"Gelegenheidsvoorrang"
Geplaatst: 23 feb 2023, 18:44
"Gelegenheidsvoorrang" is een term die niet in de Belgische wegcode voorkomt. In Nederland wordt de term regelmatig gebruikt. Als je de term Googelt in Belgische websites vind je slechts één vermeldenswaardig antwoord.
In dat zoekresultaat wordt gelegenheidsvoorrang als volgt omschreven:
"Bij verkeerssituaties waarbij meer dan twee voertuigen betrokken zijn, kan het voorkomen dat een voertuig gelegenheidsvoorrang kan krijgen. Hierbij leidt het elkaar verlenen van voorrang tot een cirkelredenering waarbij geen enkel voertuig in beweging mag komen omdat ze allemaal aan elkaar voorrang moeten verlenen. Een typisch voorbeeld is een kruispunt met vier rechtdoor rijdende auto's."
Deze inleiding brengt me tot de volgende situatie:
Je ziet een kruispunt waar de gewone voorrang van rechts geldt. Wie mag als eerste zijn weg vervolgen in de richting van de pijlen?
Mijn redenering is de volgende:
- 2 moet voorrang verlenen aan 1. (Art. 3.12: De bestuurder die naar links afslaat moet voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten.)
- 1 moet voorrang verlenen aan 3, en 3 moet voorrang verlenen aan 2. ( Art 12.3.1 voorrang aan rechts.)
Geen van de drie auto's heeft "meer voorrang" dan een andere. Hier is dus sprake van gelegenheidsvoorrang en de bestuurders moeten dus voorzichtig zijn en gezond boerenverstand gebruiken, bvb door een andere bestuurder teken te doen dat hij mag door komen.
Deze website omschrijft het als volgt:
"Uiteraard moeten de verkeersdeelnemers hierbij extra voorzichtig zijn omdat ze slechts op elkaars non-verbale communicatie kunnen terugvallen. Dit doet men vaak door voorzichtig naar voren te rijden en oogcontact met de andere bestuurder te maken; een knikje, duidelijk inhouden van de snelheid, opgestoken hand of in duisternis een lichtsignaal is vaak het teken dat er toestemming is, en dit kan eventueel als bedankje (knikje, gebaar) worden beantwoord. Gelegenheidsvoorrang kan men dus zien als een non-verbale pragmatische 'afspraak' tussen bestuurders die van de verkeersregels afwijkt."
Twee collega's van me waren een andere mening toegedaan en bleven volhouden dat volgens de Belgische wegcode de gele auto (nr 2) als eerste zou mogen door rijden. (Ze beweerden dat die exacte situatie voorkwam in een theorieboek.)
De tijd ontbrak ons om er verder op in te gaan. Daarom kom ik hier jullie mening vragen.
In dat zoekresultaat wordt gelegenheidsvoorrang als volgt omschreven:
"Bij verkeerssituaties waarbij meer dan twee voertuigen betrokken zijn, kan het voorkomen dat een voertuig gelegenheidsvoorrang kan krijgen. Hierbij leidt het elkaar verlenen van voorrang tot een cirkelredenering waarbij geen enkel voertuig in beweging mag komen omdat ze allemaal aan elkaar voorrang moeten verlenen. Een typisch voorbeeld is een kruispunt met vier rechtdoor rijdende auto's."
Deze inleiding brengt me tot de volgende situatie:
Je ziet een kruispunt waar de gewone voorrang van rechts geldt. Wie mag als eerste zijn weg vervolgen in de richting van de pijlen?
Mijn redenering is de volgende:
- 2 moet voorrang verlenen aan 1. (Art. 3.12: De bestuurder die naar links afslaat moet voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten.)
- 1 moet voorrang verlenen aan 3, en 3 moet voorrang verlenen aan 2. ( Art 12.3.1 voorrang aan rechts.)
Geen van de drie auto's heeft "meer voorrang" dan een andere. Hier is dus sprake van gelegenheidsvoorrang en de bestuurders moeten dus voorzichtig zijn en gezond boerenverstand gebruiken, bvb door een andere bestuurder teken te doen dat hij mag door komen.
Deze website omschrijft het als volgt:
"Uiteraard moeten de verkeersdeelnemers hierbij extra voorzichtig zijn omdat ze slechts op elkaars non-verbale communicatie kunnen terugvallen. Dit doet men vaak door voorzichtig naar voren te rijden en oogcontact met de andere bestuurder te maken; een knikje, duidelijk inhouden van de snelheid, opgestoken hand of in duisternis een lichtsignaal is vaak het teken dat er toestemming is, en dit kan eventueel als bedankje (knikje, gebaar) worden beantwoord. Gelegenheidsvoorrang kan men dus zien als een non-verbale pragmatische 'afspraak' tussen bestuurders die van de verkeersregels afwijkt."
Twee collega's van me waren een andere mening toegedaan en bleven volhouden dat volgens de Belgische wegcode de gele auto (nr 2) als eerste zou mogen door rijden. (Ze beweerden dat die exacte situatie voorkwam in een theorieboek.)
De tijd ontbrak ons om er verder op in te gaan. Daarom kom ik hier jullie mening vragen.