Rijbewijs B + A3???

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Flightster
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jun 2007, 13:40

Rijbewijs B + A3???

Bericht door Flightster »

Euhm, ja.. Ik ben dus vandaag mijn permanent rijbewijs gaan halen op de gemeente, en nu vroeg ik met hetvolgende af.. Onder de catergorieen van voertuigen waarvoor mijn rijbewijs in het NATIONALE VERKEER geldig is staat er dit:

A3
Van: 18-10-2007
Tot: Permanent

Wil dit nu zeggen dat ik ook met de motor mag rijden, of niet? Ik meen gehoord te hebben dat je hiervoor ook nog examen moet doen OF 2 jaar je rijbewijs moet hebben en snap dus niet waarom het wel gevalideerd is door mijn gemeente. Ik werd zelfs gevraagd of ik men A3 al had, waarop ik "nee" antwoorde, maar nu heb ik het er wel op staan :?


Any ideas?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

A3 is geldig voor bromfiets klasse B (geen motorfiets dus)

Je krijgt dit automatisch bij het rijbewijs B en je mag dus met een bromfiets rijden.

Proficiat met je slagen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs B + A3???

Bericht door Inazuma »

Flightster schreef: Wil dit nu zeggen dat ik ook met de motor mag rijden, of niet? Ik meen gehoord te hebben dat je hiervoor ook nog examen moet doen OF 2 jaar je rijbewijs moet hebben
A3 is zoals Benny al zei voor een bromfiets klasse B.


In zijn oneindige wijsheid heeft minister Landuyt - zelf scooterrijder - beslist dat wie zijn rijbewijs B twee jaar of langer in bezit heeft, ook wel in staat is om met een lichte motorfiets te rijden.

Een lichte motorfiets heeft een motor met max. 125cc en max. 11 kW vemogen, vaak terug te vinden in scooters.


Ik raad ten zeerste af om zonder rij-opleiding met een (lichte) motorfiets / scooter te gaan rijden, ook al mag het wettelijk dan (binnen België).

Een lichte motorfiets rijdt, stuurt, remt uiteindelijk hetzelfde als een grote, en heel anders dan een auto.
Plaats reactie