Vragen i.v.m. de moto

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Astrid

Vragen i.v.m. de moto

Bericht door Astrid »

Hello!!

Ik ga maandag mijn theoretisch examen afleggen voor motorrijbewijs.

Ik had nog enkele vraagjes specifiek i.v.m. de motor.

De vraagjes komen er doordat ik in verschillende theorie, verschillende dingen lees... Dat maakt het natuurlijk onduidelijk!

* Mag je een voertuig inhalen (als er plaats is) op dezelfde rijstrook. Ik zou denken van niet. Het staat nergens uitdrukkelijk in de theorie. Maar in de oefening (op deze site) kwam het wel voor.

* Hoe moet je een bocht nemen. In de theorie op de site staat: zo dicht mogelijk bij de binnenlijn. In andere theorie staat bij inrijden naar midden, dan naar bocht toe en bij uitrijden weer naar midden.

* Je mag in een éénrichtingsstraat de hele rijbaan gebruiken, hé. Is dit misschien veranderd in de laatste jaren. Want andere theorie stelt dat je rechts moet rijden???

Ik had nog twee vraagjes i.v.m. theorie B rijbewijs:

* Mag je langs beide kanten parkeren in een éénrichtingsbaan met 2 rijstroken?

Bedankt alvast voor de tips, de bondige en overzichtelijke theorie op de site, de vragen...

Duimen jullie dat ik maandag slaag?!! Ik zal het zeker laten weten!

x Astrid
GRO
Administrator
Berichten: 12767
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Astrid schreef: Mag je een voertuig inhalen (als er plaats is) op dezelfde rijstrook. Ik zou denken van niet. Het staat nergens uitdrukkelijk in de theorie. Maar in de oefening (op deze site) kwam het wel voor.
Denk zelf even na Astrid:

Een bromfiets klasse B (= een voertuig) rijdt rechts op de rijstrook.
Jij wil die bromfiets inhalen. Wat ga je dan doen? Toch niet over de onderbroken witte streep naar de andere rijstrook enz...

Als je een voertuig inhaalt moet de zijdelingse afstand minstens 1 meter bedragen. Dat staat op de site hoor.
Astrid schreef: andere theorie
Jij schrijft regelmatig over andere theorie. Waar is dat?
Quote: Mag je langs beide kanten parkeren in een éénrichtingsbaan met 2 rijstroken?
Jij bedoelt dus als er een onderbroken witte streep is in het midden van de rijbaan
Neen, dan mag je helemaal niet op de rijstroken parkeren (zie theorie wegmarkeringen).
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Re: Vragen i.v.m. de moto

Bericht door Bertje »

Astrid schreef: * Mag je een voertuig inhalen (als er plaats is) op dezelfde rijstrook. Ik zou denken van niet. Het staat nergens uitdrukkelijk in de theorie. Maar in de oefening (op deze site) kwam het wel voor.
Artikel 16.5 zegt: "Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen"
Er wordt niet gesproken over de verplichting om zich naar een andere rijstrook te verplaatsen.

Astrid schreef: * Hoe moet je een bocht nemen. In de theorie op de site staat: zo dicht mogelijk bij de binnenlijn. In andere theorie staat bij inrijden naar midden, dan naar bocht toe en bij uitrijden weer naar midden.
Hierover vind ik geen wettelijke bepalingen, maar uiteraard moet het nemen van een bocht 'veilig' gebeuren maw je moet zo ver mogelijk vooruit in de bocht kunnen kijken en op voldoende afstand van het verkeer in andere rijstroken blijven. Volgens mij is de enige plaats waar dit mogelijk is op ongeveer 2/3 van de rechterrand van je rijstrook in een bocht naar rechts en op 1/3 in een bocht naar links.
Meer ervaren motorrijders hier hebben misschien een andere mening?

