busstrook

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
roosje
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2007, 16:07

busstrook

Bericht door roosje »

je rijdt op een baan met 3 rijstroken middenste rijstrook is een busbaan.
Jij wil links afslaan mag je dan op de bustrook blijven staan tot je kan afslaan of moet je op je eigen vak blijven wachten tot je kan afslaan (waarbij je dan ook achterliggend verkeer hindert)?
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je mag in Belgie op een busstrook rijden als je aan het eerstvolgende kruispunt linaf of rechtsaf wilt slaan.
Kaiser Sose

Bericht door Kaiser Sose »

Maar als 't geen busstrook is maar een "Byzonder Overrijdbare Bedding" mag je niet voorsorteren...
Let dus op de wegmarkeringen of op 't bord.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Kaiser Sose schreef:Let dus op de wegmarkeringen of op 't bord.
Let dus op de wegmarkeringen EN op het verkeersbord, niet "of"!
AR 2.8. "Bijzondere overrijdbare bedding": het deel van de openbare weg dat aan het verkeer van voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer is voorbehouden door middel van de wegmarkeringen bedoeld in de artikelen 72.6. en 77.8. en waarvan het begin is aangeduid door het verkeersbord F18.

De bijzondere overrijdbare bedding maakt geen deel uit van de rijbaan.
Afbeelding
Kaiser Sose

Bericht door Kaiser Sose »

:D
Ik dacht dat er ook foto's op het theoretisch examen bestonden waar het bord niet op te zien is...?
Kweenie of ze dan vernoemen dat 't wel om een byzonder overrijdbare bedding gaat?

Nog een vraagje Jozef...
Mag je volgens u dan wel voorsorteren op de dambordmarkeringen, ter hoogte van een kruispunt, op een byzonder overrijdbare bedding?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Kaiser Sose schreef:Mag je volgens u dan wel voorsorteren op de dambordmarkeringen, ter hoogte van een kruispunt, op een byzonder overrijdbare bedding?
Een voertuig dat de bijzonder overrijdbare bedding niet mag volgen, mag deze ook niet gebruiken om voor te sorteren op de dambordmarkeringen ter hoogte van een kruispunt.
AR 2.8. "Bijzondere overrijdbare bedding", het deel van de openbare weg dat aan het verkeer van voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer is voorbehouden ...
...
De bijzonder overrijdbare bedding maakt geen deel uit van de rijbaan.
AR 72.6.
...
De andere voertuigen mogen een bedding slechts dwarsen op een kruispunt of om een aanpalend eigendom te verlaten of te bereiken. Zij mogen er slechts gebruik van maken om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.
Het feit dat je van een BOB mag gebruik maken om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden, houdt niet in dat je er ook mag gebruik van maken om in te halen.
Kaiser Sose

Bericht door Kaiser Sose »

Ben ik mee akkoord.

Ik hoorde ooit iemand beweren ( politieman die les geeft aan andere politiemannen, :) ik hoor u al tandenknarsen) dat je wel mag voorsorteren op de dambordmarkering aan kruispunten, omdat in artikel 77.8 staat dat stilstaan en parkeren daarop verboden is...
"En wat niet verboden is mag dus wel" was zijn bewering...

Er staat nochtans in datzelfde artikel dat het een voorbehouden plaats afbakent voor geregelde diensten enz... dacht ik.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Kaiser Sose schreef:Ik hoorde ooit iemand beweren ( politieman die les geeft aan andere politiemannen, :) ik hoor u al tandenknarsen) dat je wel mag voorsorteren op de dambordmarkering aan kruispunten, omdat in artikel 77.8 staat dat stilstaan en parkeren daarop verboden is...
"En wat niet verboden is mag dus wel" was zijn bewering...
A.R. 2.8 stelt duidelijk dat een BOB voorbehouden is aan het verkeer van welbepaalde voertuigen. Op een kruispunt met een dambordmarkering loopt de BOB door, doch is enkel de wegmarkering ervan verschillend.

Als er in een restaurant een bordje "voorbehouden" op een tafel staat die niet voor jou gereserveerd is, dan ga je daar niet zitten, tenzij je een boer bent. Zo ook ga je niet met je auto rijden op delen van de openbare weg die voorbehouden zijn voor andere weggebruikers, tenzij het verkeersreglement het uitdrukkelijk toestaat.

Ik ga hier niet ingaan op mijn tandengeknars over de Belgische verkeerspolitie (het is al lang geen tandengeknars meer, het is véél erger), want het fatsoen weerhoudt me ervan om hier de enig passende woorden te schrijven voor wat Eugeen anders weer maar eens op zijn nek krijgt.

Open er evenwel gerust een draad over op het partnerforum van Christophoros, waar ik er niet op zal reageren met mijn overtalrijke persoonlijke extreem negatieve ervaringen, doch met objectieve argumenten.
Inazuma
Berichten: 11375
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Kaiser Sose schreef:Ben ik mee akkoord.

Ik hoorde ooit iemand beweren ( politieman die les geeft aan andere politiemannen, :) ik hoor u al tandenknarsen) dat je wel mag voorsorteren op de dambordmarkering aan kruispunten, omdat in artikel 77.8 staat dat stilstaan en parkeren daarop verboden is...
"En wat niet verboden is mag dus wel" was zijn bewering...

Er staat nochtans in datzelfde artikel dat het een voorbehouden plaats afbakent voor geregelde diensten enz... dacht ik.
Stilstaan dient bekeken te worden in de betekenis die de wegcode er aan geeft - niet als niet-in-beweging-zijnde .

Er is daar verder inderdaad niets mis mee - voor zover je de dambordmarkering / BOB dwarst, want ze volgen mag je immers normaal gezien niet.

Je hebt vergelijkbare situaties met dwarsende doorlopende voetpaden en dito fietspaden. Ook voor andere weggebruikers voorbehouden weggedeelten die je moet dwarsen ...

Wie veilig kan rijden zonder daar ooit eens op stil te staan, is voorwaar een artiest :!:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef
Stilstaan dient bekeken te worden in de betekenis die de wegcode er aan geeft - niet als niet-in-beweging-zijnde .
Wie veilig kan rijden zonder daar ooit eens op stil te staan, is voorwaar een artiest :!:
Ik denk dat jij hier wel een paar begrippen door elkaar haalt mijn beste :roll:

een Stilstaand voertuig is zeker niet het zelfde als een gestopt voertuig :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik ben ervan overtuigd dat Inazuma het verschil wel degelijk kent, maar het gebruik van het werkwoord stilstaan in twee verschillende betekenissen is inderdaad verwarrend.

Stilstaan:
AR 2.22. "Stilstaand voertuig": een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
AR 24: Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

...

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

...
Stoppen:
AR 40.5. De bestuurder mag een oversteekplaats voor voetgangers niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
AR 40ter: Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets ...
...
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Merk op dat dit laatste verbod dus niet geldt voor bestuurders van rijwielen en van bromfietsen.

Voorbeeld van een voertuig waarvoor het verbod niet geldt:

Afbeelding
Een vierwieliege bromfiets
Plaats reactie