Inhalen van meerdere voertuigen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Joskevermeulen
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2007, 17:21

Inhalen van meerdere voertuigen

Bericht door Joskevermeulen »

Mag je in één inhaalbeweging meerdere voertuigen die achter elkaar rijden inhalen?
Ik dacht dat je slecht één voertuig tegelijk mocht inhalen maar ik vind dit nergens terug.
Alvast bedankt.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dag Joke,

Ja hoor, dat mag.
Ik zal dat trouwens eens extra op de theoriepagina's plaatsen.
Joskevermeulen
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2007, 17:21

Bericht door Joskevermeulen »

Ik meende ergens opgevangen te hebben da dit niet mocht, vandaar mijn twijfels.
Ik bedoel dan niet op de autosnelweg of waar je meerdere rijstroken in dezelfde rijrichting hebt maar op een gewone baan met één rijstrook in elke richting.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Joske,

Jij hebt het bij het rechte eind, hoor man:
AR 16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.
Slechts in deze twee uitzonderingen op de regel mag je dus meerdere voertuigen in één keer inhalen.
Joskevermeulen
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2007, 17:21

Bericht door Joskevermeulen »

Heel hard bedankt voor de snelle reacties, tof forum trouwens.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Joskevermeulen schreef:Ik meende ergens opgevangen te hebben da dit niet mocht, vandaar mijn twijfels.
Het verwondert me niet dat je dat zou opgevangen hebben, het is een paar keer op TV vermeld door agenten , o.a. in "De Zware Voet" ...

Desondanks is het fout, en mag je volgens het hoogste rechtscollege ter zake wel degelijk meerdere voertuigen tegelijk inhalen :


Art. 16.6 Wegverkeersreglement van 1 december 1975 verbiedt niet dat méér dan één voertuig gelijktijdig links wordt ingehaald.
(Hof van Cassatie 06/05/1992 , 16/09/1986 )
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het verkeersreglement zegt dat je je plaats rechts opnieuw moet innemen zodra je zulks zonder bezwaar kan doen.

Dat houdt uiteraard in dat, als je je plaats rechts niet opnieuw kunt innemen zonder bezwaar na het inhalen van één voertuig (bijvoorbeeld wegens te geringe afstand tot zijn voorligger), je verder voertuigen mag blijven inhalen tot je je plaats rechts weer kunt innemen zonder bezwaar.

In die zin voegen de arresten van het Hof van Cassatie niets toe aan het verkeersreglement. Ze houden evenwel niet in dat je je plaats rechts niet opnieuw zou moeten innemen zodra je zulks zonder bezwaar kan doen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:Het verkeersreglement zegt dat je je plaats rechts opnieuw moet innemen zodra je zulks zonder bezwaar kan doen.

Dat houdt uiteraard in dat, als je je plaats rechts niet opnieuw kunt innemen zonder bezwaar na het inhalen van één voertuig (bijvoorbeeld wegens te geringe afstand tot zijn voorligger), je verder voertuigen mag blijven inhalen tot je je plaats rechts weer kunt innemen zonder bezwaar.
En je uiteraard ook verder zonder bezwaar veilig kan blijven inhalen ...

In die zin voegen de arresten van het Hof van Cassatie niets toe aan het verkeersreglement. Ze houden evenwel niet in dat je je plaats rechts niet opnieuw zou moeten innemen zodra je zulks zonder bezwaar kan doen.
De derde bepaling van Art 16.6 is eigenlijk bedoeld voor situaties waar je na het inhalen eigenlijk naar rechts zou kunnen, maar het eigenlijk te gek is om dat te doen daar je vlak nadien weer zou gaan inhalen.

Uiteraard doe je dat alleen op wegen waar je op je "inhaalrijstrook" geen tegenliggers hoeft te verwachten.
Plaats reactie