electrische scooter /step/mini scooter

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Inazuma,
gaat het dan ook over bijvoorbeeld skates en éénwielers?
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Info i.v.m. scaters:

Kijk even op de site onder WEGGEBRUIKENS / VOETGANGERS
Daar staat alles uitgelegd i.v.m. skaters
Inazuma
Berichten: 11375
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Inazuma,
gaat het dan ook over bijvoorbeeld skates en éénwielers?
Eénwielers vallen onder de toestellen gelijkgesteld met voertuigen .
Skates kan je nog zien als een type rolschaatsen - en dat zijn specifieke gevallen onder deze toestellen gelijkgesteld met voertuigen

2.15.2. &quotToestellen gelijkgesteld met voertuigen&quot : zijn verplaatsingsmiddelen met wielen of wieltjes die uitsluitend met behulp van spierkracht door de gebruiker worden voortbewogen en die niet beantwoorden aan de bepaling over het rijwiel.

2.15.2.1° &quotrolschaatsen&quot, ook &quotrollers&quot genoemd, zijn schoeisel met wieltjes waarmee de gebruiker zich verplaatst.


Er komt over dergelijke voertuigen &quotkortelings&quot nieuwe wetgeving met een betere bepaling wat hun plaats op de weg is.
Zie ook met voorbehoud deze draad om te zien welke richting die ontwerpen uitgaan.
Inazuma
Berichten: 11375
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: electrische scooter /step/mini scooter

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Hallo ,m waar kan ik ergens de regelmentering vinden over het wel of niet rijden op de openbare weg met zo'n scooter/step ... weet iemand van jullie hier iets over ?
Wat bedoel je met scooter

Plaats op de weg, dat is Artikel 9 :

9.7.1. De gebruikers van rolschaatsen en steps die jonger zijn dan 16 jaar moeten het trottoir of de berm gebruiken wanneer deze aanwezig en bruikbaar zijn.

Bij het ontbreken van een trottoir of berm moeten zij het fietspad gebruiken indien dit aanwezig is.

Wanneer geen enkele van deze inrichtingen aanwezig is, is het gebruik van deze toestellen voor hen verboden, behalve in woonerven, erven, wegen voorbehouden voor voetgangers of fietsers, voetgangerszones en speelstraten.


9.7.2. Gebruikers van rolschaatsen en steps vanaf 16 jaar moeten de fietspaden gebruiken wanneer deze aanwezig zijn.

Bij het ontbreken van fietspaden :

*moeten zij de rechterkant van de rijbaan gebruiken wanneer de snelheid beperkt is tot maximum 30 km/u

*moeten zij de rechterkant van de rijbaan gebruiken of het trottoir of de berm wanneer de snelheid beperkt is tot maximum 50 km/u.

*moeten zij op de andere openbare wegen op het trottoir of de berm rijden als deze bruikbaar zijn en wanneer deze ontbreken, buiten de bebouwde kom, aan de rechterkant van de rijbaan op deze wegen zonder trottoir of berm, binnen de bebouwde kom, is het gebruik van deze toestellen voor hen verboden.



De reglementering hierover wijzigt naar verwachting kortelings - met een hele reeks bepalingen over allerhande voortbewegingstoestellen, zoals dat gaat heten.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

@Inazuma

Ik heb naar deze link gekeken. Ik ben blij dat de wetgever eindelijk eens rekening houdt met dit soort vervoersmiddelen/speelgoed/sport.

Ik zie wel nog 2 hiaten in het wetsvoorstel:
1. Er wordt van uit gegaan dat deze toestellen niet harder kunnen dan 15 km/uur. Misschien dat de gemiddelde stepper niet harder gaat dan 15 km/uur. Skaters daarentegen verplaatsen zich ongeveer even snel als de fietser. Skaters kunnen vrij gemakkelijk een gemiddelde snelheid van boven de 20 km/uur halen en de goede skaters halen, net als de goede fietsers, een gemiddelde snelheid van boven de 30 km/uur. In de praktijk zal dit hopelijk geen probleem geven aangezien skater en fietsers even hard gaan en elkaar dus niet al te veel hinderen.
2. De zelfbalancerende tweewielige elektronische toestellen waarop een voetganger zich rechtstaand kan voortbewegen (ms kan iemand het plaatje hier laten zien?) mogen niet harder dan stapvoets volgens dit wetsvoorstel. Als stapvoets betekent wat het woord suggereert dan is de maximaal toegestane snelheid ongeveer 7 km/uur.
Sluit dit aan bij de praktijk? Deze toestellen kunnen toch veel harder op een veilige manier. Ik weet dat ze in de VS al vrij veel op dit toestel rijden en dat ze daar ongeveer even hard gaan als fietsers. Wat is het nut van zo'n toestel al je jezelf daar slechts stapvoets mee mag voortbewegen. Dan kan je net zo goed gewoon wandelen, dat is nog beter voor jouw gezondheid ook.

