King schreef: ↑11 aug 2023, 22:32
Dat valt te merken aan zen kennis als hij zegt dat het examen vroeger moeilijker was dan het nu is
De 5-punten vragen op theorie-examen - jarenlang afgeschaft - komen nog uit die dino-tijd.
Om te beginnen had je met een voorlopig rijbewijs indertijd 12 maanden om te slagen voor je praktijk
Geen 3 jaar zoals nu, die je nog kan verlengen met 1 jaar ...
De niet zo beste reputatie van de examinatoren komt ook uit die periode
Ze zijn aanzienlijk inschikkelijker tegenwoordig
Zolang je geen al te onnozele stoten doet
Ik heb er in Aartselaar (opgedoekt intussen, is nu Kontich) van de parking weten rijden, waar hun examen al meteen over was !
Daar stond een STOP-bord ...
Er was toen géén genade voor "foutjes in het begin"
Niet stoppen, was gelijk "game over"
In Hasselt hebben ze later de "buis-helling" gewoon uit de examenroutes gehaald
Er werd niet meer langs gereden
https://goo.gl/maps/ioBwdhR7WffRD7Pq6
Het is pittiger dan het lijkt
Soms was het daar aanschuiven achter de rijschoolauto's en de L-auto's
Iedereen kwam uiteraard langs daar oefenen
Examen was in 2 delen:
1 op afgesloten terrein
Als je niet slaagde, stopte het examen daar al meteen
1 op openbare weg
Als dat tegenviel, mocht je het deel "afgesloten terrein" nadien overslaan.
Parkeren in S ... nu gebeurt dat zonder iets achter je
Indertijd mochten we dat doen tussen hekken waar je geen bijster goed ruimtelijk zicht op had, met doorgaans 2m overschot (als je auto 4m was, wat toen nog een courante maat was, of 1,5x de lengte indien langer)
En best erg netjes in het midden zetten, want de 1m tussenafstand bestond toen ook al ...
Je moet nu ocharme 2 "manoeuvres in beweging" doen
Indertijd waren dat er al zeker 5, en ik denk dat ik er nog mis, die je allemaal moest doen
-achteruit rijden tussen paaltjes (0,5m breder dan je auto)
-voorwaarts garage in
-keren
-Parallel in S parkeren, maar dus zonder zee van ruimte achteraan
-vertrekken op helling
Als dat niet lukte, ging je dus niet eens de openbare weg op ...
Huidige examens op de weg zijn korter - te kort eigenlijk
Maar de "voorafgaande controles" waarbij je oa naar paar dingen moet wijzen, tellen mee voor die tijd
Dat het nu drukker is, klopt uiteraard, maar dat is ook een "goede" zaak: je komt aanzienlijk minder verkeerssituaties tegen, en meer andere weggebruikers die je "de weg" tonen.
Politiek zegt wel vaker dat ze de opleiding verstrengen, "de lat hoger leggen" ...
Wel, de lat lag nog maar 1 periode lager voor rijbewijs B:
Toen je je rijbewijs kon gaan afhalen zonder enig examen ...