Moto 70 cc

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Waarom is die snelheid eigenlijk toch nooit omhooggehaald naar de 50 sinds ze op de weg moeten rijden?
Bromfietsen hebben altijd al op de rijbaan moeten rijden op de talrijke wegen die niet uitgerust zijn met een fietspad.

Het zijn enkel de bromfietsen klasse B welke in de bebouwde kom niet meer op het fietspad mogen rijden. In de praktijk merk ik dat ze gewoon rijden waar het hen het best uitkomt, op de rijbaan of op het fietspad.

Vroeger mocht een bromfiets niet sneller dan 40 km/h kunnen rijden (het staat zo trouwens nog in het technisch reglement, dat men nagelaten heeft aan te passen), terwijl de auto's in de bebouwde kom tegen 60 km/h mochten rijden.

Snelheidscontroles gebeurden toen nog door het meten van de tijd tussen het overschrijden van twee rubberslangen die over het wegdek gespannen werden, en de auto's waren nog niet voorzien van ABS. Bij het naderen van die rubberslangen trapten velen het rempedaal even stevig in, zodat de wielen er geblokkeerd overschoven, en de rubberslangen in flarden uiteenvlogen. Leuke tijd!
Quote: als ze de brommers goed keuren en het praktijkexamen verzwaren dan zou het miisschien wel het verstandigst zijn om ze 70 km/uur te laten rijden op de baan (klasse C wellicht?).
Als ze de bromfietsen geregeld zouden keuren ... maar als onze kat een koe was, konden we ze melken bij de kachel, want daar zit ze meestal.

Er zijn enige tijd geleden stemmen opgegaan voor een verplichte periodieke keuring van de motorfietsen. Ongelooflijk hoeveel protest daartegen gekomen is!

Dan moet je niet vragen wat het zou zijn als men een periodieke keuring voor de bromfietsen zou willen invoeren.

Daar komt dan nog bij dat een periodieke technische keuring lang geen waterdichte garantie biedt dat het voertuig veilig is.

Als de motor van je auto bijvoorbeeld hapert bij het versnellen, is dat levensgevaarlijk bij het inhalen maar zoiets wordt totaal niet gecontroleerd op de keuring.

Vele keurders doen nog de moeite niet meer om het brandblusapparaat na te kijken, omdat ze weten dat wie een brandblusapparaat heeft waarvan de vervaldatum overschreden is, wel even met het brandblusapparaat van zijn buurman naar de keuring komt. Er zijn er zelfs die even andere wielen monteren om naar de keuring te komen als hun banden versleten zijn.

Om dan nog maar te zwijgen van de corruptie die zo nu en dan eens opduikt in de keuringsstations. Ik kocht ooit een tweedehandswagen van een handelaar in tweedehandswagens. Hij was ermee naar de keuring geweest, en had geen enkele opmerking gekregen. Zelf zou ik met die wagen nooit door de keuring geraakt zijn. Maar de handelaar in kwestie reed gemiddeld 8 wagens per dag voor bij dat keuringsstation, waar toen 8 keurders werkten. Reken maar uit wat het voor die mannen als bijverdienste betekende, als er &quotals bij toeval&quot nog maar 50 Euro tussen de papieren van elke wagen stak: 50 Euro per dag en per keurder, dus elke keurder ging op het einde van de maand met 1.000 Euro extra belastingvrij inkomen naar huis. Maar voor die handelaar was 50 Euro per wagen veel goedkoper dan hem in orde te stellen.

Kortom: de technische keuring is beter dan niets, maar biedt geen garantie dat een goedgekeurd voertuig ook wel degelijk veilig is.

Als je dan ziet welke veiligheidsnormen vele bromfietsers erop nahouden, dan is 45 km/h eigenlijk nog veel te snel.

