ff nieuwschierig :p

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
sophie^^
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2007, 22:09

ff nieuwschierig :p

Bericht door sophie^^ »

zijn er hier echt mensen die als ze hun theoretisch examen gaan afleggen GEEN fouten meer maken in de proefexamens ? :?
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Sophie,

Als je de theorie goed geleerd hebt via deze site, dan zou je al heel veel moeten kennen. De site is zo opgebouwd dat veel leerstof uit één hoofdstuk, in een ander hoofdstuk weer wordt herhaald.

Bij de theorie staat via (tip ex) aangegeven wat zeer belangrijk is voor het examen.

Als je de oefenvragen gemaakt hebt bij elk hoofdstuk en daarna nog eens de profexamens reeks per reeks, dan zou je bij de ad randum examens toch hoge scores moeten halen.

Er zijn veel jongeren die hier reeds gepost hebben dat ze op het echte examen 48 of 49 of 50/50 hebben gehaald.

Het belangrijkste is onze leermethode te volgen. Hier enkel proefexamens maken (mocht dat het geval zijn) is zeker geen garantie om te slagen.
Gast

ff antwoordje

Bericht door Gast »

ik ging er ook zeker niet vanuit dat ik door een paar proefexames te doe er zou geraken, maar ik blijf toch rond de score zitte van 45 en 43 enz :) maarja door is door e ; ) :) allesinds bedankt want dit is veel duidelijker dan de boek...Veel logischer ook uitgelegd ;) :d
Bedankt dus :) en ik zal zeker laten weten hoe het was en of ik al dan niet door ben ;)
Ook de examens via je gsm kaart met die code is zeer handig (en snel!!)

mvg, sophie
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je code geldt toch twee dagen.
Maak dan morgen zeker de examens nog eens. Eerst reeks per reeks, daarna ad randum.
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Re: ff antwoordje

Bericht door klasina »

Anonymous schreef:ik ging er ook zeker niet vanuit dat ik door een paar proefexames te doe er zou geraken, maar ik blijf toch rond de score zitte van 45 en 43 enz :) maarja door is door e ; ) :) a
Misschien ben ik een pietje precies hoor, maar ik probeer dus ook wel echt alles te kénnen en vooral...te snappen! Ik heb al een paar keer gehad dat ik wel het goede antwoord wist maar toch eigenlijk niet helemaal begreep hoe of waarom dat dan zo was. En samen met deze site en m'n leerboek zoek ik dat dan op omdat ik van mening ben dat je de theorie leert met een reden en niet enkel om snel je voorlopig rijbewijs op zak te hebben. Ik kruip straks achter het stuur met mijn man als begeleider maar ook nog eens met mijn dochtertje van 4 maanden op de achterbank. Als ik eenmaal mn rijbewijs B heb zal ik ook veel met haar op pad zijn en ik wil dat verantwoord doen. Of ik doe haar iets aan, of ik ontneem haar d'r moeder, ik moet er niet aan denken. Ik had veel sneller door mijn theorie kunnen gaan, maar ik heb er toch enkele weken over gedaan om het allemaal écht in mij op te nemen. Helaas kan ik enkel examen afleggen op vrijdag en lukt me dat pas over 2 weken maar als ik dan haal, weet ik ook dat het geen giswerk was en waar het echt over ging. Voor mij is dat de basis van alle rest, en eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dat dat voor iedereen zo hoort te zijn. En als ik het niet van de eerste keer hal had ik simpelweg teveel fouten en ken ik dus de leerstof niet goed genoeg. Heel jammer maar dan nog eens goed doornemen en een week later een nieuwe poging, het kost tenslotte ook geen godsvermogen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Proficiat met jouw aanpak, klasina. We merken helaas dat een aantal jongeren niet uit is op een grondige kennis van de regels om ongevallen te vermijden, doch enkel maar op het behalen van een rijbewijs.
Je schreef:Of ik doe haar iets aan, of ik ontneem haar d'r moeder
Je wil het vast ook niet moeten verwerken dat je een andere medemens één van zijn dierbaren voor de rest van zijn leven gehandicapt hebt of ontmomen hebt, ongeacht of je er al dan niet juridisch aansprakelijk voor gesteld wordt.
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Jozef schreef:Proficiat met jouw aanpak, klasina. We merken helaas dat een aantal jongeren niet uit is op een grondige kennis van de regels om ongevallen te vermijden, doch enkel maar op het behalen van een rijbewijs.
En zelfs al ken je de regels en volg je ze kan je nog evengoed in ongevallen terechtkomen. Als je ziet hoe weinig mensen zich aan de regels houden en hoeveel zotten er rondrijden.
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Bericht door klasina »

