Pagina 1 van 2

toestand begeleider

Geplaatst: 25 dec 2010, 22:03
door Dreamer
Hey,
Ik heb mijn voorlopig rijbewijs behaald, en heb mijn ouders ingeschakeld om me te leren rijden.
Mijn moeder heeft echter haar been gebroken, en nu vroeg ik me af of ik dan mag rijden met haar als begeleider... Ik vond nergens echt een duidelijk antwoord.
Ik heb wel gelezen dat de begeleider gewoon dezelfde voorwaarden moet respecteren i.v.m. alcohol, maar moet men ook effectief in staat zijn om te rijden?
Natuurlijk kan ze nog steeds de handrem gebruiken als het nodig is...
Hopelijk krijg ik een duidelijk antwoord!

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 25 dec 2010, 23:03
door Stefan Peeters
Welk soort voorlopig rijbewijs heb je?
Kan je moeder een wagen besturen met dat gebroken been?

De handrem is geen probleem, die moet al een tijdje niet meer bereikbaar zijn voor de begeleider.

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 26 dec 2010, 12:35
door Dreamer
Ik heb een B-rijbewijs met vrije begeleider.
Ik vrees dat zij geen wagen kan besturen, aangezien het een auto met versnellingen is.. Eén been voor 3 pedalen is wat moeilijk denk ik :)

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 27 dec 2010, 08:56
door GRO
Je begeleider wordt beschouwd als een bestuurder.
Een bestuurder moet wettelijk in staat zijn om het voertuig te besturen.
Met een been in de plaaster kan dat meestal niet.

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 27 dec 2010, 12:06
door Inazuma
GRO schreef:Je begeleider wordt beschouwd als een bestuurder.
Kan je dat ergens mee hard maken ?
Ik ben dergelijke bepaling namelijk nog nooit tegengekomen in de wetgeving.

De begeleider mag uiteraard niet beschonken zijn (verkeerswet), maar ik vind nergens dat de begeleider tijdens het begeleiden, zelf fysiek in staat moet zijn het voertuig te besturen.

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 27 dec 2010, 18:57
door GRO
Het staat zoals zoveel weer niet letterlijk in de wet, maar het is mij ooit zo uitgelegd om volgende redenen.

Het is iemand die:
- Hij moet zorgen dat de originele booddocumenten aanwezig zijn en zijn identiteitspapieren en rijbewijs bij zich hebben.
- Hij moet zelfs 8 jaar een rijbewijs hebben;
- Nuchter moet zijn;
- Zijn volle aandacht moet hebben tijdens het rijgebeuren (geen dutje doen)
- Hij moet tijdens het rijden niet alleen erop toezien dat de leerling de juiste rijtechnieken gebruikt, maar ze ook aanleren.
- Tijdens de rijles mee verantwoordelijkheid heeft over wat de leerling doet en dat nauwlettend moet volgen (vandaar de extra achteruitkijkspiegel voor de begeleider) en zo mogelijk moet ingrijpen (bijsturen);
- Hij moet de leerling attent maken op verkeersborden en ingrijpen wanneer de leerling bijvoorbeeld een eenrichtingsstraat langs de verkeerde kant wil inrijden.
- Wanneer de leerling bestuurder door een plotse vlaag van stress niet meer durft te rijden, moet hij onmiddelijk de plaats van de bestuurder kunnen innemen en het voertuig verplaatsen of verder rijden en dus fysiek in orde zijn.

Daarom kan men hem moeilijk beschouwen als een passagier die toevallig 8 jaar een rijbewijs heeft en die tijdens de rit rustig de krant mag lezen en geen verantwoordelijkheid heeft.

Iemand die meerijdt met een leerling die een voorlopig rijbewijs 18 maanden heeft, mag de hele rit slapen, want dat is een PASSAGIER.

Stel dat een leerling een eenrichtingsstraat inrijdt en een ongeval veroorzaakt, dan wordt in eerste instantie het PV opgesteld op naam van de leerling bestuurder. Als het voor de rechtbank komt, dan kan de rechter beslissen in hoeverre de begeleider (of rijschoolinstructeur) mee verantwoordelijk is.