Astrid schreef: * Je mag in een éénrichtingsstraat de hele rijbaan gebruiken, hé. Is dit misschien veranderd in de laatste jaren. Want andere theorie stelt dat je rechts moet rijden???
Artikel 9.3.2 stelt dat je het volledige gedeelte van de rijbaan dat gereserveerd is voor jouw rijrichting mag gebruiken als er geen verdeling in rijstroken is. In een eenrichtingsstraat is de volledige rijbaan voor jou gereserveerd, dus daar mag je gelijk waar op de rijbaan rijden.
Astrid schreef: * Mag je langs beide kanten parkeren in een éénrichtingsbaan met 2 rijstroken?
Volgens Artikel 23.1 mag je op een rijbaan met eenrichtingsverkeer zowel links als rechts parkeren. Er wordt niet gesproken over een mogelijke verdeling van de rijbaan in rijstroken.
Aan de andere kant legt Artikel 25.1.9° een parkeerverbod op de rijbaan op, wanneer deze in rijstroken is verdeeld, zonder enige vermelding over rijrichting(en).
Objectief en logisch gezien spreken beide artikelen mi elkaar tegen voor deze specifieke situatie, tenzij er ergens gewichten of prioriteiten aan elk artikel worden toegekend, wat ik betwijfel.
Mij lijkt het veiligst om Artikel 25 te laten doorwegen en uit te gaan van een parkeerverbod.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Astrid:
Je schreef: Mag je een voertuig inhalen (als er plaats is) op dezelfde rijstrook.
Ja, dat mag, op voorwaarde dat je alle regels die op het inhalen van toepassing zijn, naleeft.

Bij filerijden mag je aldus bijvoorbeeld voertuigen die op de rechter rijstrook rijden, links inhalen op dezelfde rijstrook. Maar voertuigen die op de linkerrijstrook rijden, mag je op die rijstrook niet langs rechts inhalen.
Quote: Hoe moet je een bocht nemen.
Je moet een bocht zo ruim mogelijk nemen, dus met de grootst mogelijke straal.

Voorbeeld voor een weg met één rijstrook in elke richting:

Bocht naar rechts: zo dicht mogelijk tegen de middellijn van de rijbaan rijden bij het ingaan van de bocht, in het midden van de bocht zo dicht mogelijk tegen de rechterkant van de rijbaan rijden, bij het uitkomen van de bocht zo dicht mogelijk tegen de middellijn van de rijbaan rijden. Daarna herneem je je normale positie op 2/3 van de rechterkant van jouw weghelft.

Bocht naar links: zo dicht mogelijk tegen de rechterkant van de rijbaan rijden bij het ingaan van de bocht, in het midden van de bocht zo dicht mogelijk tegen de middellijn van de rijbaan rijden, bij het uitkomen van de bocht zo dicht mogelijk tegen de rechterkant van de rijbaan rijden. Daarna herneem je je normale positie op 2/3 van de rechterkant van jouw weghelft.

Het verschil met een bocht naar rechts is: zorg dat je in het midden van een bocht naar links, als je zo dicht mogelijk bij de middellijn van de rijbaan rijdt, door het overhellen naar links, niet zelf en met een deel van de motorfiets over die middellijn hangt, want dat kan zeer doen aan het koppeke als er een tegenligger aankomt.Om een haarspeldbocht zo ruim mogelijk te nemen, neem je hem volledig langs de buitenkant (links bij een bocht naar rechts, rechts bij een bocht naar links).
Quote: Je mag in een éénrichtingsstraat de hele rijbaan gebruiken, hé. Is dit misschien veranderd in de laatste jaren. Want andere theorie stelt dat je rechts moet rijden???
Ja, dit is inderdaad een tijdje geleden veranderd.

Je mag de hele breedte gebruiken van jouw deel van de rijbaan. In een eenrichtingsstraat is dat dus de hele rijbaan. Op een andere weg is dat jouw helft van de rijbaan of jouw rijstrook.

Rechtuit rijd je veilig op 2/3 van de rechterkant. Als je met meerdere motorrijders rijdt, rijden jullie geschrankt: de eerste op 2/3 van de rechterkant, de volgende op 1/3 van de rechterkant, enz. Zo vermijden jullie het aanrijden van je voorligger als er plots geremd wordt.

Zo dicht mogelijk bij de rechterkant van de rijbaan rijden is zeer gevaarlijk. Je nodigt daarmee andere bestuurders uit om je in te halen op plaatsen waar dit vanwege de beschikbare breedte onverantwoord is.

@ Bertje:

Artikel 23 geeft algemene regels voor het stilstaan en parkeren waar het toegelaten is. Artikel 25 geeft aan waar het sowieso verboden is te parkeren. Vermits je met beide artikels moet rekenà­ng houden, zou je dus kunnen stellen dat artikel 23 ondergeschikt is aan artikel 25. Immers, als het ergens verboden is te parkeren, dan hoef je niet meer na te gaan hoe je daar dan wel zou moeten parkeren als het niet verboden zou zijn.
Plaats reactie