vraag over brommer

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
piopo 2

vraag over brommer

Bericht door piopo 2 »

heuj iedereen
ik heb is een vraag : als ge u rijbewijs klasse A3 haalt moogt ge dan me een brommer die klasse A heeft (en dus zo een geel plaatje ) sneller als 25 rijden en het geel plaatje eraf halen ?

mvg pieter
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Als de homologatie, verzekering, inschrijving en dergelijke meer in orde is voor 45km/u zou ik zeggen ja.
In de praktijk zou ik echter zeggen: "koopt u een andere brommer die in orde is".
Zal u een hoop werk, tijd en geld besparen. :wink:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: vraag over brommer

Bericht door Jozef »

piopo 2 schreef:heuj iedereen
ik heb is een vraag : als ge u rijbewijs klasse A3 haalt moogt ge dan me een brommer die klasse A heeft (en dus zo een geel plaatje ) sneller als 25 rijden en het geel plaatje eraf halen ?

mvg pieter
In theorie zou dat kunnen, maar daarvoor zou het niet volstaan dat je een rijbewijs A3 hebt en het gele plaatje er afhaalt. De constructeur van de bromfiets (of zijn afgevaardigde, meestal de invoerder) zou dan de bromfiets moeten kwalificeren als een bromfiets klasse B. In de praktijk ga je hem daartoe echter niet bereid vinden.

Niet doen dus. Het kost je heel veel geld als je betrapt wordt met een bromfiets klasse A die sneller dan toegestaan kan rijden. Vrijwel allen die dat tegengekomen zijn, hebben er achteraf dik spijt van gehad.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag over brommer

Bericht door Inazuma »

piopo 2 schreef:heuj iedereen
ik heb is een vraag : als ge u rijbewijs klasse A3 haalt moogt ge dan me een brommer die klasse A heeft (en dus zo een geel plaatje ) sneller als 25 rijden en het geel plaatje eraf halen ?
Neen.

Elke wijziging aan een bromfiets (A en B) of motorfiets is eigenlijk verboden.

Een bromfiets klasse A moet bij aflevering voldoen aan het bijhorende Proces Verbaal van Goedkeuring, en moet daaraan gelijkvormig blijven tijdens het gebruik.




In principe is het mogelijk een bromfiets A naar een B om te zetten mits goedkeuring van de constructeur/zijn gemachtigde (lees : invoerder) en een technische-administratieve rompslomp om na te gaan of het voertuig dan via een bestaand ofwel uniek PVG op de weg kan komen.
In de praktijk doen de constructeurs of hun gemachtigden daar niet aan mee.
Gast

Bericht door Gast »

ah ok bedankt het is dus mogelijk maar hoe kan ik er voor zorgen dat het wel lukt van a naar b te brengen mvg piopo2
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je moet dus contact opnemen met de constructeur (=fabrikant) (dus niet met de winkel waar ze hem verkopen) en hem daar laten keuren en daar een (document) attest vragen waarop de fabrkant bevestigt dat het een bromfiets klasse B is.

En wees gerust, voor je naar het buitenland trekt met die bromfiets klasse A om hem in de fabbriek te laten controleren, , die fabrikant gaat geen attest geven.

Dus eigenlijk is het onmogelijk.
Gast

Bericht door Gast »

ok bedankt

hoe kan de politie zien of het een A klasse of een B kasse is ?
mvg piopo2
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Aan de papieren.

Vb je verzekering.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef:En wees gerust, voor je naar het buitenland trekt met die bromfiets klasse A om hem in de fabbriek te laten controleren, , die fabrikant gaat geen attest geven.
Inderdaad. Ook de invoerder, die meestal gevolmachtigd is door de fabrikant voor het afleveren van een gelijkvormigheidsattest, zal zich daar in de praktijk niet toe lenen.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:ah ok bedankt het is dus mogelijk
In theorie.
In praktijk krijg je dat niet geregeld.

Anonymous schreef: hoe kan de politie zien of het een A klasse of een B kasse is ?
- aan het gelijkvormigheidsattest
- aan het gele plaatje dat er al dan niet is
- aan de snelheid die de bromfiets echt rijdt.

Als dat niet allemaal mooi overeenstemt, ben jij de pineut ...
Plaats reactie