Vraagje over uitslag examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Roosjekers

Vraagje over uitslag examen

Bericht door Roosjekers »

Hey

Ik ben vandaag geslaagd voor mijn examen, maar zoals zovelen hier, wel de vraag wat al die uitleg nu precies betekend op het resultatenblad:

1. Bediening voertuig: Onvoldoende
1.3 startfouten (ben 3 keer stilgevallen...)
1.7 rem en vertragingstechniek (dat wist ik al, kheb het foutief aangeleerd aan mezelf...)

8. Snelheid en verkeersinzicht: Voorbehoud
8.10 Kruispunt - borden B 1-17 (M 9-10) (Geen idee wat dit betekend...)

OPmerkingen PE:
ECO - 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

Kan iemand verduidelijken wat dit allemaal betekend?
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Vraagje over uitslag examen

Bericht door wooter »

Roosjekers schreef: 8. Snelheid en verkeersinzicht: Voorbehoud
8.10 Kruispunt - borden B 1-17 (M 9-10) (Geen idee wat dit betekend...)
Je hebt bij het voorrang geven niet gelet op een fietspad met verkeer uit de twee richtingen.

http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /250-art67" target="_blank
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagje over uitslag examen

Bericht door de rijprof »

1. Bediening voertuig: Onvoldoende
lichten, ruitenwissers, ontwaseming, claxon, enz. niet weten te bedienen.
1.3 startfouten (ben 3 keer stilgevallen...)
1.7 rem en vertragingstechniek (dat wist ik al, kheb het foutief aangeleerd aan mezelf...)
Te weinig op de motor remmen en/of te vroeg het ontkoppelingspedaal indrukken. Gewoonlijk levert dit een buis op maar waarschijnlijk was het bij jou nog niet schandalig slecht.
8. Snelheid en verkeersinzicht: Voorbehoud
Onaangepaste snelheid. Dat kan te traag of te snel zijn.
Verkeersinzicht: meestal te laat (of te traag) op een situatie reageren en beslissen of te weinig overzicht.
8.10 Kruispunt - borden B 1-17 (M 9-10) (Geen idee wat dit betekend...)
Je moet altijd links en rechts kijken vóór je een fietspad gaat dwarsen.
OPmerkingen PE:
ECO - 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1
Niet erg ecologisch gereden.
Bv. de motor starten terwijl de examinator nog uitleg geeft = brandstofverspilling.
In een verkeerde versnelling rijden, meestal te hoog in de toerentallen blijven hangen = brandstofverspilling.
Motor laten draaien tijdens het uit- en instappen = brandstofverspilling.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Roosjekers

Re: Vraagje over uitslag examen

Bericht door Roosjekers »

Hey allemaal

Thanks!!! Is al veel duidelijker nu. Dat van de fietsers klopt inderdaad. Khad hier een straat met enkele richting en kmoest de tegenoverliggende straat inrijden. Niet naar rechts gekeken of er fietsers waren.

Bediening voertuig: nadeel als je met een Citroën hebt geoefend en in een andere wagen moet uitleggen. Mijn faren waren verkeerd (bij onze wagen is dat naar je toetrekken en dan blijven die opstaan, bij die van de rijschool moest ik die van mij wegduwen...)
Al de rest was juist volgens hem (kdacht nu ni dat er daar punten voor werden afgetrokken, maar blijkbaar wel...)

Mijn remtechniek, dat wist ik op voorhand, was niet in die mate slecht, omdat het al zo is ingeburgerd bij mijzelf dat ik dit goed kan opvangen...

Kan dus allemaal kloppen, maar ik ben er door, en dat is het belangrijkste. Kan ik ook verder blijven rijden en proberen mijn fouten te verbeteren.

Mercikes
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagje over uitslag examen

Bericht door de rijprof »

Tracht je remtechniek wat bij te schaven want een verkeerde remtechniek kan wel eens tot gevaarlijke toestanden leiden.