Ja helaas is dat zo scarface, maar ik wil zo iemand dus niet zijn en ik hoop dat er meer mensen zo over denken :) Inderdaad, wat Jozef ook zegt, ik wil mijn dochter niets aandoen of haar haar moeder ontnemen, maar ik wil iemand anders zijn kind of moeder of vader of geliefde ook niet ontnemen. Het verkeer is een risico, dat is een gegeven, de enige garantie om niet in het verkeer om te komen is je er niet in begeven. Maar dat is onrealistisch, en als je zo gaat denken kun je helemaal niks meer doen. Je kan ook je nek breken als je van de trap valt. Máár, je kan wel besluiten dat als je de weg opgaat, dat je dat verantwoord doet en zo weinig mogelijk onnodig risico neemt voor jezelf en een ander. En heel hard hopen dat andere mensen dat ook doen. Helaas doet niet iedereen dat, akkoord, maar er is de slogan 'verbeter de wereld begin bij jezelf', en zo is dit ook. Dus ja, ik wil geen moraalridder zijn en ik ben echt geen heilig boontje ofzo, maar ik hoop echt wel dat de mensen de theorie ook léren en niet op de gok snel hun theorie gaan halen om maar zo snel mogelijk de weg op te kunnen! Doe mij dat plezier, mijn dochter en alle andere mensen die wel goed voorbereid de weg op gaan.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Scarface schreef:En zelfs al ken je de regels en volg je ze kan je nog evengoed in ongevallen terechtkomen. Als je ziet hoe weinig mensen zich aan de regels houden en hoeveel zotten er rondrijden.
Je kan inderdaad nooit in een auto stappen en er zeker van zijn dat je er ook heelhuids weer zult uitstappen. Maar je hebt dat wel voor 80% in eigen handen.

Het spreekt vanzelf dat een grondige kennis van het verkeersreglement een eerste stap is. Maar dat is onvoldoende. Degelijke rijtechnieken en wagenbeheersing, het voorzien wat anderen mogelijk gaan verkeerd doen (anticiperen), en er zoveel mogelijk voor zorgen dat de fouten van de anderen niet tot ongevallen leiden (defensief rijgedrag) zijn noodzakelijke aanvullingen.

Geloof dus niet de gezegdes na een ongeval in de aard van "'t Is dat het zo moeten zijn heeft." De meerderheid van de ongevallen kun je vermijden. Voor de rest heb je een beetje geluk nodig, maar hoe minder je daarvan afhankelijk bent door een veilig rijgedrag, hoe kleinder de kans op een ongeval.

Geloof ook nooit dat de regen of de mist ongevallen veroorzaken. Ik heb het nog nooit geweten dat de regen of de mist twee auto's tegen elkaar duwt. Ongevallen ontstaan omdat bestuurders hun snelheid en veiligheidsafstand onvoldoende aanpassen aan de regen of de mist of er met geen of onvoldoende verlichting doorrijden.
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

klasina schreef:Dus ja, ik wil geen moraalridder zijn en ik ben echt geen heilig boontje ofzo, maar ik hoop echt wel dat de mensen de theorie ook léren en niet op de gok snel hun theorie gaan halen om maar zo snel mogelijk de weg op te kunnen! Doe mij dat plezier, mijn dochter en alle andere mensen die wel goed voorbereid de weg op gaan.
Uiteraard moet je de regels kennen als je je in het verkeer begeeft, maar (en Jozef heeft het ook al gezegd) het is niet omdat mensen de theorie perfect kennen dat ze daarom noodzakelijk beter gaan rijden. Theoretische kennis is een basis voor het verkeer, maar ik zou niet zeggen dat het de belangrijkste eigenschap is die een goed chauffeur nodig heeft. En daarmee wil ik niet minachtend zijn over het kennen van het verkeersreglement oid, maar ik zou me bij een beginnend chauffeur die 1000 examenvragen achter elkaar juist zou kunnen beantwoorden niet noodzakelijk veiliger voelen dan bij een beginnend chauffeur met even veel rijevaring die maar net geslaagd was op zijn theoretisch examen.
Aristoteles zei meer dan 2000 jaar geleden al: "Bij de dingen die je moet leren vooraleer je ze kan doen, leer je door te doen." Bij autorijden is het niet anders volgens mij. Voordat je baan opgaat moet je het verkeersreglement leren, alsook de techniek om een auto te besturen, maar goed en veilig autorijden leer je pas door het vaak te doen.
Jozef schreef:Je kan inderdaad nooit in een auto stappen en er zeker van zijn dat je er ook heelhuids weer zult uitstappen. Maar je hebt dat wel voor 80% in eigen handen.
Inderdaad.
Mijn vader zegt altijd: "Ge moet overdreven voorzichtig rijden. Ge moet in uw achterhoofd hebben da al de andere chauffeurs u dood willen"
Uiteraard is dat overdreven, maar de boodschap is duidelijk en bevat in mijn ogen wel degelijk een kern van waarheid.
Maar je zal maar pech hebben en in een geval terechtkomen dat tot die 20% behoort. Meer dan iemand die door een rood licht rijdt of even niet oplet en een file te laat opmerkt is er niet nodig. Vraag het maar aan de baby en diens grootmoeder die een paar maanden geleden werden doodgereden toen een camion een stopbord negeerde.
Rafael
Administrator
Berichten: 2646
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Scarface schreef:Meer dan iemand die door een rood licht rijdt...
Je zal mij nooit een kruispunt zien oprijden, zonder dat ik eerst alle richtingen nog extra heb nagekeken. Dat ik groen heb, wil voor mij niets zeggen.
Scarface schreef:... of even niet oplet en een file te laat opmerkt is er niet nodig.
Ook hier, de fout die iedereen maakt, is praktisch tegen de bumper van de voorligger gaan hangen. Je laat best ruime afstand open, zodat je zelf nog naar de berm of weet ik veel waar kan rijden als er achter je wat misloopt. Op zulke momenten ben ik meer geconcentreerd op wat achter mij gebeurd, dan op wat voor mij aan de hand is.

