voorrang van rechts

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Biep

voorrang van rechts

Bericht door Biep »

Hoi allemaal! Ik heb een vraagje ivm voorrang van rechts. Bij het leren van de theorie was me alles duidelijk, en ik kon ook de vragen bij het hoofdstuk goed oplossen, tot ik bij vraag 50 kwam. Die en de volgende vijf vragen vond ik behoorlijk verwarrend. Je hebt dan te maken met een tram, en een stuk of vier andere weggebruikers. Er staan geen verkeersborden of politieagent, dus we gaan uit van de voorrang van rechts. De tram heeft zowiezo voorrang, dus die gaat eerst. Maar wie mag dan als eerste vertrekken? Van welke auto ga ik uit om de voorrang van rechts te bepalen??

Alvast bedankt!

PS: Complimenten voor de site!
Biep

voorrang van rechts

Bericht door Biep »

Het gaat bijv om dit plaatje:

Afbeelding

De oplossing hiervan is tram - B - fietser - A

Waarom mag auto B hier als eerste vertrekken (na de tram)? Als ik van auto A uitga, komt bv de fietser van rechts en mag die als eerste? En als ik van auto B uitga, komt A van rechts en mag die eerst? Zulke vragen brengen mij in de WAR. :roll:[/img]
Lotte
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 aug 2007, 18:30

Bericht door Lotte »

*Eerst dus sowieso de tram he.
* Dan auto B als tweede omdat auto A en dat fietserke dat bord met een X hebben en dus voorrang moeten verlenen.
* Dan hebt ge nog auto A en dat fietserke over. Fietserke komt van rechts voor auto A, dus mag eerstes gaan (als derde van heel den hoop dus)
* Tenslotte dan als laatste auto A.
Is da beetje duidelijk?
Biep

voorrang van rechts

Bericht door Biep »

Okeee dat is duidelijk. Alleen dat bord met een kruis erop betekent toch gewoon voorrang van rechts, dus geldt dat dan niet voor iedereen?

Ik zal een ander prentje erbij halen:

Afbeelding

Antwoord = tram - C - A - B

Tram gaat eerst, logisch. Voor iedereen geldt hetzelfde: voorrang van rechts. Waarom dan C eerst? Als ik bijvoorbeeld uitga van auto B, mag A eerst? En zo kan ik dus bezig blijven. :?
Lotte
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 aug 2007, 18:30

Bericht door Lotte »

Volgens mij zit je dan met het feit dat A en C allebei dezelfde richting uitwillen, en dat A daardoor eerst nog voorrang geeft aan C.
En B moet dan wachten tot A weg is?


ps: komt een kruispunt als dees echt voor??? :?
Biep

voorrang van rechts

Bericht door Biep »

In het echt weet ik niet, ik ga er maar van uit van wel. Op mijn examen zal het gegarandeerd wel voorkomen! :lol:

Die uitleg volg ik wel! Bedankt!

Afbeelding

Laat ik die er maar meteen bijgooien. Wat is dit??? :shock:
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: voorrang van rechts

Bericht door Rafael »

Biep schreef:Tram gaat eerst, logisch. Voor iedereen geldt hetzelfde: voorrang van rechts. Waarom dan C eerst? Als ik bijvoorbeeld uitga van auto B, mag A eerst? En zo kan ik dus bezig blijven. :?
De tram eerst, daar zijn we akkoord over?

Daarna moet auto B voorrang van rechts geven aan auto A, maar A moet ook weer voorrang geven aan C.

Dus, C eerst, daarna A, daarna B.
Biep schreef:In het echt weet ik niet, ik ga er maar van uit van wel. Op mijn examen zal het gegarandeerd wel voorkomen! :lol:

Die uitleg volg ik wel! Bedankt!

Afbeelding

Laat ik die er maar meteen bijgooien. Wat is dit??? :shock:
Dit is ook een simpele voorrang van rechts.

De fietser en auto B moeten voorrang van rechts geven aan auto A. Dus auto A mag als eerste.

Daarna blijven de fietser, en auto B over. De fietser gaat rechtdoor, en B slaat af. Dus, krijgt de fietser voorrang op A.

De oplossing: A - Fietser - B
Biep

voorrang van rechts

Bericht door Biep »

Ahhhhh okeeeeee. Nu ben ik er. Eigenlijk heel simpel allemaal. Ik denk te ver na! :lol: Heel erg bedankt voor de uitleg.

Bij dat laatste prentje denk ik dat ik in de war was door de vorm van het kruispunt. Het ziet er heel moeilijk uit, maar tis eigenlijk best eenvoudig.

Hartelijk bedankt nogmaals voor de uitleg, ik denk wel dat ik er kom nu. :D
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Tram eerst.

Wat blijft er dan nog over?
Auto C, A en B

- Rechts van B komt A
- Rechts van A komt C

Dus eerst mag C, dan A dan B
Lotte
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 aug 2007, 18:30

Bericht door Lotte »

Idd gwn best logisch redeneren, Biep, en gwn alle auto's eens afgaan en zien welk bord ze evtl voor zich hebben staan enal.

Eugeen, bestaat dat zo een kruispunt waar iedereen dat voorrangsbord met een x heeft?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Lotte schreef:Eugeen, bestaat dat zo een kruispunt waar iedereen dat voorrangsbord met een x heeft?
Vast wel. Maar meestal zonder de borden denk ik :-)
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Ik ken er hier zo eentje bij mij in de buurt :)
Zonder borden.
En dan komt iedereen op hetzelfde moment aan op dat kruispunt.

Altijd leuk ;)
Lotte
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 aug 2007, 18:30

Bericht door Lotte »

Ja zonder borden ken ik er hier idd ook wel een nu ik er aan denk :) Gwn 2 even belangrijke kleine weggetjes die bij elkaar komen, en waar iedereen voorrang van rechts heeft en er ook moet geven :)
Plaats reactie