moeilijke vraag op proefexamen
vreemd
Ik vind dit een vreemde vraag. Ik interpreteer het zo dat op een gegeven moment auto A en de bromfiets groen licht hebben. Dus die weggebruikers mogen als laatste het kruispunt op. Daarbij moet de bestuurder die afslaat het langst wachten. Het antwoord is dus eerder auto A (of gezien de antwoorden: de bromfiets).
Heel belangrijk: tijdens het examen alleen voortgaan op wat je ziet.Ik interpreteer het zo dat op een gegeven moment auto A en de bromfiets groen licht hebben.
Niet denken dat ooit het licht wel zal groen worden.
Dus niet erbij fantaseren.
Stel dat je een afbeelding van een rood licht ziet en een auto die wacht.
Dan moet je ook niet antwoorden dat die bestuurder mag verder rijden (omdat het licht wel eens zal groen worden)
Semantiek
Ik vind het jammer dat in België, maar allicht ook elders, de (theoretische) rijopleiding is verworden tot semantisch gemillimeter. Het dient geen enkel doel dat vragen zodanig geformuleerd worden dat je met dergelijke zaken rekening moet houden. Overigens is het ook nog eens zo dat verkeersspecialisten geen taalkundigen zijn. Heel vaak liggen in vragen en antwoorden dubbelzinnigheden besloten die de opstellers van de opgaven helemaal niet bedoeld hadden. Dat leidt dan tot allerlei onnodige discussies op deze site. Waarom zo moeilijk doen?
Maar laat ons eens preciezer kijken naar de vraag. Uit wat ik zie op de afbeelding, leid ik af dat de weggebruikers die met dat licht geconfronteerd worden dus moeten wachten tot het licht op groen springt. Dus de betreffende weggebruikers zullen als laatste mogen vertrekken. Zo geformuleerd, leid ik dat dus wel degelijk af uit wat ik waarneem. Met andere woorden: met dit soort opgaven zoekt men twijfelgevallen op, op een manier die men vaak zelf niet kan bolwerken.
Maar laat ons eens preciezer kijken naar de vraag. Uit wat ik zie op de afbeelding, leid ik af dat de weggebruikers die met dat licht geconfronteerd worden dus moeten wachten tot het licht op groen springt. Dus de betreffende weggebruikers zullen als laatste mogen vertrekken. Zo geformuleerd, leid ik dat dus wel degelijk af uit wat ik waarneem. Met andere woorden: met dit soort opgaven zoekt men twijfelgevallen op, op een manier die men vaak zelf niet kan bolwerken.
De blauwe auto en de bromfiets hebben rood licht. Zij mogen niet vertrekken, niet als eerste, niet als laatste. Zij moeten blijven staan.Maar laat ons eens preciezer kijken naar de vraag. Uit wat ik zie op de afbeelding, leid ik af dat de weggebruikers die met dat licht geconfronteerd worden dus moeten wachten tot het licht op groen springt. Dus de betreffende weggebruikers zullen als laatste mogen vertrekken. Zo geformuleerd, leid ik dat dus wel degelijk af uit wat ik waarneem. Met andere woorden: met dit soort opgaven zoekt men twijfelgevallen op, op een manier die men vaak zelf niet kan bolwerken.
Auto B heeft groen licht en rijdt rechtdoor. Hij mag als eerste vertrekken.
Zo simpel is dat als je niet zit te fantaseren en af te leiden wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Deze vragen dienen om jongeren duidelijk te maken dat ze enkel moet rekening houden met wat ze zien en lezen. Als ze dit weten door bij de proefexamens enkele vragen in die aard tegten te komen, dan weten ze meteen ook hoe ze tijdens het echte examen moeten reageren.
Re: Semantiek
aoosterh schreef:Ik vind het jammer dat in België, maar allicht ook elders, de (theoretische) rijopleiding is verworden tot semantisch gemillimeter.
Waarom zo moeilijk doen?
Op de weg kom je complexere situaties tegen die je in minder tijd zal moeten analyseren. En hopelijk ook juist ...
Niet dat het een gunstige of positieve evolutie is, maar de wegcode zelf wordt ook almaar meer voorwaardelijk ...
semantisch gedoe
OK. Ik begrijp het een beetje. Maar het valt volgens mij niet te ontkennen dat in sommige gevallen vragen moeilijk gemaakt worden op een manier die GEEN praktisch nut heeft.