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 28 dec 2010, 15:26
door Inazuma
GRO schreef:Het staat zoals zoveel weer niet letterlijk in de wet, maar het is mij ooit zo uitgelegd om volgende redenen.
Het meeste daarvan staat gewoon nergens in de wetgeving ...
Het is iemand die:
- Hij moet zorgen dat de originele booddocumenten aanwezig zijn
Dat is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
Talloze uitspraken terzake (al is het dan niet in geval van rijopleiding)
en zijn identiteitspapieren en rijbewijs bij zich hebben.
ID moet iedereen vanaf 15 jaar bij hebben op de OW.
Rijbewijs bijhebben is een wettelijk opgelegde verplichting.
- Hij moet zelfs 8 jaar een rijbewijs hebben;
- Nuchter moet zijn;
Staan ook in de verkeerswetgeving.
En daarmee zijn we aan de laatste van de werkelijke verplichtingen gekomen ...
- Zijn volle aandacht moet hebben tijdens het rijgebeuren (geen dutje doen)
Hoe gek het ook mag zijn, deze verplichting staat nergens in de wetgeving.
Er is immers nergens bepaald hoe de vrije begeleiding mag of moet verlopen ...
Nergens zijn enige aandachts- of kwaliteitsnormen bepaald voor de begeleiding door amateurs .
- Hij moet tijdens het rijden niet alleen erop toezien dat de leerling de juiste rijtechnieken gebruikt, maar ze ook aanleren.
Dat is de bedoeling, maar ook hier staat er nergens hoe dat mag of niet mag.
- Tijdens de rijles mee verantwoordelijkheid heeft over wat de leerling doet en dat nauwlettend moet volgen (vandaar de extra achteruitkijkspiegel voor de begeleider) en zo mogelijk moet ingrijpen (bijsturen);
- Hij moet de leerling attent maken op verkeersborden en ingrijpen wanneer de leerling bijvoorbeeld een eenrichtingsstraat langs de verkeerde kant wil inrijden.
- Wanneer de leerling bestuurder door een plotse vlaag van stress niet meer durft te rijden, moet hij onmiddelijk de plaats van de bestuurder kunnen innemen en het voertuig verplaatsen of verder rijden en dus fysiek in orde zijn.
Zie hierboven.
Dergelijke vereisten staan uiteindelijk nergens beschreven, en men kan niet gestraft worden anders dan volgens de wet.
Men zou kunnen proberen via het burgerlijk wetboek, en een begeleider nalatigheid verwijten, maar in dat geval ligt de bewijslast volledig bij de klager.
Lees : zeer lastig te bewijzen.

Het zijn uiteraard allemaal dingen die je logischerwijze zou verwachten van een begeleider.
Maar ze worden niet opgelegd door de wetgeving, en niet bestraft indien niet opgevolgd.
Stel dat een leerling een eenrichtingsstraat inrijdt en een ongeval veroorzaakt, dan wordt in eerste instantie het PV opgesteld op naam van de leerling bestuurder. Als het voor de rechtbank komt, dan kan de rechter beslissen in hoeverre de begeleider (of rijschoolinstructeur) mee verantwoordelijk is.
Ik heb dat in het verleden al eens nagevraagd bij verzekeringskantoor en een rechtsbijstandverzekeraar.
Schijnt zo niet te gebeuren ...
De feitelijke bestuurder draait op voor de strafrechterlijke gevolgen.

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 28 dec 2010, 16:00
door bert.covens
Inazuma schreef:Ik heb dat in het verleden al eens nagevraagd bij verzekeringskantoor en een rechtsbijstandverzekeraar.
Schijnt zo niet te gebeuren ...
De feitelijke bestuurder draait op voor de strafrechterlijke gevolgen.
In de rijschool waar ik werk, is het wel degelijk de instructeur die de boete moet betalen als de auto bvb geflitst wordt. Daar gaat men er van uit dat de kandidaat de verantwoording nog niet ten volle kan dragen. Die moet namelijk alles nog moet leren, en bezit (logisch) nog geen rijbewijs. Men legt er dan de verantwoordelijkheid volledig bij de instructeur. Die wordt (uiteraard) geacht de verkeersregels te kennen, en correct te laten toepassen, desnoods via de dubbele bediening.

Enige uitzondering: tijdens een examenbegeleiding. Omdat men dan de kansen van de kandidaat niet meteen wil beknotten bij pakweg een kleine snelheidsoverschrijding. Maar de kandidaat wordt daar vooraf duidelijk van op de hoogte gesteld.

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 29 dec 2010, 05:43
door GRO
Stel dat een leerling een eenrichtingsstraat inrijdt en een ongeval veroorzaakt, dan wordt in eerste instantie het PV opgesteld op naam van de leerling bestuurder. Als het voor de rechtbank komt, dan kan de rechter beslissen in hoeverre de begeleider (of rijschoolinstructeur) mee verantwoordelijk is.
Heb dit ter info even gevraagd aan Dirk Deckx en hij bevestigt dit.