En daar heb ik laatst de vruchten van geplukt, een stom toeval. Voor mij staat een auto te wachten om links af te slaan, ik stond er een meter of 3 van af. Achter mij stond een andere wagen, keurig aan te schuiven. Maar de persoon daar achter, had te laat opgemerkt dat wij stil stonden, waardoor hij een noodstop moest uitvoeren. Piepende banden, ik 3 meter naar voor. Mijn achterligger bleef op dezelfde plaats staan, en had erg veel geluk. De persoon daar achter stond maar op enkele centimeters van zijn bumper stil. Net op het randje dus. Moest deze situatie zich niet in een bebouwde kom (ook al is dat geen garantie van de snelheid) hebben afgespeeld, was ik zonder twijfelen naar het fietspad uitgeweken als dat mogelijk zou zijn (Ik controleer alles achter me, dus de kans dat ik een fiets raak is klein.) want wat is nu die 3 meter... Moest er toch een ongeval uit verder komen, was er nog evenzeer een kans dat ik geraakt werd, enkel hoopte ik op een kleinere impact.
sophie^^
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2007, 22:09

eventjes iets uitklaren:)

Bericht door sophie^^ »

hey eventjes iets uitklaren :)
ik ben iemand die het moeilijk heeft met het theoretische gedeelte, op alle vlakken:) en ik ben dus ook al een hele tijd aan het leren voor het theorie examen. En ik zal zeker niet de persoon zijn die de weg op gaat om daar gevaarlijke toeren te gaan uithalen, en wat klasina zegt is zeker waar dat het een hele verantwoordelijkheid is met haar dochtertje in de wagen, ik ga over precies een jaar vandaag ook met mijn zusje mogen rondbollen, ook al een hele verantwoordelijkheid.
Mijn vader is een gestorven in een verkeersongeluk dus ik weet wat je zegt over het verliezen van je moeder of vader :wink:
Sommige mensen( gelijk ik ) halen 43 44 en zijn blij met die score...Het is zeker niet mijn bedoeling om onverantwoord en gevaarlijk te gaan rond "tjeeze" want ik weet wat daar het gevolg van kan zijn.
Het verkeer is inderdaad een risico maar je moet zorgen dat jij niet de risicofactor gaat worden...als je snapt wat ik bedoel...Je moet altijd alert zijn in het verkeer...En hoe je t ook draait of keert, er zullen altijd wel roekeloze mensen zijn he.
Maar bon, ga sewes vr mn theorie dus duimen maar he!

MVG, sophie
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wij duimen.
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Rafael schreef:Je zal mij nooit een kruispunt zien oprijden, zonder dat ik eerst alle richtingen nog extra heb nagekeken. Dat ik groen heb, wil voor mij niets zeggen.
Je kan moeilijk voor elk kruispunt met lichten of voor elk kruispunt waar jij voorrang hebt en de dwarsstraten stopborden hebben staan vertragen om te zien of er niemand aankomt he. Als je door een groen licht rijdt op bv. een baan waar je 70 mag, moet je al geluk hebben dat je van ver kan zien of er iemand aan komt rijden.
Inazuma
Berichten: 11373
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Scarface schreef: Je kan moeilijk voor elk kruispunt met lichten of voor elk kruispunt waar jij voorrang hebt en de dwarsstraten stopborden hebben staan vertragen om te zien of er niemand aankomt he. Als je door een groen licht rijdt op bv. een baan waar je 70 mag, moet je al geluk hebben dat je van ver kan zien of er iemand aan komt rijden.
Toch is dat eigenlijk wat er van je verwacht wordt ...
Vrij onrealistisch in het huidige verkeersgebeuren, maar nog steeds de verkeerswetgeving.
Je kan dat bij een ongeval steeds op je boterham krijgen ...
Plaats reactie