Wegmarkering / parkeren

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Mag ik nog een extra informatie:

De 12, is dat een gewone weg, of een autoweg?
koen
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 feb 2006, 00:00

Bericht door koen »

eugeen schreef: Mag ik nog een extra informatie:

De 12, is dat een gewone weg, of een autoweg?
De N12 is een secundaire gewestweg met 3 baanvakken, waarvan het middenste baanvak gearceerd is (niet voor gebruik is). De afslagstroken bevinden zich hier uiteraard wel.
En ja dit is een voorangsweg voorzien van de borden B9.

Koen
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Koen,

Ik meen dat een automobilist naast de witte doorlopende lijn die de rand van de rijbaan aangeeft mag parkeren behalve als er door verkeersborden een parkeerverbod wordt opgelegd.

Parkeren mag immers op de gelijkgrondse berm. En in dit geval is het een niet verharde gelijkgrondse berm.

De breedte waarin de doorlopende strepen worden gekleurd die de rand van de rijbaan aangeven, zijn punten waar de wegbeheerder rekening moet mee houden. Ik denk niet dat het de bedoeling is van de wegcode dat een autobestuurder constant moet uitstappen met een meter om de breedte hiervan te gaan meten.
koen
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 feb 2006, 00:00

Bericht door koen »

Dus een automobilist mag dus volgens jou een witte doorlopende markering negeren en overschrijden. (en zich begeven buiten de werkelijke rijbaan
Dat is toch de wegcode : eerste zin van artikel 72.2 Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden. (zoals u reeds hebt opgemerkt lopen deze markeringen thv kruispunten niet door. Ook ter hoogte van bushaltes wordt de doorlopende markering onderbroken door een onderbroken markering. En in het geval van bushaltes wordt de doorlopende markering doorgetrokken aan de buitenkant van de buszone).

Dus een bestuurder van de wagen mag bijvoorbeeld op de ring in Turnhout (R13) zijn wagen op de gelijkgrondse onverharde middenberm plaatsen. Hij overschrijdt dan wel dezelfde witte werkelijke rand van de rijbaan.

Een beetje verder op dit forum hoorde ik zelfs vertellen dat fietsers die de weg willen kruisen, niet mogen oversteken ter hoogte van doorlopende witte markeringen.

Beter geen lijnen meer trekken en geld besparen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Koen,

Er is een verschil tussen de witte doorlopende streep tussen de rijstroken en een witte doorlopende streep die de (denkbeeldige) rand van de rijbaan aangeeft.

Afbeelding

Waar de gele lijn staat is een rijstrook.
Rechts van de rijstrook is een witte doorlopende streep
Daar mag je over rijden als je naast de rijbaan wilt parkeren.

Op jouw foto is ook te zien dat ter hoogte van de plaats waar je kunt parkeren, de doorlopende witte lijn wat breder is dan een gewone doorlopende lijn die tussen de rijstroken getrokken is.
koen
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 feb 2006, 00:00

Bericht door koen »

Klopt. en deze zone is eveneens aangegeven met een verkeersbord.
Wat vermoedelijk op uw getoonde foto ook zo zal zijn.

Maar daarachter wordt de belijning duidelijk smaller (met 10cm).
Als er geen verschil is tussen de belijning, dan vraag ik mij af
waarom er hier een bredere lijn en verkeersborden gebruikt zijn, als je toch overal mag parkeren.

Volgens mij mag je er toch niet parkeren
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Op de getoonde foto is de belijning duidelijk 25cm.
Dit is volgens het KB een denkbeeldige rand van de rijbaan.
Deze belijning mag natuurlijk overschreden worden.
Volgens mij mogen ze zelfs achter het fietspad op onverharde gelijkgrondse berm parkeren.


Maar bij een werkelijke rand van de rijbaan.
De vraag is dan
Mogen bestuurders zich buiten de afgebakende rijbaan begeven?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Stel dat op de foto die jij gestuurd hebt de lijn smal zou geweest zijn ter hoogte van de mogelijke parkeerplaats, dan is naast die lijn nog altijd een gelijkgrondse berm.

Ik denk niet dat je dan een boete zou krijgen voor het parkeren. Ik denk eerder dat de wegbeheerder dan een verkeerde lijn laten schilderen heeft.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Volgens mij mogen ze zelfs achter het fietspad op onverharde gelijkgrondse berm parkeren
Als je bedoelt dat ze eerst het fietspad moeten over rijden, dan is het antwoord NEEN
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als je bedoelt verder op de foto (niet zichtbaar) waar de lijn smal is en waar eigenlijk geen parkeerplaatsen zijn maar boom en gras, daar mogen ze niet staan.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik denk niet dat je dan een boete zou krijgen voor het parkeren. Ik denk eerder dat de wegbeheerder dan een verkeerde lijn laten schilderen heeft

Dit begrijp ik even niet. Volgens u is er dus toch een verschil van betekenis. Want anders kunnen ze toch niks fout schilderen.
Graag had ik dan het verschil geweten.

Alvast bedankt voor het parkeren achter het fietspad. Dat dat niet mocht wist ik niet.

Koen
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: 4. Strook naast de denkbeeldige lijn van de rijbaan.

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is een berm waarop niet mag gereden worden maar die voorbehouden is voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.
Beginnen we even opnieuw:

Wat je op de foto van jou ziet:

- Daar mag je parkeren tussen de rijbaan en het fietspad.
- Waarom: een lijn geeft de denkbeeldige rand van de rijbaan aan.

Wat je niet meet op jouw foto ziet:
(Enkel bovenaan een klein stukje)

- Daar mag je niet parkeren.
- Er is geen dikke lijn die de rand van de (denkbeeldige) rand van de rijbaan aangeeft waarnaast je mag parkeren.

Over een fietspad rijden om een parkeerplaats te zoeken mag niet.

Je mag enkel over een fietspad (niet op een kruispunt) rijden om naar je privé-eigendom te rijden. (Anders zou je er natuurlijk nooit kunnen geraken)
koen
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 feb 2006, 00:00

Bericht door koen »

Kun je mij misschien vertellen waar je dat van de overschrijding van het fietspad kunt terugvinden?

Welk artikel ofzo.

Koen
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Koen,

Mag ik vooraf even vragen of je telkens Koen wilt zetten als gast. Nu moet ik telkens aan de hand van het IP adres opzoeken of het bericht van jouw komt of van iemand anders.
Quote: Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
Je mag op het fietspad niet rijden (vb om een auto langs rechts in te halen), parkeren, stilstaan, een defect voertuig opstellen.

Als je graag de juiste nr. van de wetsartikels hebt, moet je even kijken op wegcode.be
koen
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 feb 2006, 00:00

Wegmarkering / parkeren

Bericht door koen »

Beste,

Vanwege vele discussies en interpretaties hadden wij graag een correct
antwoord gekregen op volgende vraag :
De zijkanten van de wegvakken van de N12 worden afgelijnd met een witte
doorlopende markering met een breedte van 15cm. Ter hoogte van de
verharde of onverharde parkeergelegenheden (vlak naast de rijbaan en
aangeduid met een verkeersbord) wordt deze witte doorlopende markering
breder (=25cm).

Nu is de vraag : Mag je parkeren op de onverharde strook (tussen rijweg
en fietspad) als er een witte doorlopende markering van 15cm gelaatst is
op de rand van de rijweg. (In het geval van de foto is de vraag of er
tussen de bomen mag geparkeerd wordt).



Hopend op een sluitend antwoord.

Alvast bedankt

Koen

Afbeelding
Plaats reactie