Voorafgaande controles en veiligheidsmaatregelen
Svenn, overigens nog een goede tip van de radiatordop, want dat zou ik zomaar kunnen doen. Dat zijn van die dingen waar je niet bij stilstaat als je geen ervaring hebt.
Nu heb ik inmiddels gelezen dat je minstens 10 minuten moet wachten voor je al die controles doet op een vlakke weg (dat laatste is logisch).
Nu heb ik inmiddels gelezen dat je minstens 10 minuten moet wachten voor je al die controles doet op een vlakke weg (dat laatste is logisch).
Bandendruk moet je voor zover ik weet sowieso controleren voor je vertrekt. Anders zijn je banden warmgereden, en ga je een foutief resultaat aflezen op je meettoestel.. Of mis ik de bal?svenn schreef: 2- ik zou die controles doen VOOR je de weg opgaat
=> als 't te weinig is, kan je er nog iets aan doen, eens je op weg bent, is 't te laat (brandstof, vloeistoffen en bandendruk bvb)
svenn
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Dat klopt, Rafael. Als je thuis vertrekt en tegen 50 km/h één kilometer verder naar een tankstation rijdt, zal de bandendruk nog niet noemenswaardig gewijzigd zijn. Maar als je stopt aan een tankstation langsheen een Duitse autosnelweg nadat je een half uurtje 200 km/h gereden hebt, zal de bandendruk merkelijk verhoogd zijn. In dit geval mag je dan ook geen lucht laten ontsnappen uit de banden, anders zal de druk te laag zijn zodra de banden afgekoeld zijn.
Als je de bandendruk controleert, doe het dan niet zo maar ongeveer. Beter een klein beetje teveel dan te weinig. En vooral zorgen voor dezelfde bandendruk op linker- en rechterwiel van eenzelfde as, en voor de juiste verhouding (meer of minder) tussen vooras en achteras. De wagen kan anders in een snel genomen bocht of bij sterk afremmen een ongewenst stuurgedrag vertonen.
Als je de bandendruk controleert, doe het dan niet zo maar ongeveer. Beter een klein beetje teveel dan te weinig. En vooral zorgen voor dezelfde bandendruk op linker- en rechterwiel van eenzelfde as, en voor de juiste verhouding (meer of minder) tussen vooras en achteras. De wagen kan anders in een snel genomen bocht of bij sterk afremmen een ongewenst stuurgedrag vertonen.