Voorrang van rechts

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
JR1981
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2012, 15:51

Voorrang van rechts

Bericht door JR1981 »

Na een tijdje met een begeleider te hebben gereden heb ik sinds kort een rijbewijs 18M via de rijschool. Ik ga nu regelmatig oefenen in Merksem, Schoten en Deurne aangezien ik in die regio woon en daar dus ook examen moet afleggen.
Nu zijn er straten (vb. Nieuwdreef in Merksem en Ruggeveldlaan in Deurne) waarbij alle straten die er op uitkomen voorrang van rechts hebben. In deze voorbeelden rijd ik max. 40 km/u om dan aan de zijstraten te vertragen tot circa 15 à 20 km/u en dan terug op te trekken. Ik doe dit om niet telkens te hoeven schakelen en omdat ik het comfortabeler rijden vind (niet om de haverklap optrekken naar 50 en dan terug vertragen). Nu heb ik hier enkele vragen bij:
1. Wordt dit door de examinator als foutief aanzien aangezien ik in principe wel 50 km/u mag rijden.
2. Het merendeel van de andere bestuurders vertraagt niet of nauwelijks aan de zijstraten waardoor ze regelmatig in mijn gat komen rijden en ik soms bang heb dat ze tegen mij gaan zitten als ik vertraag aan de volgende zijstraat. Hoe kan ik hier best mee omgaan aangezien ik mij op dergelijke momenten nogal opgejaagd voel. Ik veronderstel mij hier niets van aantrekken, vertragen aan elke zijstraat en indien nodig voorrang verlenen. Als men tegen mijn achterzijde botst is het toch de tegenpartij die in fout is?
3. Als ik op het examen zelf uit dergelijke zijstraat kom kan ik dan best tegen de examinator zeggen van ik weet dat ik voorrang heb maar ik neem het meestal niet omdat de bestuurders die mij voorrang moeten verlenen in veel gevallen zelfs niet vertragen aan deze zijstraten.
4. Zelfde vraag als vraag 2 maar dan met een tram achter mij. Ik weet dat een tram altijd voorrang heeft en enkel moet kijken naar de verkeerslichten en de bevelen van een bevoegd persoon. Maar wat als er een tram achter mij rijdt (dus niet op een BOB) en ik moet vertragen of stoppen om een voorrang van rechts te verlenen. Het is toch de tram die dan toch ook tijdig moet kunnen stoppen. Wat als de tram tegen mij rijdt? Ik moet toch de verkeersregels opvolgen dus de trambestuurder wordt in dergelijke gevallen toch in fout gesteld?
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorrang van rechts

Bericht door GRO »

Als ik op het examen zelf uit dergelijke zijstraat kom kan ik dan best tegen de examinator zeggen van ik weet dat ik voorrang heb maar ik neem het meestal niet omdat de bestuurders die mij voorrang moeten verlenen in veel gevallen zelfs niet vertragen aan deze zijstraten.
Dit is net hetzelfde alsof je tegen een examinator zou zegggen: het licht is groen, ik weet dat ik mag verderrijden, maar ik blijf staan want er moest eens iemand door het rood licht rijden.

Als je voorrang hebt moet je die in principe ook nemen. Niet gewoon zeggen dat je weet dat je voorrang hebt en hem dan niet nemen. De examinator zal denken dat je hem niet durft nemen. Ze zullen wel stoppen.
Maar wat als er een tram achter mij rijdt (dus niet op een BOB) en ik moet vertragen of stoppen om een voorrang van rechts te verlenen. Het is toch de tram die dan toch ook tijdig moet kunnen stoppen. Wat als de tram tegen mij rijdt? Ik moet toch de verkeersregels opvolgen dus de trambestuurder wordt in dergelijke gevallen toch in fout gesteld?
Als die achter jou rijdt, en jij moet stoppen, zal die uiteraard ook stoppen.


Ik heb de indruk dat al wat je hier vraagt (vb ook het max 40 km/uur rijden) te maken hebben met onzekerheid. Je moet geen problemen gaan veronderstellen die er niet zijn. Dat is ook normaal voor beginnende bestuurders. Door meer te oefenen gaat die onzekerheid langzaamaan verdwijnen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorrang van rechts

Bericht door bert.covens »

Als de andere jou voorrang dient te verlenen, dan verwacht de examinator dat je de voorrang neemt binnen alle perken van de veiligheid. Van zodra blijkt dat het té gevaarlijk wordt, is er geen enkele examinator die verwacht dat je jezelf te pletter zou rijden. Wel integendeel, die mens geraakt die avond liefst ook nog heelhuids thuis. Better safe than sorry. Dus NOOIT je voorrang manu militari beginnen af te dwingen. Dat zou immers in strijd met de verplichting om een kruispunt dubbel voorzichtig op te rijden.

Maar denk erom: een examinator is ook niet van gisteren. Hij merkt heus wel het verschil tussen iemand die geen onnodige risico's neemt, en iemand die z'n voorrangsregels niet kent en daarom overal zodanig lang gaat taffelen dat de tegenpartij vanzelf wel doorrijdt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang van rechts

Bericht door de rijprof »

Euh...de vragen die je stelt...had jij geen 20 uur rijles genomen?

