omgezet nederlands rijbewijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
caro-amazones

omgezet nederlands rijbewijs

Bericht door caro-amazones »

Hallo, ik ben nederlandse maar woonachtig in Belgie sinds 1993. In '97 heb ik mijn nederlands rijbewijs moeten omzetten naar een belgisch. A3 , B, E .
Ik wil graag gaan motorrijden , moet ik examen doen? Of, als ik het goed begrepen heb, kan ik een motor rijden kleiner dan 125 cm3? Het is niet geheel duidelijk. Alvast bedankt voor het antwoord!
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door wobotje »

caro-amazones schreef:Of, als ik het goed begrepen heb, kan ik een motor rijden kleiner dan 125 cm3?
Ja.
§2. Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.
Wil je met een zwaardere motor rijden, moet je wel theoretisch en praktisch examen afleggen.
lars

aanpassen rijbewijs

Bericht door lars »

Moet je dan alvorens je gaat rijden op een motor je rijbewijs laten aanpassen aan de voorwaarden (max 125cc etc)
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik begrijp je vraag niet goed.

Je moet een geldig rijbewijs (of voorlopig rijbewijs) hebben.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: omgezet nederlands rijbewijs

Bericht door Inazuma »

caro-amazones schreef:Hallo, ik ben nederlandse maar woonachtig in Belgie sinds 1993. In '97 heb ik mijn nederlands rijbewijs moeten omzetten naar een belgisch. A3 , B, E .
Ik wil graag gaan motorrijden , moet ik examen doen?
Als je een motor wil besturen van meer dan 125cc of meer dan 11 kW, dan moet je :

- het theoretische examen A met succes afleggen (na 6 uur opleiding via rijschool, ofwel leren op eigen initiatief, zoals op gratisrijbewijsonline.be )

- leren rijden via de rijschool en ofwel
-----> (minimaal) 8 uur rijlessen nemen, gevolgd door praktijkexamen
-----> 6 uur rijlessen volgen, en dan maximaal 1 jaar met een voorlopig rijbewijs A rondrijden, gevolgd door praktijkexamen

- definitief rijbewijs A afhalen na een geslaagd praktijkexamen.


Als je kan oefenen - lees : een motor ter beschikking hebt - is de combinatie rijschool + voorlopig rijbewijs een aanrader.


Motorrijden is erg anders dan autorijden.
Rijervaring met de auto helpt omdat je al verkeersinzicht hebt en de verkeerstekens al in je opneemt.


Of, als ik het goed begrepen heb, kan ik een motor rijden kleiner dan 125 cm3?
Ten hoogste 125cc EN ten hoogste 11 kW vermogen.
(125cc mag dus ook nog net)

Dat kan aangezien je je rijbewijs B langer dan 2 jaar bezit.

Je moet wel in België blijven met je lichte motorfiets dan :!:


Zelfs voor een lichte motorfiets zijn een paar vrijwillige lesuren bij de rijschool trouwens géén weggegooid geld.
Plaats reactie