Klik ook eens >>> hier
en dan naar het hoofdstukje 'remmen, de juiste techniek' en 'terugschakelen' gaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sien1989
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2010, 20:15

Re: Vraagje over uitslag examen

Bericht door sien1989 »

Heb eens een vraagje

Kunt ge geslaagd zijn voor u praktijk examen als je niet goed geparkeerd hebt?

en nog een vraag als je in een straat rijd die maar breed genoeg is voor 1 auto door te rijden omdat aan uwe kant van de weg autos geparkeerd staan.
en er komt een tegenligger dan weet ik dat ik verplicht ben als er een open plek is mij tussen de geparkeerde autos te stallen maar als die plek niet breed genoeg is voor u daar even te zetten tot de auto voorbij gereden is moet je u er dan toch beetje schuins inzetten zodanig dat de auto toch door kan?
of moet je verder rijden?
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: Vraagje over uitslag examen

Bericht door Jetson »

sien1989 schreef:Heb eens een vraagje

Kunt ge geslaagd zijn voor u praktijk examen als je niet goed geparkeerd hebt?

en nog een vraag als je in een straat rijd die maar breed genoeg is voor 1 auto door te rijden omdat aan uwe kant van de weg autos geparkeerd staan.
en er komt een tegenligger dan weet ik dat ik verplicht ben als er een open plek is mij tussen de geparkeerde autos te stallen maar als die plek niet breed genoeg is voor u daar even te zetten tot de auto voorbij gereden is moet je u er dan toch beetje schuins inzetten zodanig dat de auto toch door kan?
of moet je verder rijden?
Hangt er van af hoe slecht... Als je over de boordsteen rijdt bv. zal dat beoordeeld worden als "slecht" en ben je sowieso gebuisd. Als je een kleinere fout maakt (bv. je staat een beetje scheef) zal dat misschien een "voorbehoud" opleveren en kan je je gewoon minder andere kleine fouten permitteren tijdens de rest van het examen.

Zoals jij het uitlegt zijn er voor jou dus geen andere opties dan ofwel schuin in dat gat tussen de auto's te gaan staan (half op het voetpad dan?) ofwel dat 1 van jullie achteruit rijdt om de andere door te laten? Zolang je niet op het voetpad of het fietspad moet gaan staan, lijkt me dat een betere optie dan gewoon wachten op de andere chauffeur...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagje over uitslag examen

Bericht door de rijprof »

Parkeren moet minstens voldoende zijn. Te ver van de boord of over de boord is slecht.
Te schuin, te dicht naast de auto, te veel onnodigen bewegingen maken, geen vloeiende S, onvoldoende rekening houden met andere weggebruikers, enz. kunnen je resultaat negatief beïnvloeden.

Leer gewoon goed parkeren en dan kun je gerust naar het examen.
Klik ook eens >>> hier

Wat betreft tegenliggers als de straat te smal is en auto's aan jouw kant geparkeerd staan.
Je moet heel ver kijken.
- Ofwel zie je een ruimte die groot genoeg is waar je wat opzij kunt en waar je zonder problemen kunt in- en uitrijden zodat jouw tegenligger vlot kan verder rijden.
- Ofwel, wacht je als je geen voldoende grote ruimte kunt zien.

Denk eraan dat als je auto schuin staat hij ook meer plaats inneemt in de breedte t.o.v. de tegenligger.
Dus niet proberen om in een te klein gaatje te kruipen. Vooraf wachten gaat meestal vlotter.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
inge.blanchaert
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2023, 16:03

Vraagje over uitslag examen

Bericht door inge.blanchaert »

Mijn zoon deed vandaag zijn rijexamen maar is niet geslaagd... We vragen ons af waar we meer op moeten oefenen tegen poging 2 ;-)

Resultaat: OW
1. Bediening van het voortuig: voorbehoud
1/2.00 achteruitkijkspiegel
1/5.00 schakelen
5. richtingsverandering: onvoldoende
5/1.00 zich vergewissen
5/5.00 snelheid
12. manoeuvres: onvoldoende
12/3 evenwijdig links/rechts parkeren tussen 2 voertuigen: onvoldoende
12/3/09 opstelling voertuig: onvoldoende
=> volgens de zoon stond hij "een beetje scheef" geparkeerd. Hoeveel scheef wordt er getolereerd of is het perfect recht???
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagje over uitslag examen

Bericht door de rijprof »

Je hebt toch een woordje uitleg gehad van de examinator.
Blijkbaar onvoldoende kijktechniek, aangepaste snelheid, schakelfouten en parkeren.
Parkeren moet op minder dan 30 cm met beide wielen van de boordsteenkant.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
inge.blanchaert
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2023, 16:03

Re: Vraagje over uitslag examen

Bericht door inge.blanchaert »

De zoon kreeg 'wat' uitleg, maar was heel vaag... Bedankt voor je reactie!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagje over uitslag examen

Bericht door de rijprof »

Je mag aan de examinator ook een vraag stellen als iets niet duidelijk is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie