Wat doen jullie in deze situatie?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
homer

Wat doen jullie in deze situatie?

Bericht door homer »

Hi

Ik heb vandaarnet zo'n rare situatie meegemaakt: ik stopte voor de verkeerslichten op een helling en zette mij op neutraal. Het licht sprong op groen, ik zet mij in eerste, alleen.. lukte het mij niet! Ik kreeg die stomme pook gewoon niet in versnelling, het leek wel geblokkeerd, en ik had mijn koppelingspedaal goed ingeduwd. Na zo'n 10 keer goed door te duwen, stak hij er gelukkig in. Ik was wel wat paniekerig aangezien ik nog maar een beginner ben en zenuwachtig wordt door een rij auto's achter mij. Dit was niet de eerste keer. Meestal in zo'n situatie (als er niets achter mij staat), rijdt ik een heel klein beetje achteruit en dan lukt het mij terug om die pook in 1ste te zetten of vertrek ik gewoon in 2de, maar op een helling durf ik dit zeker niet. Hebben andere mensen dit ook? En wat doen jullie in zo'n situatie? Mogen de 4 knipperlichten dan ondertussen aan?

Groetjes.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Misschien eens proberen hem terug in neutraal te zetten, koppeling terug laten komen. Daarna koppeling terug in en terug naar 1ste?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Freddie schreef:Misschien eens proberen hem terug in neutraal te zetten, koppeling terug laten komen. Daarna koppeling terug in en terug naar 1ste?
Dat is inderdaad de juiste oplossing. Het hoeft maar een fractie van een seconde te zijn dat je de koppeling laat opkomen.

homer, laat je niet opjagen door ongeduldigen achter jou. Dat zijn van die dingen die af en toe wel eens gebeuren. Even geduld, mijn pijp is bijna gevuld. :wink:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Freddie schreef:Misschien eens proberen hem terug in neutraal te zetten, koppeling terug laten komen. Daarna koppeling terug in en terug naar 1ste?
En ondertussen een fractie van een seconde je rempedaal lichtjes loslaten zodanig dat je voertuig een paar centimeter (minder dan 10cm is reeds voldoende) voor- of achteruit bold zodanig dat de tandwielen beter ineen passen.
Laat de gevaarslichten maar voor wat ze zijn want eens je de truck beet hebt is die opzetten langer werk dan hem in eerste te krijgen.
Tenzij je natuurlijk een echt probleem hebt met je voertuig.
homer

Bericht door homer »

Bedankt voor de tips, k'zal het eens proberen als het nog eens moest gebeuren.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wat doen jullie in deze situatie?

Bericht door Inazuma »

homer schreef: Na zo'n 10 keer goed door te duwen, stak hij er gelukkig in.
Nooit een versnellingsbak in de versnelling proberen te forceren.
Dat maakt het alleen maar erger op termijn.


Probeer de versnellingspook ook niet zelf in een soort "ferrari-schakelrooster" te wringen.

Je moet de versnellingspook alleen maar "geleiden" naar waar je 'm zo ongeveer wil hebben, dan valt die als vanzelf in de versnelling.



Wat doe je hier tegen :

Niet wringen dus ...

Pook in neutraal.
Koppeling even laten opkomen kan al voldoende zijn - volledig lossen en weer induwen zal dit eigenlijk altijd oplossen.



Een van de mogelijke oorzaken van dit verschijnsel is lang rijden met de hand op de versnellingspook.
Blijf van de versnellingspook af, behalve bij het schakelen.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Re: Wat doen jullie in deze situatie?

Bericht door JC »

Inazuma schreef: Een van de mogelijke oorzaken van dit verschijnsel is lang rijden met de hand op de versnellingspook.
Blijf van de versnellingspook af, behalve bij het schakelen.
Net daarom staat dit beschreven in de meeste handleidingen van wagens. Maar wie leest er nu nog handleidingen ? Bij mij is het eerste wat ik doe met een wagen waar ik nog niet mee gereden heb: RTFM.

Het is natuurlijk wel zeer 'cool' om met je hand op de versnellingspook te rijden. Zeker als je dan nog eens met mooi weer het raampje naar beneden draait en je elleboog naar buiten hangt. :lol:
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Wat doen jullie in deze situatie?

Bericht door Rafael »

JC schreef:Het is natuurlijk wel zeer 'cool' om met je hand op de versnellingspook te rijden. Zeker als je dan nog eens met mooi weer het raampje naar beneden draait en je elleboog naar buiten hangt. :lol:
Kameraad van mij heeft dit op de harde manier afgeleerd. Versnellingsbak naar de vaantjes...
homer

Bericht door homer »

Hey, ik had de situatie terug voor, en heb het geprobeerd zoals jullie zeiden: pook op neutraal, koppeling laten opkomen, koppeling ingeduwd, pook in 1ste en het werkt! Bedankt! Nu hoef ik niet meer met een bang hart te rijden.

btw: ik rijdt nooit met mijn hand op de pook.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

homer schreef:Hey, ik had de situatie terug voor, en heb het geprobeerd zoals jullie zeiden: pook op neutraal, koppeling laten opkomen, koppeling ingeduwd, pook in 1ste en het werkt! Bedankt! Nu hoef ik niet meer met een bang hart te rijden.
Blij van dienst te zijn geweest. :wink:
homer schreef:btw: ik rijdt nooit met mijn hand op de pook.
Prima. 8)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

homer schreef:Hey, ik had de situatie terug voor, en heb het geprobeerd zoals jullie zeiden:
Straf hé ;)

btw: ik rijdt nooit met mijn hand op de pook.
Mooi, houden zo.


Maar ben je de eerste / enige bestuurder van die auto :?:
homer

Bericht door homer »

Ik ben de engiste bestuurder van de wagen, maar niet de eerste. Het is een 2de handswagen en heeft al verscheidene voorgangers gehad.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

homer schreef:Ik ben de engiste bestuurder van de wagen, maar niet de eerste. Het is een 2de handswagen en heeft al verscheidene voorgangers gehad.
Probeer eens te zien wanneer dat fenomeen optreedt.
Kwestie van die omstandigheden daarna te vermijden.

Ik stopte voor de verkeerslichten op een helling en zette mij op neutraal.
Als je de versnellingsbak in neutraal zet, laat je dan ook de koppeling los of hou je die ingedrukt :?:
homer

Bericht door homer »

Ik laat hem los.
Plaats reactie