oltimer

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
ff

oltimer

Bericht door ff »

hallo heb een vraagje als je je verlopig rijbewijs gaat afleggen ,op je 17 jaar mag je dan met begeleider met een oltimer rijden die oltimer gekeurt is
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Het gaat volgens mij niet goed aflopen wanneer je je met een oldtimer aanmeldt bij een examencentrum.

Een oldtimer mag immers enkel onder bepaalde voorwaarden gebruikt worden:
- ter gelegenheid van manifestaties waarvoor toelating werd gegeven,
- om zich naar die manifestaties te begeven en
- voor proefritten met het oog op die manifestaties, enkel tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km.

Ik geloof niet echt dat een praktisch rij-examen onder deze voorwaarden valt...

7. De personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die sedert meer dan vijfentwintig jaar en de andere voertuigen die sedert meer dan dertig jaar in gebruik zijn genomen en slechts bij uitzondering op de openbare weg worden gebezigd ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties, uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven en die in het bezit zijn van de verklaring die aangevuld werd door de titularis en waarvan het model vastgesteld wordt door de Minister bevoegd voor het vervoer of zijn gemachtigde.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

en als ik mijn verlopig rijbewijs heb en we gaan bijvoorbeeld naar een meeting met oltimer gekeurde auto . mag dat want ik had gehoort dat je er maar mag met rijden vanaf 22 jaar ,hoop dat dit geen waar is want dit is een grote hobby van ons
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Je mag met je voorlopig rijbewijs B rijden met elk voertuig dat voldoet aan de voorwaarden voor rijbewijs B.
Let wel op de volgende beperkingen:

Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
Artikel 6
2° Het voertuig
:

a) moet behoren tot de categorie of subcategorie van voertuigen waarvoor het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is;
b) mag geen andere personen vervoeren dan deze bedoeld in artikel 9. (...)
c) mag in commercieel verband geen goederen vervoeren, behalve als de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs geldig voor de categorieën C of C + E of de subcategorieën C1 of C1 + E;
d) moet op de achterzijde en op een duidelijk zichtbare plaats uitgerust zijn met het teken «L», waarvan het model is bepaald door de Minister;
e) mag geen aanhangwagen trekken als het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is voor de categorie A, B, C of D of voor de subcategorie C1 of D1;
f) moet, tenzij de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider zoals bedoeld in artikel 4 van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B, voorzien zijn van :
als het gaat om een voertuig van de categorie B dat niet uitgerust is met een gesloten koetswerk, achteruitkijkspiegels binnen in het voertuig zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider ieder een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van links;
als het gaat om een voertuig van de categorie B uitgerust met een gesloten koetswerk of een voertuig van de categorie B+E, C, C+E, D, D+E of van de subcategorie C1, C1+E, D1 of D1+E, van rechtse buitenspiegels zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van rechts;
als het gaat om een voertuig van de categorie B of B+E, een parkeerrem gemakkelijk bereikbaar door de begeleider, tenzij het gaat om een voertuig dat speciaal aangepast is aan de handicap van de bestuurder of wanneer het gaat om een voertuig uitgerust met ten minste een bedrijfsreminrichting met twee remmen, zodanig dat de kandidaat en de begeleider ze ieder afzonderlijk kunnen bedienen terwijl de doelmatigheid voorgeschreven voor deze inrichting volledig behouden blijft ;


Voor een oldtimer gelden dan ook nog de regels die ik vooraf al aanhaalde.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:en als ik mijn verlopig rijbewijs heb en we gaan bijvoorbeeld naar een meeting met oltimer gekeurde auto . mag dat want ik had gehoort dat je er maar mag met rijden vanaf 22 jaar ,hoop dat dit geen waar is want dit is een grote hobby van ons
Dat zal dan denkelijk een voorwaarde zijn die opgelegd wordt door de verzekering.

Wettelijk is dat immers niet bepaald.
Plaats reactie