1. voldoende vertragen en indien nodig moet je kunnen stoppen om voorrang aan rechts te verlenen,
net zoals je het met de rijschool hebt geleerd.

2. anticiperend rijden en vroeg genoeg op voorhand al zacht beginnen remmen om jouw achterligger tijdig te verwittigen (remlichten!). Als hij dan nog achterop jouw auto botst heb je hem tenminste tijdig verwittigd,
net zoals je het met de rijschool hebt geleerd.

3. Wanneer je aan een kruispunt met voorrang van rechts zelf van rechts komt, moet je ook voorzichtig zijn en kijken of je voorrang krijgt. Als de van links komende auto niet te snel rijdt en jou gezien heeft waardoor hij gemakkelijk kan stoppen is het best dat je voorrang neemt.
Als het onveilig wordt, blijf je best wachten,
net zoals je het met de rijschool hebt geleerd.

4. Als je moet aanschuiven in de file, kun je moeilijk je achterligger voorrang verlenen.
Als je aan een kruispunt komt waar je voorrang moet verlenen, kun je de tram niet voorlaten als die achter jou rijdt, tenzij er genoeg plaats is om wat opzij te rijden.
Rem anticiperend, zacht en veel op voorhand, want een tram stop niet op enkele meters,
net zoals je het met de rijschool hebt geleerd.

Ga ook eens langs bij http://www.derijprof.be" target="_blank > tips voor het praktijkexamen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Voorrang van rechts

Bericht door Gast »

JR1981 schreef:Na een tijdje met een begeleider te hebben gereden heb ik sinds kort een rijbewijs 18M via de rijschool. Ik ga nu regelmatig oefenen in Merksem, Schoten en Deurne aangezien ik in die regio woon en daar dus ook examen moet afleggen.
Nu zijn er straten (vb. Nieuwdreef in Merksem en Ruggeveldlaan in Deurne) waarbij alle straten die er op uitkomen voorrang van rechts hebben. In deze voorbeelden rijd ik max. 40 km/u om dan aan de zijstraten te vertragen tot circa 15 à 20 km/u en dan terug op te trekken. Ik doe dit om niet telkens te hoeven schakelen en omdat ik het comfortabeler rijden vind (niet om de haverklap optrekken naar 50 en dan terug vertragen). Nu heb ik hier enkele vragen bij:
1. Wordt dit door de examinator als foutief aanzien aangezien ik in principe wel 50 km/u mag rijden.
2. Het merendeel van de andere bestuurders vertraagt niet of nauwelijks aan de zijstraten waardoor ze regelmatig in mijn gat komen rijden en ik soms bang heb dat ze tegen mij gaan zitten als ik vertraag aan de volgende zijstraat. Hoe kan ik hier best mee omgaan aangezien ik mij op dergelijke momenten nogal opgejaagd voel. Ik veronderstel mij hier niets van aantrekken, vertragen aan elke zijstraat en indien nodig voorrang verlenen. Als men tegen mijn achterzijde botst is het toch de tegenpartij die in fout is?
3. Als ik op het examen zelf uit dergelijke zijstraat kom kan ik dan best tegen de examinator zeggen van ik weet dat ik voorrang heb maar ik neem het meestal niet omdat de bestuurders die mij voorrang moeten verlenen in veel gevallen zelfs niet vertragen aan deze zijstraten.
4. Zelfde vraag als vraag 2 maar dan met een tram achter mij. Ik weet dat een tram altijd voorrang heeft en enkel moet kijken naar de verkeerslichten en de bevelen van een bevoegd persoon. Maar wat als er een tram achter mij rijdt (dus niet op een BOB) en ik moet vertragen of stoppen om een voorrang van rechts te verlenen. Het is toch de tram die dan toch ook tijdig moet kunnen stoppen. Wat als de tram tegen mij rijdt? Ik moet toch de verkeersregels opvolgen dus de trambestuurder wordt in dergelijke gevallen toch in fout gesteld?