Het is overigens niet alleen bij de technische keuring dat er soms wat minder nauw gekeken wordt. Moet je eens voorstellen: ik tekende het koopcontract voor voormelde wagen in Hasselt om 11:00 u., en om 16:30 u. belde de verkoper mij dat ik de wagen mocht komen halen. Op die tijd was hij met 3 wagens van Hasselt naar de douane in Genk geweest om ze in te voeren (ze kwamen uit Duitsland en stonden bij hem &quotin transit&quot, omdat hij vele wagens aan buitenlanders verkocht), vervolgens naar de invoerder in Brussel voor een gelijkvormigheidsattest, en ten slotte naar de keuring in Hasselt. Probeer jij maar eens dat op die tijd klaar te krijgen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Het is altijd mogelijk voor de overheid om goede keuringen te regelen.
Voer een kwaliteitskeurmerk in dat een bedrijf alleen krijgt als het heeft bewezen dat het goed werk levert en wat het bedrijf ook elk moment kwijt kan raken.
Lees in België: voer een kwaliteitskeurmerk in dat een bedrijf alleen krijgt als het de nodige politieke bindingen heeft.
Quote: Als je de jongeren de worst voorhoud dat ze 70 km/uur mogen rijden onder voorwaarde dat ze periodiek hun brommer (of na de aanschaf van een nieuwe brommer) laten keuren bij een erkende zaak, dan zal het protest snel afnemen.
Neen, dan laten ze hun brommer keuren op 70 km/h, en stellen hem daarbuiten op 100 km/h af.
Quote: In een andere topic las ik dat de meeste brommers gemaakt zijn om die snelheid zonder problemen aan te kunnen, immers in andere landen (Italië) mogen ze al lang met die snelheid rondrijden.
Daar rijden ze dan ook volgens het principe: zorg dat je nergens tegenaan rijdt. In België verwachten bestuurders van een bromfiets die met touwen aaneenhangt, evenwel nog altijd dat de andere bestuurders hen voorrang zullen verlenen.
Quote: Daarvoor dient dus het strengere praktijkexamen gekoppeld aan een strengere rijopleiding (meer lessen, meer voorwaarden). Dan kan je het kaf van het koren scheiden.
Geen probleem dus.
Toch wel. Na het rijexamen gelden die regels immers niet meer. Dan doe je maar wat je zelf nog veilig vindt.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Het is altijd mogelijk voor de overheid om goede keuringen te regelen.
Voer een kwaliteitskeurmerk in dat een bedrijf alleen krijgt als het heeft bewezen dat het goed werk levert en wat het bedrijf ook elk moment kwijt kan raken.

Als je de jongeren de worst voorhoud dat ze 70 km/uur mogen rijden onder voorwaarde dat ze periodiek hun brommer (of na de aanschaf van een nieuwe brommer) laten keuren bij een erkende zaak, dan zal het protest snel afnemen.
Het gaat mij natuurlijk vooral om de sterkte van de brommer. Kan het frame en wat niet nog meer die snelheid aan? Dat moeten ze bij de keuring uitzoeken.
In een andere topic las ik dat de meeste brommers gemaakt zijn om die snelheid zonder problemen aan te kunnen, immers in andere landen (Italië) mogen ze al lang met die snelheid rondrijden.


Quote: Als je dan ziet welke veiligheidsnormen vele bromfietsers erop nahouden, dan is 45 km/h eigenlijk nog veel te snel.
Daarvoor dient dus het strengere praktijkexamen gekoppeld aan een strengere rijopleiding (meer lessen, meer voorwaarden). Dan kan je het kaf van het koren scheiden.
Geen probleem dus.
Quote: Het is overigens niet alleen bij de technische keuring dat er soms wat minder nauw gekeken wordt. Moet je eens voorstellen: ik tekende het koopcontract voor voormelde wagen in Hasselt om 11:00 u., en om 16:30 u. belde de verkoper mij dat ik de wagen mocht komen halen. Op die tijd was hij met 3 wagens van Hasselt naar de douane in Genk geweest om ze in te voeren (ze kwamen uit Duitsland en stonden bij hem &quotin transit&quot, omdat hij vele wagens aan buitenlanders verkocht), vervolgens naar de invoerder in Brussel voor een gelijkvormigheidsattest, en ten slotte naar de keuring in Hasselt. Probeer jij maar eens dat op die tijd klaar te krijgen.
Tja


Quote: Snelheidscontroles gebeurden toen nog door het meten van de tijd tussen het overschrijden van twee rubberslangen die over het wegdek gespannen werden, en de auto's waren nog niet voorzien van ABS. Bij het naderen van die rubberslangen trapten velen het rempedaal even stevig in, zodat de wielen er geblokkeerd overschoven, en de rubberslangen in flarden uiteenvlogen. Leuke tijd!
Inderdaad erg grappig. Had je in Nederland ook nog veel in de jaren tachtig begin jaren negentig.
Quote: Bromfietsen hebben altijd al op de rijbaan moeten rijden op de talrijke wegen die niet uitgerust zijn met een fietspad.
Ik was even vergeten dat je hier in vlaanderen nog niet overal een fietspad hebt. Grote schande
Plaats reactie