Vraagje ivm stopafstand etc

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Joke <3

Vraagje ivm stopafstand etc

Bericht door Joke <3 »

Hoii :)
Khad ff een vraagje over die stopafstand enzo..
Moet ge op het examen ook zo'n afstand kunnen
berekenen? Ik vind die tijd daar eigelijk wel heel
kort voor :S
xx
Koen058
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:53

Stopafstand

Bericht door Koen058 »

Hey. Toen ik mijn theorie leerde, stelde ik mij ook die vraag. Maar ik denk dat het het belangrijkste is om een idee te hebben van hoe lang het wel niet duurt voordat je stilstaat, want daar zou je van verschieten...
De precieze formules kent volgens mij bijna niemand (behalve dan de professionals :wink: ) heel z'n "rij-carrière" vanbuiten.
Op het examen heb je een aantal mogelijke antwoorden, 3 geloof ik, maar ik ben niet zeker. Die zijn, als ik het me goed herinner, vrij uiteenlopend, zodat je - ondanks rekenfoutjes bij hoofdrekenen - toch wel vrij zeker kan zijn van je antwoord.
Je kan natuurlijk altijd op safe spelen en die paar formuletjes vanbuiten leren de dag voor het examen :-) Succes!
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Bericht door klasina »

Ik kwam hier net om dezelfde vraag te stellen! Ik ken de formules ed, maar stopafstand berekenen in die paar seconden, dat lukt gewoon niet. M'n man raad me aan gewoon wat stopafstanden uit m'n hoofd te leren (zoals in het schema in de leerstof), bijvoorbeeld die van 120, 100, 70 km per uur..

Maar ik weet niet, wordt er nu verwacht dat je dit zo snel berekent of niet. Ik weet wat het allemaal is, ik ken de formules maar ik ben geen crack in zo supersnel hoofdrekenen hoor :lol:
Koen058
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:53

Bericht door Koen058 »

klasina schreef:Ik kwam hier net om dezelfde vraag te stellen! Ik ken de formules ed, maar stopafstand berekenen in die paar seconden, dat lukt gewoon niet. M'n man raad me aan gewoon wat stopafstanden uit m'n hoofd te leren (zoals in het schema in de leerstof), bijvoorbeeld die van 120, 100, 70 km per uur..

Maar ik weet niet, wordt er nu verwacht dat je dit zo snel berekent of niet. Ik weet wat het allemaal is, ik ken de formules maar ik ben geen crack in zo supersnel hoofdrekenen hoor :lol:
De vraag die ik kreeg was één van de standaard snelheden die je dus vanbuiten kan leren ja :-) Goede tip dus.
Joke <3

:)

Bericht door Joke <3 »

Koen058 schreef:
klasina schreef:Ik kwam hier net om dezelfde vraag te stellen! Ik ken de formules ed, maar stopafstand berekenen in die paar seconden, dat lukt gewoon niet. M'n man raad me aan gewoon wat stopafstanden uit m'n hoofd te leren (zoals in het schema in de leerstof), bijvoorbeeld die van 120, 100, 70 km per uur..

Maar ik weet niet, wordt er nu verwacht dat je dit zo snel berekent of niet. Ik weet wat het allemaal is, ik ken de formules maar ik ben geen crack in zo supersnel hoofdrekenen hoor :lol:
De vraag die ik kreeg was één van de standaard snelheden die je dus vanbuiten kan leren ja :-) Goede tip dus.
Okee, bedankt :mrgreen:
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Zorg zeker dat je de vragen die op de profexamens staan behoorlijk kunt oplossen.

Tijd om te gaan rekenen heb je niet. Een paar getallen kennen is wel handig.
Ralph
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 feb 2007, 17:47

Bericht door Ralph »

Zo moeilijk zijn die formules niet en je mag gerust afronden om met gemakkelijkere getallen te werken en de vragen zijn niet van de aard dat de mogelijke antwoorden bijvoorbeeld 98m, 100m en 103m zouden zijn, ze liggen steeds ver uiteen.
Daardoor is het inderdaad perfect mogelijk om de belangrijkste uit het hoofd te leren, maar let dan wel op het verschil tussen nat en droog, en rem-, stop- en reactieafstand.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Een andere vraag die er ook iets mee te maken kan hebben is dat ze je een beeld laten zien waarop een kruispunt staat met verkeerslichten die plots van groen naar oranje springen.

de vraag zou dan kunnen zijn "ik rij 50km/u en ben 20 meter van de lichten verwijderdt wat moet ik doen A) stoppen B) doorrijden C) dubbel voorzichtig doorrijden.

Je beseft het dan misschien niet maar ook door middel van zo een vraag gaat men dus na of je je stopafstand kunt berekenen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Bericht door klasina »

Juist, want zo eentje staat in de tussentijdse vragenronden bij de lesstof. Ik geloof dat je 70 km reed en nog 35 meter van het licht was verwijderd wanneer deze op oranje ging. Stoppen of verder rijden....ik had geen idee, en kon het ook niet berekenen zo snel dus.
Mijn man zei toen dus dat het voornamelijk over inschattingsvermogen gaat in zulke situaties, dat je achter het stuur tenslotte ook niet gaat zitten rekenen. Vandaar z'n tip om gewoon wat snelheden met bijbehorende stopafstanden te leren. Kan genoeg zijn voor het examen en is toch ook handig in de praktijk, zeker zo lang je nog niet echt veel rijervaring hebt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hou er dan wel rekening mee dat als je de conclusie trekt dat je niet meer kunt stoppen, je moet antwoorden dubbel voorzichtig verderrijden en niet gewoon doorrijden, want anders zit je nog met het foute antwoordt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Bericht door klasina »

Uh, de opties waren volgens mij stoppen of verder rijden als ik het met goed herinner. Het zijn toch meerkeuze antwoorden, dus als er staat verder rijden of stoppen kan ik niet antwoorden dubbel voorzichtig verderrijden...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Bij bijna alle meerkeuzevragen heb je 3 antwoorden onder de vorm van A,B of C het zou me verbazen als je er in dit geval maar 2 had maar het kan.
Zeg nooit nooit :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Bericht door klasina »

Onder het hoofdstuk [Lichten en Voorrang],
de eerste reeks van 20 vragen, vraag nummer 20:

Afbeelding

:wink:
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Klasina

We hadden daar nog een derde (belachelijke) optie kunnen zetten zoals bijvoorbeeld "C: wegvliegen", maar geef toe, dat had weinig zin hé.
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Bericht door klasina »

Helemaal mee eens Eugeen, maar het was een reactie op onderstaande opmerking, that's all :)
Benny Stinkens schreef:Bij bijna alle meerkeuzevragen heb je 3 antwoorden onder de vorm van A,B of C het zou me verbazen als je er in dit geval maar 2 had maar het kan. Zeg nooit nooit :wink:
Plaats reactie