Goedeavond leerling.
Als je merkt dat deze straten eerder smal zijn of met aan een kand auto's geparkeerd..of eerder korte straten met vlug e zystraat is er geen enkele wetgeving die vernoemd dat u 50kmp moet rijden in korte zij straten of eerder smalle straten . probeer in iedergeval zoveel mogelijk in 2de te blijven . 1 ste enkel als men zodanig moet stoppen en terug moet vertrekken.
de eximinator ga na of de leerling de wegcode opvolgd. of de leerling veilig aan ht verkeer kan deelnemen. ver vooruit kijkend op wat kan gebeuren. Een tram heeft steeds voorang .al zyn er enkele uitzonderingen. indien je merkt dat in zo'n situatie komd verwitig je op voorhand met iets licht af te memmen ' zodanig dat de tram merkt dat u vertraagd. hou er ook rekening mee dat een brandweer een bevoegd persoon blijkt te zyn.e ht verkeer kan en mag stil leggen.kijk zeker geregeld in uw spiegels. ALR REGEL.
Algemene regel voorang rechts.of indien borden anders aangeven betrefd de voorangs regel. heel belangrijk laat aan de eximinator blijken dat u zelfzeker overkomd. e niet te veel denken achter ht stuur. je maakt u te onzeker met als dit gebeurd of dat kan gebeuren. u hbt rijschool gevolgd e een voorlopig ' als u niet goed kon rijden of een gevaar bleek kreeg u ook geen bekwaamheids attest . typke. tydens het rij examen stel je u iets nederig op. zie dat u verzorgd overkomd. typ. elke eximinator blijkt nu eenmaal anders in ht beoordelen . de eximinator wil enkel aanvoelen of u uw rijbewijs waardig bend . typke. blijf gewoon u zelf tydens ht rijden e luister naar de eximinator .vb. aan de lichten naar rechts. aan de rotonde de 2 de uitgang nemen.
aan de volgende lichten naar links. Zo zal ht gaan. ht kom op ht zelfde neer zoals uw instructeur ht u zegde tydens de 2 uur rijles. je maakt u te veel zorgen hoor. ht kan goed zyn dat u e gemakkelijke route krijgd hoor. ik ken vrienden die amper 20 minuten rij examen kregen. blijf gewoon u zelf e wacht niet te lang vo zo'n examen . naderhand denk je waar hb ik van wakker gelegen e. alles ht beste gewenst e laat ons zeker iets na hoe ht mag zyn verlopen hoor.
JR1981
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2012, 15:51

Re: Voorrang van rechts

Bericht door JR1981 »

Ik blijf het toch lastig vinden. Daarstraks toen ik van het werk naar huis reed weer. Ik kom uit een smal zijstraatje waar ik voorrang heb en blijf zoals men mij met de rijschool geleerd heeft traag vooruitbollen. Als ik niet tijdig had geremd had ik simpelweg een botsing met de bestuurder die van links kwam.
Dit probleem heb ik altijd bij iets bredere straten waar smallere zijstraatjes op uitkomen.
Wat later vertraag ik zelf voor een zijstraat (wel eenrichtingsverkeer maar er staat aangegeven dat fietsers uit beide richtingen kunnen komen) en een achterligger schiet mij voorbij en bekijkt mij of ik van een andere planeet kom.
Voor de rijprof --> het klopt inderdaad dat ik al die zaken met de rijschool geleerd heb en ik probeer ze ook zo in de praktijk te brengen. Ik word echter zenuwachtig als er iemand zeer dicht in mijn gat komt rijden, ik heb dan de neiging om zijstraten sneller voorbij te rijden maar dat kan ik natuurlijk beter niet doen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang van rechts

Bericht door de rijprof »

Voor de rijprof --> het klopt inderdaad dat ik al die zaken met de rijschool geleerd heb en ik probeer ze ook zo in de praktijk te brengen. Ik word echter zenuwachtig als er iemand zeer dicht in mijn gat komt rijden, ik heb dan de neiging om zijstraten sneller voorbij te rijden maar dat kan ik natuurlijk beter niet doen.
Inderdaad, doe het best zoals je het met de rijschool geleerd hebt.
Het rijgedrag van vele bestuurders is niet correct en zeker niet om als voorbeeld te nemen.
Zelfs voor een ervaren bestuurder, die correct rijdt, wordt je soms aanzien alsof je van een andere planeet komt.
Tracht eens correct voorrang te verlenen aan voetgangers op de Bisschoppenhoflaan? Gegarandeerd rijden er nog verschillende auto's voorbij, terwijl inhalen aan niet door verkeerslichten geregelde oversteekplaatsen verboden is.
Daarom is het ook heel belangrijk dat je ver kijkt zodat je anticiperend kunt remmen.
Als je b.v. een voetganger te laat opmerkt die daar veilig staat te wachten om over te steken, moet je ook geen noodstop doen want dat zou nog gevaarlijker zijn en dan heeft een examinator ook liever dat je in deze situatie doorrijdt.
M.a.w. als je een foutje maakt, maak het niet erger.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
vadim braye
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jan 2013, 13:31

Re: Voorrang van rechts

Bericht door vadim braye »

de rijprof schreef:
Voor de rijprof -->
Als je b.v. een voetganger te laat opmerkt die daar veilig staat te wachten om over te steken, moet je ook geen noodstop doen want dat zou nog gevaarlijker zijn en dan heeft een examinator ook liever dat je in deze situatie doorrijdt.
M.a.w. als je een foutje maakt, maak het niet erger.
beoordeeld de examinator hier niet slecht voor wegens niet stoppen voor een zebrapad waarop een voetganger wilt oversteken ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang van rechts

Bericht door de rijprof »

Zolang je daardoor de voetganger niet in gevaar brengt, zal je waarschijnlijk 'onvoldoende' krijgen.
1 x onvoldoende is nog steeds geslaagd.

Lees vooral mijn laatste zinnetje:
M.a.w. als je een foutje maakt, maak het niet erger.
Als je heel laat, brutaal zou remmen, zou er wel eens een achterligger achterop jouw auto kunnen knallen!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie