Stilstaan op busstrook

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Samantha

Stilstaan op busstrook

Bericht door Samantha »

Hallo, ik had een vraagje. Volgens de site mag je op een busstrook niet stilstaat op parkeren, maar volgens het boekje van Flor Koninkx waarvan ik eerst geleerd heb, mag je er wél stilstaan. Ik ga maandag mijn theorie afleggen dus wil 100% zeker zijn

Ps. de site is écht goed
Lotte
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 aug 2007, 18:30

Bericht door Lotte »

't Is volgens mij gwn stilstaan om iemand uit of in te laten stappen zolang er geen bus op de strook staat of aankomt. :)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ps. de site is écht goed
Geloof dan de site.

Hoe zou je nu op een bustrook mogen gaan stilstaan (of parkeren) als je er niet mag rijden?

Ga je er dan met je auto naatoe vliegen? :lol:

Je mag op een bustrook enkel rijden als je op het eerstvolgende kruispunt wilt afslaan.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

't Is volgens mij gwn stilstaan om iemand uit of in te laten stappen
@ Lotte,

Stilstaan wil automatisch zeggen dat het is om iemand te laten in/uitstappen of goederen te laden/lossen.
Al de rest valt onder parkeren.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Maar er is wel een verschil tussen een BUSSTROOK en een BUSHALTE.

Tot op 15 meter voor en voorbij een BUSHALTE mag je wel stilstaan.

AfbeeldingHIER MAG HET NIET (BUSSTROOK)

AfbeeldingHIER MAG HET WEL (HALTE VOOR BUSSEN)

Het verschil tussen die twee vind je op de theoriepagina's
Lotte
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 aug 2007, 18:30

Bericht door Lotte »

Hmja ik heb te snel geantwoord, zoals je het toont zou ik het idd ook wel gezegd hebben. Toeme, goed het verschil nog eens bezien tssn halte en strook dus :) Ik bedoelde idd dat stilstaan aan een halte wel mag.
Kris81
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:54

Re: Stilstaan op busstrook

Bericht door Kris81 »

Samantha schreef:Hallo, ik had een vraagje. Volgens de site mag je op een busstrook niet stilstaat op parkeren, maar volgens het boekje van Flor Koninkx waarvan ik eerst geleerd heb, mag je er wél stilstaan. Ik ga maandag mijn theorie afleggen dus wil 100% zeker zijn

Ps. de site is écht goed
Aan een bushalte mag je eender waar stilstaan. (niet parkeren, maar dat is ook niet meer dan logisch)
Op een busstrook mag je niet rijden, behalve als je aan het volgende kruispunt rechtsaf moet slaan.
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Re: Stilstaan op busstrook

Bericht door klasina »

Kris81 schreef:
Aan een bushalte mag je eender waar stilstaan. (niet parkeren, maar dat is ook niet meer dan logisch)
Op een busstrook mag je niet rijden, behalve als je aan het volgende kruispunt rechtsaf moet slaan.
En dat is soms best verwarrend in een vraag verwerkt vind ik !!

Afbeelding

De bestuurder van de zwarte auto wil aan het eerstvolgende kruispunt rechtsaf slaan. Mag hij ook over de busstrook rijden?
A/ Ja.
B/ Neen.


Nee, hij mag niet op de busstrook rijden dacht ik, alleen om die afslag te nemen maar daar is 'ie nog niet. En dan zou er wel staan "Mag hij over de busstrook rijden als hij rechtsaf slaat" leek mij. Maar dat werd dus ook zo bedoeld blijkbaar...erg verwarrend als je het mij vraagt :roll:
Lotte
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 aug 2007, 18:30

Bericht door Lotte »

Ik vind deze vraag wel erg duidelijk gesteld hoor :?
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Re: Stilstaan op busstrook

Bericht door klasina »

klasina schreef: En dat is soms best verwarrend in een vraag verwerkt vind ik !!
Nee, hij mag niet op de busstrook rijden dacht ik, alleen om die afslag te nemen maar daar is 'ie nog niet. En dan zou er wel staan "Mag hij over de busstrook rijden als hij rechtsaf slaat" leek mij. Maar dat werd dus ook zo bedoeld blijkbaar...erg verwarrend als je het mij vraagt :roll:
8)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stilstaan op busstrook

Bericht door Inazuma »

klasina schreef: Afbeelding

De bestuurder van de zwarte auto wil aan het eerstvolgende kruispunt rechtsaf slaan. Mag hij ook over de busstrook rijden?
A/ Ja.
B/ Neen.


Nee, hij mag niet op de busstrook rijden dacht ik, alleen om die afslag te nemen maar daar is 'ie nog niet.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art72
72.5 De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.

Als je aan het eerstvolgende kruispunt via die bus-rijstrook rechts afslaat, moet je er zelfs gebruik van maken - je moet immers via de meest rechtsgelegen rijstrook rechtsaf slaan .
(Of voorsorteringspijlen moesten wat anders aangeven)

Zie
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art19



De interpretatie dat je niet in een bus-rijstrook mag rijden om te gaan stilstaan of wat anders te doen dan van richting te veranderen, is dan ook de strikte interpretatie van Art 72.5.


Overigens is er geen afstand voorzien waarover je de bus-rijstrook mag volgen - maar als je deze rijstrook blijft volgen voorbij een kruispunt, ben je daar niet van richting veranderd, en dat was nu net de voorwaarde om deze rijstrook te mogen gebruiken ...


Als ik dergelijke rijstrook gebruik - en dat kan over vele 100-en meters zijn - heb ik ALTIJD mijn richtingaanwijzer de ganse tijd aan staan.
Plaats reactie