Hoelang gemiddeld oefenen voor praktijkexamen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kath
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2023, 13:30

Hoelang gemiddeld oefenen voor praktijkexamen?

Bericht door Kath »

Hallo,

Ik heb net mijn 20 uur achter de rug, en vroeg me af na hoeveel tijd ongeveer de meesten hun eerste examen inplannen? Ik zou graag nu al mijn examen inplannen omdat de wachttijd 4-5 maanden is (Heverlee). Ik weet dat de tijd nodig om te slagen verschilt van persoon tot persoon en hoeveel je oefent, maar vind dit heel moeilijk om in te schatten. Het duurde wel even tijdens die 20 uur eer ik het schakelen onder de knie had. Tijdens mijn 20 uur had ik al 36M aangevraagd, dus na mijn 18M aan te vragen kan ik niet meer omwisselen. Met de lange wachttijd betekent dit dat ik dan maar 3 keer mijn rijexamen kan proberen, stel dat ik mijn eerste examen plan binnen 7 maanden ofzo.
Iemand die ervaringen/advies kan delen?

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Hoelang gemiddeld oefenen voor praktijkexamen?

Bericht door Inazuma »

Dat valt eender hoe niet zomaar in te schatten

Er is een groot verschil tussen bvb 4 maanden dagelijks gaan rijden, en vier maanden occasioneel eens in een auto springen ...

Na 6 maanden regelmatig oefenen zou 't toch stilaan moeten lukken
Indertijd kreeg je maar voor 12 maanden een voorlopig rijbewijs ... niet verlengbaar
Vlaanderen gaat minimum oefentijd naar 5 ipv 3 maanden brengen ...


Eender hoe wacht niet te lang om een datum te prikken met dergelijke wachttijden :!:
Hannah1999

Re: Hoelang gemiddeld oefenen voor praktijkexamen?

Bericht door Hannah1999 »

Hi! Dit is bij iedereen anders. Ik ken mensen die na slechts drie maanden oefenen hun rijbewijs behaalden, maar ook mensen die acht maanden oefenden en niet slaagden bij hun eerste poging.

Ik zou durven stellen dat je er klaar voor bent wanneer je alle manoeuvres iedere keer mooi kan uitvoeren (zonder angstig/onzeker te zijn), je ook vlotjes kan anticiperen op onverwachte situaties én wanneer je simpelweg relaxed achter je stuur zit zonder twijfels en/of vragen.

Ik zou zeker nog een tijdje oefenen na je 20 uur. Zelf heb ik ook 20 uur les gevolgd, een jaar geoefend en was ik er pas door vanaf mijn tweede poging. Ik raad je ook aan om (bijna) dagelijks te gaan rijden om gewoon te worden aan verkeersdrukte! Wees ook niet bang om fouten te maken, hoe vervelend het soms ook is; hier leer je van.

Veel succes!
King

Re: Hoelang gemiddeld oefenen voor praktijkexamen?

Bericht door King »

Kath schreef: 29 jul 2023, 14:05 Hallo,

Ik heb net mijn 20 uur achter de rug, en vroeg me af na hoeveel tijd ongeveer de meesten hun eerste examen inplannen? Ik zou graag nu al mijn examen inplannen omdat de wachttijd 4-5 maanden is (Heverlee). Ik weet dat de tijd nodig om te slagen verschilt van persoon tot persoon en hoeveel je oefent, maar vind dit heel moeilijk om in te schatten. Het duurde wel even tijdens die 20 uur eer ik het schakelen onder de knie had. Tijdens mijn 20 uur had ik al 36M aangevraagd, dus na mijn 18M aan te vragen kan ik niet meer omwisselen. Met de lange wachttijd betekent dit dat ik dan maar 3 keer mijn rijexamen kan proberen, stel dat ik mijn eerste examen plan binnen 7 maanden ofzo.
Iemand die ervaringen/advies kan delen?

Alvast bedankt!

Je kan voor het verlopen van je M18 nog 6 uur rijschool volgen endan krijg je een attest voor een aanvraag M12 wat geldt als een M36 met enig verschil dat dit maar een jaar geldig is dus je hebt die optie nog moest je niet slagen voor je praktijkexamen.
Kath
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jul 2023, 13:30

Re: Hoelang gemiddeld oefenen voor praktijkexamen?

Bericht door Kath »

Dankjewel voor de reacties! Daarmee kan ik verder :)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Hoelang gemiddeld oefenen voor praktijkexamen?

Bericht door Inazuma »

King schreef: 30 jul 2023, 14:07 Je kan voor het verlopen van je M18 nog 6 uur rijschool volgen endan krijg je een attest voor een aanvraag M12 wat geldt als een M36 met enig verschil dat dit maar een jaar geldig is dus je hebt die optie nog moest je niet slagen voor je praktijkexamen.
De opleiding om een voorlopig rijbewijs B M12 te kunnen krijgen, moet gebeuren NA het verlopen van het eerdere voorlopige rijbewijs B , M18 of M36 :!:

Direct gevolg vd wetgeving die VRB B M12 invoerde:

Artikel 5/1

§ 1. Na het verstrijken van de geldigheid van het voorlopig rijbewijs B, moet de kandidaat de scholing in een rijschool voortzetten en moet hij, om zich aan te bieden voor het praktisch examen, zes uur praktische lessen in een rijschool volgen.
Plaats reactie