Dockx Rental in Aartselaar geweest, en heb volgende uitleg gekregen:
De website is verkeerd. De Max Load is geen sleep. Je hebt er een rijbewijs C voor nodig, en hij is begrensd op 90 km/h.
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Vreemd, ik daarstraks, nadat je de vraag gepost hebt, naar die dockx gebeld en kreeg de uitleg die ik hierboven heb geschreven.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ik heb nog even verder gesnuffeld:
in Nederland worden de opleggers gebouwd door Veldhuizen Wagenbouw, onder meer leverbaar bij
Mitsubishi en bij Nissan
Op onderstaande foto heb ik met de rode pijl de achterlichten van de trekker aangeduid; met oranje de reclame die Dockx maakt met zijn BE rijbewijs...
Afbeelding
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bedankt, Eugeen en Xantingo.

Het is me nu meer dan ooit duidelijk dat de medewerker van Dockx Rental in Aartselaar met wie ik gesproken heb, me verkeerde informatie verstrekt heeft.

Dat je met de Maxi Load met een rijbewijs B+E mag rijden, staat niet alleen op hun website, maar ook op hun dergelijke voertuigen (zoals Xantingo aanduidt), en op de folder die ik meegekregen heb.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

HELP. :shock:

Je ziet ze van nu al met van die kleine opleggerkes voorbij suizen aan 140km/u (ongeveer).
Nu dit nog, die de drempel nog verlaagd. :roll: :evil:
Tzullen weer "de vrachtwagens" zijn die het gedaan hebben. :cry:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik weet niet hoeveel de MTM van zo een Maxi Load is, maar ik vermoed niet ver beneden 7,5 ton, want het laadvermogen is al 4,5 ton. Technisch gesproken kun je er een kruissnelheid van 120 km/h mee aanhouden, maar ze kunnen inderdaad op horizontale weg 140 km/h halen als het even moet.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

De snelheid van dergelijke voertuigen is altijd beperkt tot 90 km/u.

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur :
a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

Volgens het technisch reglement moeten voertuigen bestemd voor het vervoer van zaken met een mtm van meer dan 3.5 ton bovendien voorzien zijn van een snelheidsbegrenzer die afgesteld staat op 90 km/u.
Voor mij is het echter onduidelijk of dit slaat op het mtm van het motorvoertuig of van de sleep. Ik zoek het nog verder uit.

@bibi: je haalt op andere fora zeer scherp uit naar snelheidsbegrenzers, en nu begin je problemen te zien in dergelijke voertuigen die te snel rijden. Waar trek je nu eigenlijk de lijn?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Ik heb nog even verder gesnuffeld:
in Nederland worden de opleggers gebouwd door Veldhuizen Wagenbouw,
Bangelijke oplossing eigenlijk ... ook voor al die overladen mobilhomes ;)

(in een aanhangwagen achter een auto mag je echter geen personen vervoeren ... )


Ze hebben daar nog leuk speelgoed ;)
http://www.hovertrack.nl/
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:@bibi: je haalt op andere fora zeer scherp uit naar snelheidsbegrenzers, en nu begin je problemen te zien in dergelijke voertuigen die te snel rijden. Waar trek je nu eigenlijk de lijn?
Zoals ik, dacht ik, m'n lijn ondertussen redelijk duidelijk gemaakt heb.
-Toegelaten 90km/u
-Mogelijkheid 95-100km/u

Wel door bestuurders met rijbewijs C, CE, D of DE.
Niet voor iemand die bvb. al jaren de idioot uithangt met een Axiammeke, en toevallig een B heeft, plots tegen 140 met zo'n gehuurd voertuig alles en iedereen inhaald op de autosnelweg. :wink:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Inazuma schreef:
xantingo schreef:Ik heb nog even verder gesnuffeld:
in Nederland worden de opleggers gebouwd door Veldhuizen Wagenbouw,
Bangelijke oplossing eigenlijk ... ook voor al die overladen mobilhomes ;)

(in een aanhangwagen achter een auto mag je echter geen personen vervoeren ... )


Ze hebben daar nog leuk speelgoed ;)
http://www.hovertrack.nl/
Een groot deel van die voertuigen heb ik reeds gezien op de weg en inderdaad bangelijk wanneer je ziet hoe ze soms geladen zijn, rijstijl en wie er achter het stuur zit. :shock:
Plaats reactie