@ Inazuma
Mag men er werkelijk van uitgaan dat, wanneer iets niet letterlijk in de wet staat, het dan ook niet hoeft?

Ik heb gisteren de vraag of men een begeleider en/of rijschoolinstructeur ook moet beschouwen als een bestuurder van het voertuig aan enkele instanties voorgelegd:
- GOCA (Meent van niet, maar het is dan in ieder geval een passagier die wel bepaalde verantwoordelijkheden heeft. Bij een rijschoolinstructeur is het nog minder duidelijk, want die heeft vaak dubbele bediening. Voor antwoord doorverwezen naar fod gov)
- BIVV (moeilijke vraag. Doorverwezen naar fod gov)
- FOD GOV (nog geen antwoord)

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 29 dec 2010, 22:09
door Vertigo
Zoals ze mij vertelden wordt je als rij-instructeur als bestuurder beschouwd

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 04 jan 2011, 11:44
door Inazuma
Vertigo schreef:Zoals ze mij vertelden wordt je als rij-instructeur als bestuurder beschouwd
Het gaat hier niet over gebreveteerde rijschoolinstructeurs, maar om begeleiders.

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 04 jan 2011, 11:47
door Inazuma
GRO schreef: @ Inazuma
Mag men er werkelijk van uitgaan dat, wanneer iets niet letterlijk in de wet staat, het dan ook niet hoeft?
Je mag er van uitgaan dat je er dan ook niet voor veroordeeld kan worden.
Vervolgen kan men proberen ...

Het principe van een rechtsstaat is dat je slechts kan veroordeeld worden volgens de wet.
Wel, ik nodig iedereen uit de wettelijke bepalingen terzake te posten ...


Het is ook niet zo dat een gebroken been of arm betekent dat je je rijbewijs moet gaan inleveren wegens niet meer rijgeschikt , wat voor talloze andere - zelfs tijdelijke - medische problemen die de rijgeschiktheid beïnvloeden wel wettelijk verplicht is.
Daar bepaalt Art 8.3 dat je een voertuig niet meer mag besturen.
Over begeleiden is evenwel niets bepaald ...

Ik heb gisteren de vraag of men een begeleider en/of rijschoolinstructeur ook moet beschouwen als een bestuurder van het voertuig aan enkele instanties voorgelegd:
- GOCA (Meent van niet, maar het is dan in ieder geval een passagier die wel bepaalde verantwoordelijkheden heeft. Bij een rijschoolinstructeur is het nog minder duidelijk, want die heeft vaak dubbele bediening. Voor antwoord doorverwezen naar fod gov)
- BIVV (moeilijke vraag. Doorverwezen naar fod gov)
- FOD GOV (nog geen antwoord)
Verwondert me niets ...

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 04 jan 2011, 12:00
door de rijprof
Ik denk dat men een onderscheid moet maken tussen de bestuurder en wie er verantwoordelijk t.o.v. de werkgever is voor de goeie gang van zaken.
Ik heb nog geen tekst gezien waarbij een rij-instructeur de bestuurder is, maar hij/zij is wel verantwoordelijk t.o.v. de werkgever mocht er iets mislopen indien hij/zij het had kunnen voorkomen.

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 04 jan 2011, 12:20
door Vertigo
Inazuma schreef:
Vertigo schreef:Zoals ze mij vertelden wordt je als rij-instructeur als bestuurder beschouwd
Het gaat hier niet over gebreveteerde rijschoolinstructeurs, maar om begeleiders.
Wilde enkel duiding geven bij de tekst van GRO :

Ik heb gisteren de vraag of men een begeleider en/of rijschoolinstructeur ook moet beschouwen als een bestuurder van het voertuig aan enkele instanties voorgelegd:
- GOCA (Meent van niet, maar het is dan in ieder geval een passagier die wel bepaalde verantwoordelijkheden heeft. Bij een rijschoolinstructeur is het nog minder duidelijk, want die heeft vaak dubbele bediening. Voor antwoord doorverwezen naar fod gov)
- BIVV (moeilijke vraag. Doorverwezen naar fod gov)
- FOD GOV (nog geen antwoord)

Re: toestand begeleider

Geplaatst: 04 jan 2011, 22:24
door de rijprof
Vertigo schreef:Zoals ze mij vertelden wordt je als rij-instructeur als bestuurder beschouwd
Dan moeten diegenen die dat vertellen het maar eens onderbouwen a.d.h.v. wetteksten.
Ik heb hierover nog geen teksten gezien.