PARLEMENTAIRE VRAAG
Vraag aan en antwoord van Etienne Schouppe naar aanleiding van de persmededeling van Gratis Rijbewijs Online
Parlement schreef:20 Vraag van de heer Jenne De Potter aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de eerste minister, over "het maximaal aantal te vervoeren personen tijdens de rijopleiding" (nr. 12477)
20 Question de M. Jenne De Potter au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au premier ministre, sur "le nombre maximum de personnes qui peuvent être transportées lors de l'apprentissage à la conduite" (n° 12477)
20.01 Jenne De Potter (CD&V): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de staatssecretaris, de hervorming van de rijopleiding die uw voorganger in 2006 doorvoerde, was op zijn zachtst gezegd nogal ongelukkig en was het voorwerp van veel kritiek. Gelukkig hebt u zich geëngageerd om een en ander recht te trekken, denk maar aan de beperking van de verlenging van het voorlopig rijbewijs. Verdere verbeteringen worden verwacht op basis van de resultaten van de werkgroep Rijopleiding van de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid.
Misschien kunt u van die gelegenheid gebruikmaken om een ander probleem weg te werken dat reeds enige tijd wordt aangekaart, namelijk de ongelijkheid in verband met het maximaal aantal te vervoeren personen in de verschillende systemen van rijopleiding.
De twee bestaande systemen laten de leerling toe om gedurende de periode van het voorlopig rijbewijs te rijden met één begeleider en maximaal één passagier. In het systeem van de rijopleiding met begeleider mag de kandidaat-bestuurder dus twee personen vervoeren, de begeleider en nog een extra passagier. In het andere systeem, waarbij de kandidaat-bestuurder opteert voor een praktijkopleiding van minimaal 20 uur, is er geen begeleider voorzien waardoor hij of zij in dit geval slechts één persoon mag vervoeren. Dit lijkt een oneerlijke scheeftrekking in het nadeel van de leerlingen die kiezen voor een professionele rijopleiding.
Ik wil hier zeker geen pleidooi houden voor het ongelimiteerd of zonder voorwaarden toelaten van passagiers. Dat zou geen goede zaak zijn in het kader van de verkeersveiligheid. Er zijn echter waarschijnlijk wel andere oplossingen mogelijk voor leerlingen die voor de praktijkopleiding kiezen om twee vaste begeleiders aan te duiden. Op die manier wordt niet alleen het hierboven geschetste probleem of ongelijkheid weggewerkt, maar ontstaat er tegelijkertijd een opportuniteit om ook na de praktijkopleiding de leerling een vaste begeleider te geven die hem of haar met raad en daad kan bijstaan.
Mijnheer de staatssecretaris, daarom heb ik volgende vragen aan u.
Bent u van mening dat er een ongelijkheid bestaat inzake het maximaal aantal te vervoeren personen tussen de leerling die opteert voor de rijopleiding met begeleider enerzijds en de leerling die kiest voor de rijopleiding zonder begeleider anderzijds?
Overweegt u om een oplossing uit te werken voor dit probleem? Zo ja, wat kan die oplossing inhouden en wanneer kan een aanpassing eventueel in voege treden?
Bij uitbreiding, wat is de stand van zaken in de werkgroep Rijopleiding van de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid in verband met de hervorming van de rijopleiding? Wanneer worden de eerste aanpassingen verwacht en wat zullen die precies inhouden?
20.02 Staatssecretaris Etienne Schouppe: Mijnheer de voorzitter, mijnheer De Potter, voor de goede orde zal ik nog eens het verschil uitleggen tussen het systeem van de rijschoolopleiding en het systeem van de vrije opleiding.
In de rijschoolopleiding mag men na 20 uur praktijkopleiding alleen rijden. Dat is in feite nog de fase van de oefenperiode, voor men het rijbewijsexamen aflegt. Tijdens die periode mag men één passagier meenemen die dan wel minstens 24 jaar oud moet zijn en over een rijbewijs B moet beschikken.
In de vrije opleiding gaat het over een kandidaat die nog moet beginnen te leren rijden met een begeleider die al minstens acht jaar over een rijbewijs moet beschikken. Naast die begeleider mag men dan nog één passagier meenemen.
Kortom, men mag in beide systemen één passagier meenemen, maar in de rijschoolopleiding mag men ook alleen rijden. Als men iemand meeneemt, moet die 24 jaar oud zijn en over een rijbewijs B beschikken. De bedoeling hiervan is duidelijk: een kandidaat-bestuurder die nog in zijn oefenperiode zit, mag nog niet rijden met om het even welke passagier of passagiers.
U suggereert mij om voor de rijschoolopleiding ook de mogelijkheid te openen om een of twee begeleiders aan te duiden. In principe zou dit moeten kunnen. Ik laat dit dan ook verder onderzoeken, in het kader van de wijzigingen die ik wil aanbrengen aan de huidige rijopleiding. Het ontwerp van KB waarmee enkele wijzigingen zouden worden aangebracht aan het aantal begeleiders en de duur van het voorlopig rijbewijs, is nog in bespreking met de Gewesten. De aanpassing kan dus in principe nog volgen.
Wat de resultaten van de werkgroep Rijopleiding van de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid betreft, het eindrapport is klaar, maar er moeten nog aantekeningen worden geplaatst door de verschillende belangenorganisaties die deel uitmaken van deze werkgroep.
20.03 Jenne De Potter (CD&V): Mijnheer de staatssecretaris, ik noteer dat u mijn voorstel toch in overweging wil nemen. Wanneer een leerling-bestuurder ervoor kiest om te rijden met de hulp van een begeleider mag hij naast die begeleider nog één persoon meenemen. Dat betekent dat als bijvoorbeeld de vader de begeleider is hij ook nog de moeder of een vriendin mag meenemen. Iemand die kiest voor een praktijkopleiding mag slechts één begeleider meenemen waardoor er eigenlijk een vorm van ongelijkheid bestaat. We zouden mensen die kiezen voor een praktijkopleiding bijvoorbeeld nog een extra begeleider kunnen laten kiezen zodat er ook twee mensen kunnen meerijden en er geen discussie over hoeft te bestaan dat enkel de vader of de moeder mee mag. Ik denk dat dit nuttig kan zijn om jonge mensen meer te begeleiden in hun rijervaring om op die manier de verkeersveiligheid te verhogen. In ieder geval bedankt dat u de suggestie wil meenemen.