parkeren langs gele onderbroken lijn

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

parkeren langs gele onderbroken lijn

Bericht door Gast »

langs de gele onderbroken lijn is het verboden te parkeren op de rijbaan.
maar is het ook verboden te parkeren op de berm?
of bestaat dat niet en wordt deze lijn enkel getrokken naast een trottoir?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Zoals je schrijft: verboden te parkeren op de rijbaan.
Vermits naast deze lijn vaak een trottoir is, mag je daar dan natuurlijk ook niet parkeren.
Gast

Bericht door Gast »

dus als deze lijn langs een grasberm is getrokken mag je hierop wel parkeren.
als ik het goed begrijp.

bedankt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef:dus als deze lijn langs een grasberm is getrokken mag je hierop wel parkeren.
als ik het goed begrijp.

bedankt.
De grasberm is 9 op 10 een verhoogde berm waarop het parkeren binnen een bebouwde kom hoe dan ook verboden is.

Buiten een bebouwde kom zou je een kans maken op voorwaarde dat er geen gelijkgrondse berm aanwezig is.

Ik heb wel nog nooit zo iets gezien, dus moest je een plaats weten waar dit voorkomt mag je ons dit altijd laten weten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

eugeen schreef:Afbeelding
Hier ligt er wel een troittair naast en geen gelijkgrondse berm.
:wink:
De parking op zich kun je ook maar moeilijk een gelijkgrondse berm noemen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Op de rijbaan mag je niet parkeren wegens de gele onderbroken lijn en omdat dit te dicht is bij het kruispunt.

Of het nu een gelijkgrondse of verhoogde berm is maakt ook niet veel uit.
Je mag niet parkeren voor die parkeerplaatsen.
25.1.5° Het is verboden een voertuig te parkeren op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

sting schreef:Op de rijbaan mag je niet parkeren wegens de gele onderbroken lijn en omdat dit te dicht is bij het kruispunt.

Of het nu een gelijkgrondse of verhoogde berm is maakt ook niet veel uit.
Je mag niet parkeren voor die parkeerplaatsen.
25.1.5° Het is verboden een voertuig te parkeren op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;
Het valt op deze foto wel niet uit te maken of de toegang tot die parkeerplaatsen misschien aan de andere kant ligt. :wink:

Want zoals jij het bekijkt zou je moeten zeggen dat ze om op de parkeerplaatsen te komen over het troittoir moeten rijden en dat zie ik niet echt zitten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Want zoals jij het bekijkt zou je moeten zeggen dat ze om op de parkeerplaatsen te komen over het troittoir moeten rijden en dat zie ik niet echt zitten.
Voor talloze parkeerplaatsen en parkings moet je een weggedeelte oversteken waar je eigenlijk niet op mag rijden ...


De gele onderbroken streep geldt dus enkel op de rijbaan.

Buiten de rijbaan / op een berm mag je dan ook parkeren aan zo'n streep op voorwaarde dat er geen ander parkeerverbod overtreden wordt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Voor talloze parkeerplaatsen en parkings moet je een weggedeelte oversteken waar je eigenlijk niet op mag rijden ...
Ik kan er in mijn buurt nogthans geen vinden bij ons zijn de parkings voorzien van een oprit. :wink:
De gele onderbroken streep geldt dus enkel op de rijbaan.
Ben ik het zeker mee eens ik wou alleen aantonen dat je zelden een gele onderbroken streep ziet staan met daarachter een gelijkgrondse berm.
Buiten de rijbaan / op een berm mag je dan ook parkeren aan zo'n streep op voorwaarde dat er geen ander parkeerverbod overtreden wordt.

Dit was ook mijn standpunt maar dat ander parkeerverbod noemde ik dus een troittoir waar ik niet op mag parkeren of binnen een bebouwde kom op de verhoogde berm mag ik het ook niet.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Ben ik het zeker mee eens ik wou alleen aantonen dat je zelden een gele onderbroken streep ziet staan met daarachter een gelijkgrondse berm.
Klopt ook wel , maar desondanks ....

Tijdje geleden nog éne in de Vraagbaak gehad op wegcode.be, die opgeschreven was terwijl hij in een parkeerzone (cfr Art 75.2) stond.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art75#75.2

De parkeerzone is echter geen rijbaan ...
Plaats reactie