Verder begrijp ik dat deze toestellen de status krijgen van voetganger of fietser alnaargelang de snelheden. Dat sluit dan weer bij de praktijk aan. Want je kan bijvoorbeeld niet prettig en veilig met 30 km/uur skaten op het trotoir.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

De laatste gast was ik. Weereens automatisch uitgelogd
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

electrische scooter /step/mini scooter

Bericht door gast »

Hallo ,m waar kan ik ergens de regelmentering vinden over het wel of niet rijden op de openbare weg met zo'n scooter/step ... weet iemand van jullie hier iets over ?
met dank,
Susie
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Inazuma, er staat duidelijk dat ik anonymous ben in de posting daaronder
Ik heb het niet voor niets zo geformuleerd: vervoersmiddel/sport/speelgoed
omdat het onderscheid niet altijd duidelijk is.
Skates kan je bijvoorbeeld zien als speelgoed omdat het een plezante manier is om je te verplaatsen, als een kindje dan ook nog van die goedkope Bart Smit skates aanheeft dan is het al snel speelgoed.
Als een vaardig iemand goede skates aanheeft en er serieus meet traint zoals wielrenners dat doen dan is het sport. Er is ook nog de categorie mensen die de skates als alternatief gebruikt voor het fietsen of het gewoon fun vindt. Ze rijden er ongeveer even hard mee en doen de middenlange afstanden die je normaal met de fiets doet doen zij met de skates.
Wanneer je deze middelen op die manier gebruikt dan is het toch geen speelgoed meer maar een volwaardig vervoersmiddel en hoort het ten volle thuis op de openbare weg.
Zelfde redenering kan je maken voor éénwielers of steps. Het is maar hoe je de middelen gebruikt en hoe vaardig je ermee bent.
Net als met fietsen dus
Als ik zie hoe sommige Chinezen fietsen in mijn stad (sorry JC , ik weet dat dat is omdat ze het niet gedaan hebben in delen van China), die gaan ook zwalkend over de weg met een tergend traag tempo van 15 km/uur.
Tolerantie, geven en nemen, leven en laten leven daar gaat het om.
Autopeds gaan inderdaad te langzaam maar let er op dat je daarom niet generaliseert.
Inazuma
Berichten: 11375
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:
Ik heb naar deze link gekeken. Ik ben blij dat de wetgever eindelijk eens rekening houdt met dit soort vervoersmiddelen/speelgoed/sport.
Mijn idee is dat speelgoed gewoon niet op de weg thuishoort, ook niet als het lijkt op een vervoermiddel.
Een goed voorbeeld van een slechte zaak zijn die driewielige trike &quotautopeds&quot waarmee je moet zwalpen om vooruit te gaan .
Quote:
Ik zie wel nog 2 hiaten in het wetsvoorstel:
Het zijn voorstellen waaraan nog gewerkt wordt.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Hallo ,
Bedankt voor de reakties!
Wanneer komt die nieuwe reglementering er ... weten jullie dat al?
Hieronder een link over welke modellen ik het heb.... mijn dochter is jong EN chronisch ziek , en met zo'n ding zou ze toch eens in de frisse buitenlucht kunnen komen zonder in een invalidewagen te moeten zitten... vandaar onze vraag ... ik vermoed dat de wetteksten die in het eerste antwoord staan dan voorlopig bindend zijn voor ons mochten we ons zoiets aanschaffen? Vermits we op de buiten wonen , is er geen echt probleem ,want we zitten niet in de bebouwde kom ... dus gewoon rechts van de rijweg en waar het mogelijk is op de berm of fietspad als ik het goed begrijp?
mvrgr,
Susie
http://www.kapaza.be/subcat/924/Brommer ... motor.html
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

@BBB:

De tijd van de fietsen is duidelijk voorbij in China, daar kan het nummertje &quotThere are 9 000 000 bicycles in Beijing&quot niks aan veranderen .

Wel ik zal het mijn eigen (slaperige) ogen mogen aanschouwen wanneer ik zondagmorgend uit het vliegtuig stap in Beijing.

Vier weken China gaan me gegarandeerd wat bijleren over verkeer, want het schijnt daar nogal een chaos te zijn.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik heb eens zo'n filmpje waar dit forum naar linkt hoe het verkeer in China is (ik dacht dat het China was), het zag er nogal druk en chaotisch uit. Het voordeel is dat iedereen daardoor erg goed oplet.

Leuk nummer dat &quotThere are 9 000 000 bicycles in Beijing&quot, maar ze hadden daar net zo goed van kunnen maken &quotThere are 20 000 000 bicycles in the Netherlands&quot. Dat klinkt toch al heel wat imponerender, niet?
Moeten de Nederlanders zich nu beledigd voelen dat ze daar niet van spreken terwijl wij veel meer fietsen hebben onder iets meer inwoners?


Wat vroeg wellicht maar alvast veel plezier in Beijing
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Bwa, ik heb zelf ook 3 fietsen, dit zou zelfs iets boven het nederlandse gemiddelde per persoon zijn.

Beijing zal slechts een kort stuk van de reis zijn. Na enkele dagen trek ik verder naar Xi'an en verder naar Baoji.
Als ik de tijd vindt ga ik nog wat zweefvliegen in Da Tong.

Alle verplaatsingen binnen China gaan echter met openbaar vervoer gebeuren (vnl. trein). Misschien dat ik me eraan waag om in Baoji auto te rijden.
Inazuma
Berichten: 11375
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Susie schreef: Hallo ,
ik vermoed dat de wetteksten die in het eerste antwoord staan dan voorlopig bindend zijn voor ons mochten we ons zoiets aanschaffen? Vermits we op de buiten wonen , is er geen echt probleem ,want we zitten niet in de bebouwde kom ...
Zoals ook al op wegcode.be gepost : zonder PVG / gelijkvormigheidsattest voor een bromfiets mogen die dingen onder de huidige wetgeving absoluut niet de openbare weg op.


Er is overigens niets verkeerd aan een invalidewagen als dat betekent dat je dochter zich daarmee wat in de buitenlucht kan begeven.

Er is natuurlijk de psychologische faktor om geen rolstoel te willen, maar ze gaat daarmee als verkeersdeelneemster wel veel meer begrip krijgen van andere weggebruikers dan op zo'n elektrische trottinette
Plaats reactie