Bromfiets en passagier

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Toon De Soomer

Bromfiets en passagier

Bericht door Toon De Soomer »

Een vraagje: als je 16 jaar bent en je vervoert iemand vanachter op je bromfiets, klasse B. Is deze dan verzekerd of niet ?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Dit is wel een vreemde vraag, want als je 16 jaar bent mag je geen passagier vervoeren met een bromfiets klasse B. De bestuurder die een passagier vervoert moet minstens 18 jaar zijn.

Of je verzekerd bent? Als er een ongeval gebeurt heeft de verzekeringsmaatschappij het recht om aan u de kosten te verhalen.
Ronny

Bericht door Ronny »

Da weet hij wss ook wel e snorrie
dus je kan je op geen enkele manier verzekeren ?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hoe kun je nu een verzekering krijgen om iets te doen wat wettelijk verboden is???

Het is verboden om een passagier met een bromfiets te vervoeren als je nog maar 16 jaar bent.

Het is dus ONMOGELIJK.
Ronny

Snorremansen

Bericht door Ronny »

je moet niet boos worden
twas maar een vraagje
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Zo snel ben ik niet boos hoor
sledge
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2006, 00:00

Bericht door sledge »

Jozef schreef: Dat betekent dus dat de ouders of voogd van de 16-jarige bestuurder aansprakelijk zijn voor alle lichamelijke en materiële schade die hij aanricht aan derden, inclusief de passagier.

Bij mijn collega's in Kortrijk is er een echtpaar dat naar aanleiding van zo een ongeval jaren geleden hun huis heeft moeten verkopen om de letsels van de passagier te kunnen vergoeden.
bij mijn weten enkel burgerlijk aansprakelijk zijn ouders en voogd van elke minderjarige die misdrijven pleegt, ook onopzettelijk (voetbal door een raam, familiale verzekering, aanrijding.......)

strafrechterlijk is de minderjarige inzake verkeer vanaf 16 jaar zelf verantwoordelijk, de boete zal hij dus zelf betalen, maar de schadevergoeding aan slachtoffers is voor de burgerlijk aansprakelijken, zijnde de mams en paps

zo werd het mij vroeger uitgelegd, dit is mij nooit met wetteksten bevestigd, dus dit is onder voorbehoud

ik wil de stok enkel in het hoenderhok werpen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Zo is het inderdaad, sledge. En vermits een bromfiets een motorvoertuig is, valt het risico ook buiten het bestek van de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid gezin (de zogenaamde "familiale").
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Dat betekent dus dat de ouders of voogd van de 16-jarige bestuurder aansprakelijk zijn voor alle lichamelijke en materiële schade die hij aanricht aan derden, inclusief de passagier.

Bij mijn collega's in Kortrijk is er een echtpaar dat naar aanleiding van zo een ongeval jaren geleden hun huis heeft moeten verkopen om de letsels van de passagier te kunnen vergoeden.
Plaats reactie